IMO Gemilerin Düşük Kükürtlü Akaryakıt Gereksinimine Uymaları İçin 2020 Tarihini Saptadı
SİRKÜLER NO: 23.1 / 811-656 = 04/11/2016
İlgi: İMEAK Deniz
Ticaret Odası’ndan alınan 02/11/2016 tarih ve 4090-711/2016 sayılı yazısı.
İlgi
yazı ile;
“IMO
Web Sayfası, 27-28/10/2016 tarihli yazısına atfen;
"IMO
gemilerin düşük kükürtlü akaryakıt gereksinimine uymaları için 2020 tarihini
saptadı" başlıklı yazıda aşağıdaki bilgiler verilmektedir:
"Uluslararası
denizcilik için düzenleyici otorite olan Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)
tarafından, Londra'daki Deniz Çevresini Koruma Komitesi (MEPC) 70inci
Toplantısında, 2020 yılında %0.50 m/m küresel kükürt üst sınırının
uygulanması kararlaştırılmıştır.
Gemiler
tarafından kullanılan akaryakıtın kükürt içeriğinde önemli bir azaltma yapmak
üzere uygulama tarihi 1 Ocak 2020 olarak saptanmış olup, bu hem çevre ve hem de
insan sağlığı için dönüm noktası teşkil eden bir karardır.
Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından, Londra'daki 70inci MEPC Toplantısı
esnasında, 2020 yılında %0.50 m/m küresel kükürt üst sınırının uygulanması
kararı alınmış bulunmaktadır.
Bu, halen
mevcut %3.5 m/m küresel sınırından önemli bir azaltma teşkil etmekte ve
denizciliğin çevre ile ilgili sorumluluklarını yerine getirdiğini temin etmek
için IMO tarafından yapılan açık bir taahhüdü göstermektedir.
IMO Genel
Sekreteri Kitack Lim, uluslararası denizciliğin çevre bakımından en sağlam
taşıma şekli olarak kalması için Örgütün kararlılığını yansıttığını söylediği
bu kararı iyi karşılamıştır.
Mr. Lim
şunları söylemiştir "Daha düşük küresel kükürt üst sınırından ileri
gelen kükürt oksit emisyonlarındaki azalmaların çevre ve insan sağlığı
üzerinde, özellikle, mevcut emisyon kontrol bölgelerinin de ötesinde, liman
şehirleri ve kıyı topluluklarında yaşayan insanların sağlığı için önemli
olan yararlı bir etkisi olacaktır."
2020
küresel kükürt üst sınırının etkin şekilde uygulanmasını sağlamak için daha
başka çalışmalar Deniz Kirlenmesinin Önlenmesi ve Müdahale Alt Komitesi'nde
(Sub-Committee on Pollution Prevention and Response – PPR) devam edecektir.
Gemilerden
kaynaklanan kükürt oksit emisyonlarını yöneten tüzükler Gemilerden İleri Gelen
Deniz Kirlenmesinin Önlenmesi Uluslararası Konvansiyonu'nun (MARPOL Convention)
Ek VI''sına dahil edilmiştir. Hem çevre ve hem de insan sağlığı için
önemli tehlikeler oluşturan kükürt oksitleri (SOx) ve diazot monoksitleri
(nitrous oxides - NOx) dahil gemilerden ileri gelen emisyonları kontrol etmek
üzere MARPOL Ek VI giderek daha sıkı kurallar koymaktadır.
2020
tarihi, 2008 yılında kabul edilen değişikliklerde kararlaştırılmıştır. Bu
değişiklikler kabul edildiği zaman 2020 tarihini karşılamak üzere yeterli uygun
akaryakıtın sağlanabilip sağlanamayacağını değerlendirmek için 2018 yılına
kadar bir yeniden gözden geçirme yapılmasının gerektiği de kabul edilmiştir.
Böyle olmadığı takdirde bu tarih 2025 yılına ertelenebilirdi. Söz konusu
inceleme 2016 yılında tamamlanmış ve MEPC 70'e sunulmuştur.
İncelemede, akar yakıt gereksinimlerini karşılamak için yeterli uygun
akaryakıtın sağlanabileceği sonucuna varılmıştır.
Yeni
küresel üst sınıra göre, 1 Ocak 2012'den beri yürürlükte olan şimdiki %3.50 lik
limite karşılık gemilerin %0.50 m/m'den fazla olmayan bir kükürt içeriği olan
akaryakıt kullanmaları gerekecektir. "Gemide kullanılan akar
yakıt" yorumuna ana ve yardımcı makinelerde ve kazanlarda kullanılan
dahildir. Geminin güvenliği veya denizde can kurtarma ile ilgili
durumlarda veya bir gemi veya teçhizatı hasar görmüş ise, muafiyetler
tanınmaktadır.
Düşük
kükürtlü uygun akar yakıt kullanmak suretiyle gemiler bu gereksinimi
karşılayabilir. Yakıldığı zaman önemsiz kükürt oksit emisyonlarına yol açtığı için,
giderek artan sayıda gemiler yakıt olarak gaz da kullanmaktadırlar. Bu,
2015 yılında kabul edilen, Gazlar ve Diğer Düşük Parlama Noktası Olan Yakıtları
Kullanan Gemiler İçin Uluslararası Kod'un IMO tarafından geliştirilmesi
esnasında kabul edilmiştir. Diğer bir alternatif yakıt ise bazı kısa
measafeli hizmetlerde kullanılmakta olan metanoldür.
Emisyonları
atmosfere bırakılmadan önce "temizleyen" egzos gazı temizleme
sistemleri veya "gaz temizleyicileri" (scrubbers) gibi onaylanmış
eşdeğerli metodlar kullanılması suretiyle, gemiler, SOx emisyon
gereksinmelerini de karşılayabilirler. Bu takdirde, eş değerli
düzenlemenin geminin İdaresi (Bayrak Devleti) tarafından onaylanması gerekir.
Yeni
küresel üst sınır, 1 Ocak 2015'den beri %0.10 m/m olmuş olan, IMO
tarafından saptanmış SOx Emisyon Kontrol Alanlarındaki (SOx Emission Control
Areas – ECAS) limitleri değiştirmeyecektir. SOx için MARPOL Ek VI'da
saptanan ECA'lar (Emisyon Kontrol Alanları) şunlardır: Baltık Denizi alanı,
Kuzey Denizi alanı, Kuzey Amerika Alanı (Amerika Birleşik Devletleri ve
Kanada açıklarındaki tayin edilmiş kıyı alanlarını kapsayan) ve Amerika
Birleşik Devletleri Karayipler Denizi Alanı (Porto Riko ve Amerika Birleşik
Devletleri Virjin Adaları)” ”
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerini rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz