Seyir Güzergahlarındaki Değişiklik Sebepli Güvenlik Riskleri
SİRKÜLER NO: 23.1 / 246-171 = 30/03/2021
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 29.03.2021 tarih
ve 986/359/2021 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Baltık ve Uluslararası
Denizcilik Konseyi (BIMCO) tarafından Odamıza gönderilen 26.03.2021 tarihli
e-posta yazısında;
Süveyş Kanalı'nda
meydana gelen kaza neticesinde kanalın trafiğe kapanmasının ardından kanaldan
geçiş yapmak üzere seyir planlaması yapan bazı gemilerin, güney rotasından Ümit
Burnundan intikal etmek üzere yöneldiği, ancak bununla birlikte gemilerin deniz
haydutluğu açısında yüksek riskli bölgelerden geçiş yapma riski ile karşı
karşıya kaldıkları ifade edilmektedir.
Somali açıklarında deniz
haydutluğu tehdidi bölgede görev yapan askeri unsurlar, Kızıldeniz, Aden
Körfezi, Hint Okyanusu ve Umman Denizinde Deniz Haydutluğundan Sakınma ve Deniz
Güvenliğinin Artırılması için En İyi Yönetim Uygulamaları (BMP 5) ve silahlı
muhafızların varlığı ile azaltılmışken, bölgedeki deniz trafiğinin artmasının
Somali merkezli deniz korsanlarına saldırı fırsatları sunabileceği, etkin
önlemler alınmadığı takdirde sonuçlarının ağır olabileceği bildirilmektedir.
Söz konusu tehdide
dikkat çeken denizcilik şirketleri ve kuruluşları tarafından, BMP 5 Kılavuzuna
uyulması, bölgedeki güvenlik tedbirlerinin artırılması, deniz haydutluğu
tehditi içeren Mozambik Kanalı, Gine Körfezi gibi bölgelerden geçiş yapılacaksa
seyrin tamamına yönelik risk değerlendirmesi yapılmasının önemine değinilmekte,
güneye doğru yönelen gemilerin Aden Körfezinde Sokotra Adası'nın
kuzeydoğusundan intikal ederek, Somali kıyılarının açığından geçmek üzere seyir
planlamalarını yapmaları tavsiye edilmektedir.
Riskli bölgelerden geçiş
yapacak gemilerin BMP 5 Kılavuzunda belirtildiği üzere Afrika Boynuzu Deniz
Güvenliği Merkezi (MSCHOA) kayıt olmaları, Birleşik Krallık Deniz Ticareti
Operasyonları (UKMTO) merkezine rapor vermeleri, olası bir deniz haydutluğu
vakasında yardım edebilecek bölgede görev yapan askeri unsurlarla temas halinde
olmaları, Gine Körfezi'nden geçiş yapacak gemilerin Gine Körfezini kapsayan
Batı Afrika Açıklarında Deniz Haydutluğundan Sakınma ve Deniz Güvenliğinin
Artırılması için En İyi Yönetim Uygulamaları (BMP Batı Afrika) rehberine
uymaları, Gine Körfezi Deniz Ticareti Farkındalık Merkezi (MDAT-GoG)'ne kayıt
olmaları gerektiği belirtilmekte olup, Somali ve Gine Körfezine yönelik
rehberlere erişim ve merkezlerin iletişim bilgileri Ek'te sunulmaktadır.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz