Yük Teslim Talimat Formu
SİRKÜLER NO: 8.1/ 527-357 = 09.07.2019
İlgi; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz Ticareti
Genel Müdürlüğü’nden alınan 08.07.2019 tarih ve E.51257 sayılı yazısı.
İlgi yazıda;
a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz Ticareti Genel
Müdürlüğü’nün 20.05.2019 tarih ve 39438 sayılı yazısı
b) Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün 05.07.2019
tarih ve 17236356 sayılı yazısı.
“Malumları olduğu üzere; Danıştay İdari Dava
Daireleri Kurulu'nun 19.12.2018 tarihli ve YD İtiraz No:2018/728 sayılı
kararıyla, "yük teslim talimat formuna ilişkin tavan ücret
düzenlenmesi" ne ilişkin 03.01.2018 tarihli ve 2018/1 sayılı Genelgenin
yürütmesinin durdurulduğu ilgi (a) yazımız ile sektör temsilcilerine ve ilgili
kamu kurum ve kuruluşlarına bildirilmiştir.
Diğer yandan; "denizyolu ile gelen yükün alıcıya teslim işlemlerine ilişkin
olarak, malların taşıyan ya da adına hareket eden tarafından düzenlenen Yük
Teslim Talimat Formu karşılığında tesliminin gerçekleştirilmesine ilişkin
17/05/2011 tarihli ve 14765 sayılı talimatın iptali istemi ile Danıştay 10.
Dairesinde açılan davada, 27/10/2015 tarihli ve E:2011/9380-K:2015/4632 sayılı
karar ile davanın reddine karar verilmiştir. Ancak; Danıştay İdari Dava
Daireleri Kurulu'nun 2016/2991 E. ve 2018/5551 K. sayılı kararıyla Danıştay 10.
Dairesinin 27/10/2015 tarihli ve E:2011/9380-K:2015/4632 sayılı kararı
bozulmuştur.
Bu itibarla; ilgi (a) yazımızın ve Danıştay İdari
Dava Daireleri Kurulu'nun 2016/2991 E. ve 2018/5551 K. sayılı bozma kararının
ardından denizcilik sektöründe faaliyet gösteren bazı şirketlerden aldığımız
dilekçeler neticesinde "yük teslim talimat formu’nun nasıl uygulanacağı
hususunda tereddütlerin hasıl olduğu, farklı tarihlerde düzenlenen iki ayrı
işlem niteliğinde olan 17/05/2011 tarihli ve 14765 sayılı talimat ile
03.01.2018 tarihli ve 2018/1 sayılı Genelgenin birbirine karıştırıldığı
anlaşılmıştır.
Bu sebeple, "yük teslim talimat
formu" hakkında Bakanlığımız Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nden hukuki
görüş talep edilmiş olup Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nün ilgi (b)'de
kayıtlı hukuki mütalaasında özetle;
İdari
işlemin iptal isteminin reddi yönünde verilen kararın temyiz incelemesi sonunda
bozulmasına karar verilmesi halinde dava konusu işlem hakkında yürütmenin
durdurulması kararı verilmediği sürece ret kararından önceki mevcut hukuki
durum farklı olmadığından idari işlemin hukuken
geçerliliğini sürdüreceği, zira 2577
sayılı İYUK 52. maddesinin 5. bendinin "işlemin yürütülmesinin
durdurulmasına ilişkin değil "kararın yürütülmesinin durdurulmasına
ilişkin olduğu;
Ayrıca, Danıştay 5. Daire
21.11.2016 tarihli E:2016/26505 K:2016/6573, Danıştay 16. Daire 10.03.2015
tarih E:2015/12563 K:2015/637, Danıştay 5. Daire 22.05.2011 tarih E:2010/3275
K:2011/2757 sayılı kararlarında "davanın
reddi yönünde verilen nihai kararların temyizen incelenmesi sonucu Danıştayca
verilen bozma kararında hüküm fıkrası mahkeme kararının bozulmasına yönelik
olup, dava
konusu işlemin iptali veya davanın reddi sonucunu doğurmadığından, 2577 sayılı Yasanın
28. maddesinde sözü edilen ve ilgili idarelerce uygulanması zorunlu bir karar
niteliğinde değildir."
şeklinde ifade edildiği belirtilmiştir.
Sonuç olarak; Hukuk Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nden
alınan hukuki görüş çerçevesinde; Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'nun
2016/2991 E. ve 2018/5551 K. sayılı kararıyla Danıştay 10. Dairesinin 27/10/2015
tarihli ve E:2011/9380-K:2015/4632 sayılı kararının bozulmasının 17/05/2011 tarihli ve 14765 sayılı
talimatın yürütülmesini durdurmayacağı değerlendirilmektedir.
Ayrıca, yukarıda belirtildiği üzere "yük teslim talimat formuna
ilişkin tavan ücret düzenlemesi"ne ilişkin 03.01.2018
tarihli ve 2018/1 sayılı Genelgenin yürütmesinin durdurulduğunun ve bu hususun
ilgi (a) yazımız ile sektöre ve ilgili kurum kuruluşlara duyurulduğunun vurgulanmasının
önem arz ettiği.
Bildirilmektedir.
Sayın Üyelerimizin bilgilerine sunarız.
Saygılarımızla,
Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin EMİNOĞLU
Genel Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz