Menu

Duyurular


Konteyner Dolandırıcılığı ve Hırsızlık Vakaları

SİRKÜLER NO: 27.1 / 793-614 =12/10/2021


Üyelerimizden gelen bilgilendirmelerde İkinci el konteyner fiyatlarındaki büyük artış sonrasında, konteyner dolandırıcılığı ve hırsızlık vakalarında artış yaşandığı belirtilmektedir.

Son aylarda farklı konteyner hatlarına ait boş konteynerler, Gemlik, Ambarlı, Gebze, İzmir, Mersin, İskenderun gibi limanların yoğun bulunduğu şehirlerdeki liman ve depolardan dolandırıcılık faaliyetleri yürütülmektedir.


Genellikle Taşıma İşleri Organizatörlüğü (TİO) rolüyle hareket eden dolandırıcılar, piyasada güvenilir Taşıma İşleri Organizatörlüğü (TİO) üzerinden FCL co-load yaparak, fabrikada dolum yapmak üzere yüksek adetli 40' lık tipinde konteynerler için rezervasyon yaptırmaktadırlar. Nadire’nde olsa ihracatçı rolüyle doğrudan konteyner hat acentesine rezervasyon yapma girişimleri de yaşanmaktadır.


Dolandırıcılar, FCL co-load yaptıkları Taşıma İşleri Organizatörlüğü (TİO) firmalarına sipariş ve konşimento talimatı (mal cinsi, kap/kilo, vs) verebilecek lojistik bilgiye sahiptir.


Fabrikadan limana ön taşıma (kara nakliyesi) konusunda acente ve/veya aradaki TİO' dan hizmet almayıp, dolandırıcılar kara nakliyesini kendisi üstlenmek istemektedir. Bu sayede izini kaybettirmeyi amaçlamaktadır.


Dolandırıcılar gemi gelişinden 7-10 gün önce (özellikle hafta sonuna doğru) limandan veya depodan teslim aldığı boş konteynerleri, genellikle spot bazlı çalışan küçük nakliyeciler ile liman şehirlerinden uzaklaştırarak Ankara, Konya, Balıkesir gibi şehirlerdeki göz önünden uzak sahalara indirmeyi tercih etmektedir. Emniyet güçlerine yapılan şikâyetler ve dava dosyaları da bu farklı il ve ilçelerde açılmaktadır.

Liman şehirlerimizde düzenli konteyner kara taşımacılığı yapan ve konteyner kilit sistemi olan dorse kullanan nakliyeciler, depo veya limanlardan boş teslim aldıkları konteyner operatörlerine ait konteynerlerin taşımalarını büyük oranda boş olarak fabrikaya gidiş - ihracat yükü ile limana dönüş şeklinde gerçekleştirildiğini bildiğinden, konteyner deposu olarak faaliyet göstermeyen sahalara tek yönlü yapılan boş aktarmalara şüphe ile bakmaktadırlar.Bu sebeple dolandırıcılar depodan veya limandan teslim aldıkları konteynerleri kilit sistemi olmayan, şehirlerarası kuru yük nakliyesi yapan kapaklı sal dorse araçlara sahip 1-3 araç işleten küçük işletmelere taşıtmaktadırlar.

Çalınan konteynerlerin hurda bedeli satış bedelinin % 20 si civarında olduğundan, konteynerlerin ikinci el satış amaçlı çalındığı tahmin edilmektedir.

           

 * Acenteliğinizin ithalatta olduğu gibi depo-teminat sistemi ile (Nakit, Teminat Mektubu vs. gibi) garanti altına alabileceği,

* Dolandırıcılar Acente veya Taşıma İşleri Organizatörleri ile iletişimleri kuruma ait bir sabit telefon hattı veya şirket domain'li e-posta adresi üzerinden değil, mobil telefon ve gmail gibi kişisel e-posta adresleri üzerinden gerçekleşmekte olduğundan bu tür e-postadan gelen mesajların dikkate alınmaması,

* Bilinmeyen ve daha önce çalışılmamış bir TİO tarafından veya direk müşteri talebi olarak gelen yüklerde gerçek yükleyici isminin istenmesi ve firmadan ve internet adresinden teyit edilmesi,

* Gerekir ise çalıştığınız Banka birimlerinden firmanın sorgulanmasını talep edilmesi,


Gibi önlemlerin alınması tarafımızca tavsiye edilmektedir.


Sayın Üyelerimizin bilgilerine rica ederiz.

 

 

 

Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği

 

 

Emin EMİNOĞLU

Genel Sekreter






Dağıtım: Tüm üyelerimiz