Türk Bayraklı Gemilerin 92 Ve 133 Sayılı ILO Sözleşmeleri Kapsamında Denetimi ve Belgelendirilmesi Hk.
SİRKÜLER NO: 22.3 / 0524-371 = 23/08/2011
İlgi: İMEAK DTO’dan alınan, 19/08/2011 tarih ve 3217-466 / 2011 sayılı yazısı.
“Denizcilik Müsteşarlığı Deniz Ulaştırması Genel Müdürlüğü’nün 05.08.2011 tarih ve 23295 sayılı yazısına atfen;
Gemilerdeki yaşam ve çalışma standartlarını düzenleyen 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmeleri gerekliliklerinin, bu Sözleşmelere taraf olan devletlerin limanlarına uğrayan ticaret gemilerinde arandığı, bu doğrultuda Paris Liman Devleti Kontrolü Memorandumu (Paris MoU) üyesi devletlerin limanlarına uğrayan ticaret gemilerinin, Avrupa Birliği’nin ILO Sözleşmeleri paralelinde kabul ettiği 99/63/EC ve 99/95/EC Direktifleri doğrultusunda zorunlu olarak denetlendiği, bununla birlikte Türkiye’nin de üyesi olduğu Akdeniz ve Karadeniz Liman Devleti Memorandumu uygulamalarında, 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmeleri gereklerinin sağlanıp sağlanamadığının giderek artan bir hassasiyetle kontrol edilmeye başlandığı ve Türk Bayraklı gemilerin bundan dolayı tutulduklarının tespit edildiği,
Paris MoU üyesi ülkelerin limanlarında gerçekleştirilen liman devleti kontrollerinde; Türk Bayraklı gemilerin, 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmeleri gereklilikleri ile ilgili olarak uyumsuzlukların tespit edilmesi sonucunda seferden alıkonulduğu, bu durumun da son yıllarda Paris MoU’nun Beyaz Listesinde yer alan ülkemizin denizcilik alanında kazandığı uluslararası prestiji açısından olumsuz etki meydana getirdiği,
Diğer taraftan, ILO’nun 2006 Şubat ayında Genel Konferansında kabul edilen “Denizcilik Çalışma Sözleşmesi (MLC 2006)” nin dünya deniz ticaret filosu tonajının en az %33’üne sahip 30 ülke tarafından onaylandıktan 1 (bir) yıl sonra yürürlüğe gireceği, anılan Sözleşmenin 2012 yılı itibariyle yürürlüğe gireceğinin tahmin edildiği,
92 Sayılı ILO Sözleşmesi Bölüm II-III’de ve 133 sayılı ILO Sözleşmesi Bölüm II’de; mürettebatın barınacakları yerlerin planlarının yapılması ve kontrolü ile mürettebatın barınacakları yerlere ilişkin gerekliliklerin yer aldığı, söz konusu Sözleşme hükümlerinin mevcut gemilere (sicil ülkesinin Sözleşmeyi onayladığı tarihten önce inşa edilen gemilere) nasıl uygulanacağının 92 Sayılı ILO Sözleşmesi’nin 18’inci maddesinde ve 133 sayılı ILO Sözleşmesi’nin 13’üncü maddesinde açıklandığı,
Anılan Sözleşme hükümleri çerçevesinde, 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmelerinin ülkemiz açısından yürürlüğe girdiği 17.09.2005 tarihinde ve daha sonra inşa veya ithal edilen gemilerin bahse konu Sözleşme hükümleri ile uyumlu olmaları gerektiği, bununla birlikte 17.09.2005 tarihinden önce inşa veya ithal edilmiş mevcut Türk Bayraklı gemilerin ise; önceden oluşturulmuş bir plan sonucu önemli yapısal değişiklikler veya büyük tamiratlar yapılacağı zaman; ortaya çıkacak pratik sorunları da göz önünde bulundurarak, 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmelerinin gereklerine uygun hale getirmek için mümkün görülen değişikliklerin yapılmasının uygun olacağı,
Uluslararası sefer yapan 500 GT ve üzeri Türk Bayraklı gemi donatanları/işletmecileri, işbu talimatın yayımlandığı tarihten itibaren ilk havuz sörveyinde 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmeleri kapsamında gemisinin/gemilerinin denetim ve belgelendirilmesini tamamlamaları gerektiği,
Türk bayraklı gemilerin 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmelerine uyum sağlamasına yönelik denetim ve belgelendirme mekanizmasına ilişkin olarak Ek’teki Talimatın doldurulduğu, anılan talimatın onayını müteakip www.denizcilik.gov.tr internet adresinde “Duyurular” bölümünde yayımlanacağı,
Bu itibarla, 92 ve 133 sayılı ILO Sözleşmeleri kapsamında Denizcilik Müsteşarlığınca geliştirilen denetim ve belgelendirme mekanizmasına yönelik olarak Ek’teki talimata göre hareket edilmesi, uygulamada herhangi bir aksaklığa meydan verilmemesini teminen gerekli hassasiyetin gösterilmesi,
hususları bildirilmektedir”
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin bilgilerini rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği
Recep Düzgit
Genel Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz