IMO Hukuk Komitesinin 106. Oturumundaki “Terk Edilen Gemiadamları” Konusundaki Görüşmeleri
SİRKÜLER NO: 21.1 / 309-196 = 17/04/2019
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın 16.04.2019 tarih ve 1502-266/2019
sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Uluslararası Deniz Ticaret Odası (ICS)'nın
09.04.2019 tarihli ve LA(19)18 sayılı yazısından bahisle;
“Uluslararası Deniz Ticaret Odası (ICS)
tarafından gönderilen İlgi yazıda; IMO Hukuk Komitesinin 106'ncı Oturumunda;
gemiadamlarının terki durumunda finansal güvence sağlanması hükmü ile ilgili
gemiadamlarının yaralanma veya ölümüne ilişkin Uluslararası Çalışma Örgütü
(ILO) Denizcilik Çalışma Sözleşmesi (MLC) 2006 ve değişikliklerinden doğan hak
taleplerine ilişkin gemi sahiplerinin sorumluluğu konularının görüşüldüğü
bildirilmektedir.
Oturumdaki görüşmeler neticesinde öneri ve
değerlendirmeler kapsamında;
1. Bazı olaylarla ilgili işleyişe bağlı
olarak; gemiadamlarının terki statüsünde ele alınan durumların, olay çözüme
ulaşmış ise, statüsünün değiştirilerek çözümlenmiş olarak dikkate alınması,
2.Gemiadamının terk edilmesi vakalarında
Bayrak Devletleri ve Liman Devletlerinin uygun bir şekilde ve zamanında
bilgilendirilmesi, yine aynı şekilde Bayrak ve Liman Devletlerinin de uygun ve
zamanında bildirimde bulunması,
3. Terk edilme vakalarının çoğunun, ITF ve
ICS gibi danışma statüsünde olan kuruluşlar tarafından rapor edildiği, ancak bu
tür durumlar ile ilgili bildirimlerin Sivil Toplum Örgütleri tarafından da
yapılabileceği,
4. Yurda Dönüşü gereken çekirdek kadro
mürettebatı için fonların yetersiz olduğu,
5. Gemiadamlarının terki ile ilgili Bayrak ve
Liman Devletlerinin arasındaki işbirliğini sağlamak adına oluşturulacak
Kılavuzların, konuya yönelik süreci hızlandırmak adına ILO ve IMO yoluyla
hazırlanması,
6. Terk edilmiş gemiadamı statüsünde
balıkçıların, veri tabanında terk edilmiş denizcilerden ayrı olarak
değerlendirilmesi gerektiği,
7. Uluslararası P & I Kulüpleri Grubu,
MLC'de yapılan 2014 değişikliklerinin yürürlüğe girdikten sonra 18 Ocak 2017
tarihinde 41 terkedilme vakasının ele alındığı ve çoğu vakanın ITF ile
işbirliği içinde makul bir süre içinde etkin bir şekilde çözümlendiği,
8. Terk edilme davalarının çoğu zaman
Üye Devlet veya ilgili kuruluş tarafından sağlanan bilgiye göre
değerlendirildiği, bilginin doğru olup olmadığına yönelik bir kesinlik
olmadığı, bu sebeple de doğru bilgileri elde etmenin daha etkili bir yoluna
ihtiyaç duyulduğu,
9. Geçerli MLC, 2006 maddeleri uyarınca,
Liman Devleti, denizcilerin yurda dönüş haklarının kullanabilmelerine olanak
sağlaması gerektiği,
10. MLC, 2006'da gemi mürettebatının değişimi
ile ilgili masraflarının sigortacı tarafından geri ödemesinin yapılmasının
kabul görmediği, böylelikle de bu talebin P&I Kulüpleri kapsamına
girmediği,
11. Bayrak devletinin gemiadamlarının yurda
dönüşleri konusundaki birincil sorumluluğu, bazı konularda liman güvenliği ile
çeliştiği, bu ve yurda dönüş maliyetlerinin düşük tutulması konularının
bilahare görüşülmesi gereken hususlar arasında olduğu,
12. Bazı sigorta şirketlerinin, MLC 2006
Sözleşmesindeki 2014 yılı değişikliklerine ilişkin yükümlülüklerini bildirmesi,
gelecekteki finansal güvence ile ilgili sorunlar ve hataların
doğurabileceği etkilerin değerlendirilmesi, hususlarının gündeme geldiği,”
Bildirilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz