Karasularımızda Scrubber ve Yakıt Kullanımı
SİRKÜLER NO: 20.1 / 71-53 = 03/02/2020
İlgi:
T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü’nün 31.01.2020
tarih ve 36712415-160.99-E.7652 sayılı yazısı.
İlgi yazı ile;
a) İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın 13.01.2020 tarih ve 144 sayılı
yazısı.
b) İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın 21.01.2020 tarih ve 220 sayılı
yazısı.
c) 24.10.2019 tarih ve 36712415-160.02-E.78801 sayılı yazımız.
ç) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın 26.11.2019 tarih ve 223599 sayılı
yazısı.
İlgi (a) ve (b) yazılarda özetle,
karasularımıza ve limanlarımıza gelen gemiler ile Türk Boğazlarından transit
geçiş yapan gemilerin kullanacağı yakıt türleri, egzoz temizleme sistemi
(scrubber) bulunan gemilerin egzoz gazı yıkama sularının tahliyesinin mümkün
olup olmadığı, izin verilen scrubber tipleri, scrubber cihazlarından oluşan
atıkların/çamurların hangi atık kabul tesislerine verileceği, bu kapsamda
yapılacak uygulamalar ve denetimler hakkında bilgi istenilmektedir.
Bilindiği üzere, Denizlerin Gemiler
Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine Dair Uluslararası Sözleşmenin (MARPOL)
VT'ncı Eki kapsamında, 01/01/2020 tarihinden itibaren tüm dünyada gemilerde
kullanılan yakıttaki kükürt içeriği %0,5 ile sınırlandırılmıştır. Bu kapsamda,
boğazlarımızdan transit geçenler dahil olmak üzere seyir yapan tüm gemiler
%0,5'Iik kükürt uygulamasına tabidir. Bunun yanı sıra, ülkemizde "Bazı
Akaryakıt Türlerindeki Kükürt Oranının Azaltılmasına İlişkin Yönetmelik"
yürürlükte olup, Yönetmeliğin 7. Maddesi kapsamında iç sularda ve Liman
Başkanlıklarımızın yetkili olduğu idari sahalarda, 2 saatten fazla süre ile
bağlı veya demirli halde bulunan gemilerin kükürt miktarı kütlece %0,1'i aşan
denizcilik yakıtlarının kullanımı yasaklanmıştır. Bahse konu 7. madde, geçerli
sertifikalara sahip iç su araçlarının denizde bulunduğu durumlar ile rıhtımdaki
gemilerin makinelerinin çalışmadığı ve karadan elektrikle beslendiği durumlarda
uygulanmamaktadır.
İlgi (c) yazımız ile bahse konu kükürt limitlerine uymak
amacıyla arzu eden gemilerin uygun yakıt kullanmak yerine, MARPOL Ek Vl'nın 4
üncü kuralı kapsamında egzoz gazı temizleme
sistemlerinin
(scrubber) eşdeğer uygulama olarak kabul edileceği bildirilmişti. Bahse konu
egzoz gazı temizleme sistemleri Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün (IMO) MEPC
259(68) sayılı kararında belirtilen hususlara göre gemilere donatımı yapılıp
İdare veya yetkili klas kuruluşları tarafından sertifikalandırılmaktadır.
Bu çerçevede, IMO'nun MEPC 259(68) sayılı kararının yıkama suyu kriterleri başlığında, denize basılacak yıkama suyunun standardı ile ilgili belirli kriterler bulunmakta olup, bahse konu cihazlar bu kriterler kontrol edilerek onaylanmaktadır. Bunun yanı sıra, bazı ülkelerce yıkama sularının denize basılması ile ilgili olarak bilimsel veriler ışığında deniz suyunun yapısını ve denizin doğal yaşamını olumsuz etkilediği gerekçesiyle yerel sınırlamalar veya tamamen yasaklar getirilebilmektedir. Ülkemizde scrubber yıkama sularının denize deşarjı ve scrubber tiplerine ilişkin hâlihazırda herhangi bir sınırlama veya yasak getirilmemiş olup, bu hususlar konusu itibariyle Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın görev alanına girmektedir.
Bununla
beraber, egzoz yıkama suyunun ıslahı sırasında oluşan ve tankta toplanan
atıkların/çamurların, IMO'nun MEPC 259(68) sayılı kararı çerçevesinde denize
atılması ve gemide yakılması yasak olup, bahse konu bu atıkların uygun kara
tesislerine makbuz karşılığı verilerek egzoz gazı temizleme sistemi (EGC) kayıt
defterine kayıtlarının yapılması gerekmektedir. Konuyla ilgili olarak Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı'nın ilgi (ç) yazısında özetle; yıkama suyu
atıklarının/çamurlarının toplanmasına yönelik olarak kıyı tesislerine, ayrı
ayrı Ter metre küplük tankların (IBC Tank) temin edilmesi, gemilerden yüksek
miktarda atık verme bildirimi olduğunda ise konunun Çevre ve Şehircilik
Bakanlığı'na ve Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüklerine bildirilmesi, atık alma
gemisi işletenlerinin ise gemilerini en yakın zamanda bahse konu bu atıkları da
alabilecek şekilde revize etmeleri, scrubber sisteminde oluşan atık ile geminin
sludge (slaç) tankındaki atığın karıştırılmadan ayrı ayrı verilerek atık
transfer formunda belirtilmesi, 2009/3 sayılı "Gemilerden Atık Alınması ve
Atıkların Kontrolü Yönetmeliği Çerçevesinde Uygulanacak Ücretler ve Esaslar
Hakkında Tebliğ" kapsamında olmayan bahse konu atıkların atımına ilişkin
ücretin taraflarca belirlenmesi ve anlaşmazlık durumunda ilgili Valiliğin
(Çevre ve Şehircilik ti Müdürlüğü) ücreti belirleyeceği şeklinde hususlar
belirtilerek ilgililer talimatlandırılmıştır.
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz