P&I Teyit Mektubu
SİRKÜLER NO: 23.1 / 75- 43 = 02/02/2023
İlgi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel
Müdürlüğü’nden alınan 02.02.2023 tarih ve E-19463099-199-957879 sayılı yazısı.
Denizcilik
Genel Müdürlüğü’nden alınan
ilgi yazıda;
‘’16.11.2022
tarihli ve E-779495 sayılı yazımız.
Bilindiği
üzere, Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Yönetmeliği Uygulama Yönergesinin
13'üncü maddesi, Boğazlardan geçecek tehlikeli yük taşıyan tüm gemilerin, 300
GT ve üzeri gemilerin ve yedek çeken gemilerin geçerli bir P&I poliçesine
sahip olacakları hükmünü amirdir.
Konuyla
ilgili olarak, son zamanlarda birçok P&I sigorta kuruluşu tarafından
yapılan açıklamalara bakıldığında; sorumluluk doğuran bir zarar öncesinde, yasa
dışı bir ticari eylem yapılmış olması veya yasaklara uyulmamış olması veya
bunlar gibi diğer durumlarda, geminin geçerli bir P&I poliçesi olsa dahi zararların
tazmin edilmeyeceği şeklinde ibareler görülmektedir. Nitekim bu kuralların,
genel olarak sigorta kurallarında ve poliçelerinde yer alan matbu metinler
olduğu, ancak bu uyarı niteliğindeki açıklamaların güncel gelişmelerle ilgili
olarak gemi sahiplerine hatırlatıcı nitelikte ilave tedbirler olduğu da
bilinmektedir.
Konu,
deniz egemenlik alanlarımıza girecek olan bir gemi açısından ülkemiz özelinde
değerlendirildiğinde ise; oldukça dinamik bir sektör olan, 100 binden fazla
geminin oyuncusu olduğu ve ekseriyeti uluslararası boyutta cereyan eden deniz
ticaretinde, herhangi bir geminin ülkemiz deniz egemenlik alanlarına gelmeden
önce, yasaklanmış veya yasa dışı olan bir eylemi gerçekleştirip
gerçekleştirmediğinin takip edilebilmesi mümkün görünmemektedir.
Öte
yandan, olası bir kaza halinde ülkemiz, değerlerimiz ve halkımız için
katastrofik sonuçları olma olasılığı yüksek olan petrol ve petrol ürünleri gibi
yükleri taşıyan yüklü gemilerin Türk Boğazlarından geçişleri esnasında, P&I
sigortalarının halen geçerli ve kapsayıcı olduğunun bir şekilde teyit edilmesi
gerekmektedir. Aksi bir durumda, olası bir kaza sonrasında, P&I sigorta
kuruluşunun bulunamaması veya sigorta kuruluşunun yukarıda belirtilen
sebeplerle tazmine ilişkin iş ve işlemleri reddetmesi veya bütün bunlara
ilişkin süreçlerin zaman alması ve gerekli müdahalelerin gecikmesi hallerinde;
öncelikle ülkemiz, değerlerimiz ve halkımız zarar görebilecek, bunun yanında
ise önemli bir su yolu olan Boğazlarımızın bu süreçte kapalı kalması halinde de
tedarik zinciri ve lojistik hareketlilik durma noktasına gelecek, küresel bir
kriz durumu meydana gelebilecektir. Bu sebeple, geminin yaptığı bu sefer
esnasında halen geçerli P&I sigortası kapsamında olacağına ilişkin ilave
bir teyit mektubu alınmasının en maliyet-etkin ve makul çözüm olacağı
değerlendirilmiştir.
Bu
itibarla, ilgi yazımızdaki uygulamaya ilaveten, 06/02/2023 tarihi itibariyle;
Türk Boğazları'ndan yüklü olarak geçecek, Denizlerin Gemiler Tarafından
Kirletilmesinin Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesinin (MARPOL) Ek-1, Lahika
1'inde yer alan petrol ürünlerini taşıyan gemilerin P&I sigorta
kuruluşlarından, gemi detayı, yükü ve seferinin yer aldığı ve P&I
sigortasının bu gemi, sefer ve yük için geçerli ve kapsayıcı olacağını belirtir
bir mektubun alınması, bu
mektubun
yine bu sigorta kuruluşları veya temsilcileri tarafından geminin vereceği Seyir
Planı-1 (SP-1) raporuna eklenmesi ve ayrıca istcan.gth@kiyiemniyeti.gov.tr
e-posta adresine gönderilmesi, konuyla ilgili iş ve işlemlerin olası zaman
kayıplarını önlemek ve geminin geçişini geciktirmemek amacıyla mümkün olduğunca
erken şekilde gemi acenteleri tarafından koordine edilmesi hususlarında
bilgilerinizi ve gereğini arz/rica ederim.’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz