İMEAK DTO Şubat 2025 IMO Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 106-60 = 07/02/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 07.02.2025 tarih ve 418/110/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Sera Gazı Emisyonu Fiyatlandırma Mekanizması İçin 47 Ülkeden Ortak Teklif
Uluslararası Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shippig-ICS) 47 temsilci ülkeyle birlikte, 2050 yılına kadar uluslararası deniz taşımacılığından kaynaklanan net sıfır sera gazı emisyonu hedefine ulaşma ve sera gazı emisyonu fiyatlandırma mekanizmasının belirlenmesi amacıyla, Uluslararası Denizcilik Örgütü bünyesinde (International Maritime Organization-IMO) gerçekleştirilecek müzakerelerin son oturumuna ortak önerilerini sundu.
Öneri, Yunanistan, Japonya, Kore ve Birleşik Krallık gibi önemli denizcilik ülkeleri, Bahamalar, Liberya, Marshall Adaları ve Panama gibi dünyanın en büyük bayrak devletleri, tüm Avrupa Birliği (AB) ülkeleri ve Avrupa Komisyonu, Nijerya ve Kenya gibi diğer Afrika ülkeleri ile Karayipler ve Pasifik'te bulunan Gelişmekte Olan Küçük Ada Ülkeleri tarafından destekleniyor.
Ülkeler tarafından hazırlanan ortak metin, IMO MARPOL Sözleşmesi'nde; uluslararası seferlerde faaliyet gösteren denizcilik firmalarının, oluşturdukları her bir ton karbondioksit eşdeğerine (CO2e) karşılık olarak sera gazı katkı payı ödemelerini ve bu ödemelerin oluşturulacak bir "IMO Sera Gazı (Green House Gases-GHG) Stratejisi Uygulama Fonu"na aktarılmasını içeren değişiklikler yapılmasına yönelik bir düzenleyici metin niteliği taşıyor.
Söz konusu zorunlu sera gazı ücretlendirilmesinin temel amacı, yeşil metanol, amonyak ve hidrojen gibi sıfır veya sıfıra yakın (zero/near zero-ZNZ) GHG emisyonlu yakıtlar ile konvansiyonel yakıtlar arasındaki maliyet farkını azaltarak, denizcilik sektöründe yeşil enerji kaynaklarının kullanımının daha hızlı bir şekilde artmasının teşvik edilmesi. Sağlanacak olan gelir, ZNZ yakıtlarının üretimini ve kullanımını teşvik etmek için kullanılırken aynı zamanda gelişmekte olan ülkelerin denizcilik kaynaklı GHG azaltım çabalarını desteklemek üzere kaynak yaratmak için kullanılacak.
ICS Genel Sekreteri Guy Platten tarafından konuya ilişkin yaptığı açıklamasında:
"Sektörümüz, IMO'nun, deniz taşımacılığında küresel ölçekte uygulanacak sera gazı fiyatlandırma mekanizmasını tamamen desteklemektedir. Bu geniş koalisyon tarafından sunulan ortak metin, denizcilikte hızlı bir enerji dönüşümünü teşvik etmek ve IMO'nun 2050 yılına kadar net sıfır emisyon hedefine ulaşma konusundaki hedefini gerçekleştirmek için pragmatik bir çözüm olarak görülmektedir.
Bu kadar fazla sayıda ülkenin, denizcilik sektöründeki karbon emisyonlarının vergilendirilmesine yönelik ortak bir yaklaşımı kararlı bir şekilde desteklemesi bizi çok memnun ediyor. Önerilen bu ortak teklif yoğun çabalara dayanan bir mücadelenin ürünü olup ICS'in son on yıldır savunduğu fikirlere dayanmaktadır.
Çok sayıda hükümet artık denizcilikte evrensel bir sabit oranlı sera gazı katkısını ya da buna benzer bir uygulamayı desteklerken bazı ülkelerin endişeleri ise devam etmekte. IMO Üye Devletleri ile iş birliği içerisinde çalışarak bu kritik müzakerelerin düzenleyici metinle ilgili son aşamalarında, bu tür endişeleri gidermek için elimizden gelenin en iyisini yapacağız." ifadelerini kaydetti.
Teklif edilen düzenlemeler, 17-21 Şubat 2025 tarihleri arasında gerçekleştirilecek Sera Gazı Emisyonlarının Azaltılmasına Yönelik Oturumlar Arası Çalışma Grubunun 18'inci Oturumu'nda (IMO Intersessional Working Group on the Reduction of GHG Emissions-ISWG GHG 18) değerlendirilecek. Değişikliklerin Nisan 2025 tarihinde IMO tarafından onaylanması durumunda; uygulamanın 2027 yılının başlarında küresel ölçekte yürürlüğe girmesi ve 2028 yılında da yıllık GHG katkı paylarının toplanmaya başlanması beklenmektedir. (Kaynak: ICS)
2. Devletler Deniz Güvenliğine Yönelik Tehditlerle Mücadele Konusunda IMO'dan Daha Fazla Sorumluluk Bekliyor
Belçika, Kolombiya, Ekvador, Hindistan ve Peru, Uluslararası Denizcilik Örgütü Hukuk Komitesi'ne (International Maritime Organization-IMO's Legal Committee-LEG), örgütün 2024- 2029 Stratejik Planına deniz güvenliğine yönelik tehditlerle mücadele konusunda hedefler eklenmesi yönünde çağrıda bulundu.
IMO'nun deniz güvenliğine yönelik tehditlerle mücadelede daha büyük bir rol üstlenmesi taleplerini dile getiren ülkeler, güvenlik tehditlerinin; terörizm, insan/uyuşturucu kaçakçılığı, siber güvenlik riskleri, kitle imha silahları, kayıt dışı ve kaçak balıkçılığı ve çevresel zarara neden olan veya olma potansiyeli taşıyan tehditleri kapsadığını ifade ederken, mevcut durumda komite tarafından, denizde korsanlık faaliyetleriyle ilgili sorunların çözümüne yönelik çalışmalar yürütüldüğünü ancak diğer güncel deniz tehditlerinden kaynaklanan sorunların ele alınmadığını ifade etti.
"IMO'nun denizcilik sektörü ve deniz çevresinin güvenliği konusundaki kritik rolü ve mevcut tehditlerin etkisinin ciddiyeti göz önüne alındığında, önerilen çalışma uluslararası denizcilik ve ticaretin sürdürülmesi için acil ve kritiktir. Bu sebeple yasal düzenlemeler kapsamlı bir şekilde ele alınmalıdır." açıklamaları kaydedilirken, Kızıldeniz'deki saldırılarından yasadışı balıkçılığa ve bunların karadaki suçlara katkıda bulunma potansiyeline kadar geniş kapsamlı tehditler sıralandı. Bu tür tehditlerin, doğası gereği birçok aktörün konuya dahil olmasıyla karmaşık ve uzun süreçlerle sonuçlandığı, bu sebeple hızlı bir şekilde çözüme kavuşmalarının mümkün olmamasından ötürü ilgili devletler için maliyet ve diğer yükleri artırdığı, diğer taraftan savunmasız denizciler için son derece güç koşullar yarattığı vurgulandı. Bu nedenle, yasal düzenlemeleri ele alacak uluslararası mekanizmaların eksikliğinin sadece uluslararası deniz taşımacılığı için değil, aynı zamanda denizde yaşam ve deniz çevresine de zararlı olduğu ifade edildi.
Stratejik plana güvenlik konusunun dahil edilmesi, hükümetlerin yaşanan tehditlere yönelik bilgileri paylaşmasına yardımcı olacak, bu da organize suç gibi sorunlarla mücadelede yardımcı olurken, öngörülemeyen risklerin planlanmasını sağlayan ileriye dönük bir vizyon geliştirilmesine de katkıda bulunacak. (Kaynak: Lloyd's List)
3. Gölge Filo, Dekarbonizasyon ve Jeopolitik Baskılar 2025'te Denizciliğin Odak Alanları Olmaya Devam Ediyor
14 Ocak 2025'te bir basın toplantısında konuşan Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Genel Sekreteri Arsenio Dominguez, 2025 yılı için 176 üye ülkesiyle birlikte yoğun bir çalışma programına başlayan IMO'nun gündeminde üst sıralarda yer alan birkaç konuya ilişkin açıklamalarda bulundu.
Gölge Filo:
Çevre ve güvenlik konusundaki yasal düzenlemelere uymayan, sigorta masraflarından kaçınan ve/veya başkaca yasadışı faaliyetlerde bulunan "gölge filo" ile ilgili artan endişeleri dile getiren Dominguez: "Standartların altında taşımacılık uzun yıllardır IMO'nun gündeminde. IMO standartlarını karşılamayan tek bir gemi bile faaliyet göstermemeli. Bu nedenle IMO düzenlemelerini etkin bir şekilde uygulamak için, üye devletlerimize yönelik teknik iş birliği ve kapasite geliştirme yöntemlerimizi geliştiriyoruz." ifadelerini kullandı.
Genel Sekreter, tüm üye devletleri, Aralık 2023'te IMO Meclisi tarafından kabul edilen karar doğrultusunda, taraf devlet olarak yükümlülüklerini yerine getirmeye çağırdı. Konu, IMO Hukuk Komitesi'nin 24-28 Mart 2025 tarihlerinde gerçekleştirilecek oturumunda daha ayrıntılı bir şekilde ele alınacak.
Kızıldeniz:
Kızıldeniz bölgesinde Kasım 2023 ile Kasım 2024 arasında ticari gemilere yönelik en az 69 saldırı olduğu rapor edildi. Kasım 2024'ten bu yana IMO'ya rapor edilen herhangi bir saldırı olmadı. Bu yasadışı saldırılar, sektörde ve küresel ekonomide geniş çaplı etkilere neden oldu.
Genel Sekreter Dominguez, MV Galaxy Leader gemisinin ve 25 kişilik mürettebatının Kasım 2023'te Yemen'de rehin alınmasından bu yana gözaltında tutulan gemi mürettebatının serbest bırakılmasını sağlamak için IMO olarak gösterdikleri çabalarını dile getirdi.
Dominguez, yılın ilk görevi olarak; deniz güvenliğini, emniyeti ve çevrenin korunmasını desteklemek için bölgedeki teknik yardımı koordine etmek üzere İskenderiye IMO Bölgesel Temsilcilik Ofisi'nin açılışını yapmak için Ocak ayının üçüncü haftasında Mısır'da olacak.
Denizcilikte Dekarbonizasyon:
Gemilerden kaynaklanan sera gazı (Green House Gases-GHG) emisyonlarını azaltmayı ve 2050 yılına kadar deniz taşımacılığında net sıfır hedefine ulaşmayı amaçlayan yeni bağlayıcı düzenlemeler konusunda devam eden müzakereler konusunda da açıklama yapan Dominguez: "Önlemler arasında küresel bir deniz yakıtı standardı ve GHG emisyonu fiyatlandırma mekanizması yer alıyor. Bu önlemlerin 13-17 Ekim 2025 tarihleri arasında yapılması planlanan Deniz Çevresini Koruma Komitesi'nin olağanüstü oturumunda kabul edilmesi bekleniyor. Yolumuzdan sapmadan ilerleme kaydetmeye devam ediyoruz." ifadelerinde bulundu.
Diğer Önemli Konular:
Toplantıda denizcilerin kriminalize edilmesi, okyanusların korunması, gemi geri dönüşümü ve denizcilik sektöründe çeşitlilik gibi birçok diğer konu ele alındı. (Kaynak: IMO)’’
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz