İMEAK DTO Şubat 2021 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 209-142 = 16/03/2021
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 16.03.2021 tarih
ve 886/308/2021 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Avrupa'da
denizcilik sektöründe meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli
kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla sunulmaktadır.
1- Gine Körfezi’ndeki yeni güvenlik konseptini destekleyen ECSA,
devam eden deniz haydutluğu tehdidine dikkat çekiyor.
Deniz taşımacılığı sektörü Gine
Körfezi’nde ticari gemilere yapılan silahlı saldırılardaki süregelen artıştan
dolayı endişe duymaktadır. Koordineli Deniz Gücü Varlığı (Coordinated Maritime
Presence – CMP) konseptinin başlatılması ile birlikte Avrupa Birliği, bölgede
artış gösteren deniz haydutluğu sorununa çözüm bulmak amacıyla kıyı devletleri
ile birlikte çalışmalar yürüterek üye ülkelerin bölgedeki kaynaklarını bir
araya getirmek ve koordine etmek üzere olumlu bir adım atmıştır. Fakat bölgeden
geçen gemilerin ve gemi personelinin emniyetini sağlamak için başka
çalışmaların da yürütülmesi gerekmektedir.
Bölgeden geçiş yapan gemilere
yönelik yapılan şiddet içeren saldırıların ve fidye almak amacıyla kaçırılan
gemi insanlarının sayısında son yıllarda ciddi bir artış olmuştur. Yapılan
saldırılar sonucunda insanların hayatlarını kaybetmesi, yerel ve uluslararası
yetkililerin bu konuda girişimlerde bulunmasını gerektirmektedir.
Avrupalı armatörler, devam eden
birçok kapasite geliştirme projesi de dahil olmak üzere bölgedeki güvenliğin
sağlanması için Avrupa Birliği tarafından gösterilen çabaları desteklemektedir.
Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği
(ECSA) Genel Sekreteri Martin Dorsman konuyla ilgili şu sözleri ifade etmiştir:
“Koordineli Deniz Gücü Varlığı, sonraki eylemlere yönelik önemli bir
adım ve dayanaktır. Bölgede gerçekleştirilen Avrupa ve uluslararası deniz
taşımacılığına pratik faydalar sağlamak amacıyla söz konusu konseptin
uygulanmasını desteklemekteyiz. Özellikle, Koordineli Deniz Gücü Varlığı
konsepti için hava ve deniz varlıkları teslim eden AB Üye Devletlerine
teşekkürlerimizi iletmekte ve bu tehlikenin en kısa sürede ortadan kaldırılması
için diğer devletlere de çağrı yapmaktayız.”
Avrupa Birliği, geçtiğimiz
yıllarda Doğu Afrika’da deniz haydutluğunu başarılı bir şekilde azaltan
Atalanta Operasyonu gibi girişimler ile deniz haydutluğu sorununun ele alınması
konusunda öncülük yapmıştır. Koordineli Deniz Gücü Varlığı kapsamında Batı
Afrika’daki güvenlik sorununa çözüm bulmak amacıyla gelişim aşamasında olan
kapasite geliştirme projelerinin yanı sıra bölgesel deniz güvenliği iş
birliğinin sağlanması amacıyla Yaoundé Architecture’ı destekleyen Avrupa
Birliği’nin bu husustaki politik bağlılığı da önemli bir konudur. Denizcilik
sektörü, kıyı devletleri ve diğer uluslararası partnerler ile ortak çalışmalar
yürütülerek deniz haydutluğunun çözümü konusunda daha geniş kapsamlı bir
çözümün parçası olabilecek Koordineli Deniz Gücü Varlığı kapsamında muhtemel
gelişmeleri desteklemektedir.
Avrupalı armatörlerin
saldırılardan kaynaklanan risklerin azaltılması için üstlerine düşeni yapmaya
devam edeceği ve örnek uygulamaları yerine getireceği, ancak Gine Körfezi’ndeki
deniz haydutluğunun kaynağına inilmesi gerektiği için bu konuda hükümetlerin
yoğun desteğine ihtiyaç bulunduğu belirtilmektedir.
Martin Dorsman sözlerini şu
şekilde sonlandırmıştır: “Pandemi ve gemi insanı değişim
krizinin getirdiği fiziksel ve mental yorgunluğun yanı sıra Gine Körfezi’nde
yaşanan deniz haydutluğundan kaynaklanan ölüm tehlikesi ve diğer tehlikelerden
dolayı gemi insanlarımızın yoğun psikolojik stres altında olması kabul edilemez
bir durumdur.” (Kaynak:
ECSA)
2-Avrupalı armatörler deniz taşımacılığının karbonsuzlaştırılması
amacıyla yakıt tedarikçilerine yönelik finansman ve hedeflerin oluşturulması
için çağrı yapıyor.
Avrupalı armatörler, Avrupa
Komisyonu’ndan deniz taşımacılığı sektörünün düşük ve sıfır karbonlu yakıta erişim
sağlayabilmesi için alt hedefler oluşturarak ve Yenilenebilir Enerji Direktifi
(Renewable Energy Directive – RED) kapsamında deniz taşımacılığı sektöründe
kullanılan yenilenebilir yakıtları çoğaltarak yakıt tedarikçilerinin yaşadığı
sorunlara çözüm üretmesini talep etmektedir. FuelEU Denizcilik önerisi (FuelEU
Maritime proposal) kapsamında gemiler yerine yakıt tedarikçilerine yönelik
getirilen yakıt standardı, emisyonların azaltılması hedefini tehlikeye atacak
ve söz konusu standardın uygulamaya konulmasını zorlaştıracaktır. Bir Piyasa
Bazlı Hedef (Market Based Measures – MBM) ortaya koyulduğu takdirde, düşük ve
sıfır karbonlu yakıt alımının desteklenmesi amacıyla bir fon oluşturulup
gelirlere katkı sağlayabilir.
Yerel ölçekte alınacak tedbirler
Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization – IMO)
seviyesindeki uluslararası görüşmelere zarar verebileceği için Avrupa Birliği
politikalarının temelinde küresel bir yaklaşım olmalıdır. Deniz taşımacılığı
sektörü kendini karbonsuzlaştırmaya adadığı için bu anlamdaki başarı ilk olarak
düşük veya sıfır emisyonlu yakıtların üretilmesine ve henüz piyasada bulunmayan
güvenli alternatif yakıtların geniş ölçüde erişilebilir olmasına bağlıdır.
Avrupa Birliği herhangi bir önlem alacak ise Avrupa Topluluğu Armatörler
Birliği (European Community Shipowners’ Association – ECSA) aşağıda belirtilen
çift yönlü yaklaşımı desteklemektedir.
1.Piyasa Bazlı Hedef kapsamında
bir fon oluşturulması, gelirlerin Ar&Ge projelerinin finanse edilmesi için
kullanılması ve yeni ve mevcut yakıtlar arasındaki fiyat farkının kapatılması.
2.Alt hedeflerin oluşturulması ve
Yenilenebilir Enerji Direktifi kapsamında düşük veya sıfır karbonlu yakıtların
çoğaltılması sayesinde yakıt tedarikçilerinin teşvik edilmesi ve söz konusu
tedarikçilerden sundukları tekliflerde belirli oranda düşük veya sıfır karbonlu
yakıt kullanmalarının talep edilmesi.
ECSA Genel Sekreteri Martin
Dorsman konuyla ilgili şu sözleri ifade etmiştir: “Deniz taşımacılığı sektörünün düşük veya sıfır karbonlu yakıtlara
ulaşabilmesi amacıyla yakıt tedarikçilerine teşvikler verilmesi ve söz konusu
tedarikçilere yönelik çeşitli zorunluluklar getirilmesi, sektörün
karbonsuzlaştırılması için ön koşullardan birisidir. Tüm yeni yakıtların
alınmasıyla ilgili olduğu gibi bu ikilem yalnızca yakıt tedarikçilerine yönelik
zorunlulukların getirilmesiyle çözülebilir. Piyasa Bazlı
Hedefler kapsamında oluşturulacak bir fon ile düşük veya sıfır karbonlu
yakıtların alımı desteklenecektir.”
Buna ek olarak, AB Piyasa Bazlı
Hedefleri kapsamında oluşturulacak bir fon ile sektörün yönetimsel yükü
azaltılacak ve tüm gelirlerin enerji geçişine yönelik kullanılması
sağlanacaktır.
ECSA Genel Sekreteri Dorsman
sözlerine şu şekilde devam etmiştir: “Yakıt standardı, gemiler yerine
yakıt tedarikçilerine getirilmeli ve yaklaşmakta olan FuelEU Denizcilik önerisi
kapsamında Avrupa Komisyonu tarafından dikkate alınmalıdır. FuelEU Denizcilik
önerisi, yakıt tedarikçileri yerine gemilere yönelik bir yakıt standardı
getirirse bu durumun yakıt tedarik piyasasını ciddi anlamda aksaklığa
uğratacağını ve bu standardın uygulanmasının zorlaşacağını düşünmekteyiz. Daha
da önemlisi bu durumun enerji verimliliğine yönelik gelişmelerin teşvik
edilmesini başarısız bir şekilde sonuçlandıracağını düşünüyoruz.”
Avrupa Birliği Emisyon Ticaret
Sistemi (European Union Emission Trading System) ve Yenilenebilir Enerji
Direktifi’nin revizyonu konusunda ECSA, deniz taşımacılığı sektörünün
görüşlerini Avrupa Komisyonu’na sunmuştur. (Kaynak: ECSA)
3-Rotterdam Limanı’nın genişletilmesiyle konteyner kapasitesi
dörtte bir oranında artış gösterecektir.
Rotterdam Liman Başkanlığı,
yıllık konteyner girdi-çıktısını dörtte bir oranında artırmak, iç su
taşımacılığında ve gelecek yıllarda limanda gerçekleştirilecek olası büyümelere
yönelik ek yer açmak amacıyla liman tesislerinin büyütülmesi için ihaleye
çıkmıştır. Konteyner hacmindeki artışa ayak uydurabilmek amacıyla kapasitesini
artırmaya çalışan Rotterdam Limanı’nın yeni rıhtım duvarlarının ilk
bölümlerinin 2022 yılının sonlarına doğru tamamlanması beklenmektedir.
Rotterdam Liman yetkilisi Boudewijn Siemons konuyla ilgili şu açıklamaları
yapmıştır: “Özellikle e-ticaretten dolayı konteyner hacmi yüksek ölçüde artış
göstermekte ve bu artışın devam etmesi öngörülmektedir. Avrupa’nın en büyük
konteyner limanı olarak unvanımızı korumak amacıyla Princess Amalia Limanı’nın
genişletilmesi için yatırımlar gerçekleştiriyoruz. Bu yatırımlar sayesinde
müşterilerimizin ve Rotterdam’ın rekabet edebilirliği artacaktır.”
Genişletme çalışması ilk olarak
2015 yılında açılan Princess Amalia Limanı’nın bir bölümünde
gerçekleştirilecektir. Söz konusu çalışma yaklaşık 1.5 mil uzunluğunda olacak
ve limanın her iki tarafına uygulanacaktır. Proje 6000 ft derin su rıhtım
alanı, iç taşımacılık için 500 ft’lik cephe rıhtımı ile 1100 ft’in üzerinde
istinat duvarını kapsamaktadır. Genişletme projesi tamamlandıktan sonra geriye
2.400 ft’lik havzanın inşası kalacaktır. Toplamda 2.400 ft’lik havzanın 1.600
ft’lik kısmının 2022 yılının son döneminde tamamlanması planlamaktadır. Kalan
kısım ise, ilk bölümün inşasından 18 ay sonra tamamlanacaktır.
Rıhtım duvarının inşasına ek
olarak aynı zamanda derinliği 65 ft’ten fazla bir deniz altı kazı çalışması
yapılacaktır. Proje kapsamında iç su taşımacılığı yapan gemiler için genel
kullanım amacıyla bir bekleme alanı ve elleçleme kapasitesini genişletmek
amacıyla yeni arka vinç yolu inşa edilecektir.
Rotterdam Liman Başkanlığı, inşa
edilecek yeni liman sahası ile 4 milyon TEU’ya kadar bir ek kapasite elde
edilmesini ve limanın yıllık kapasitesini %28 oranında artırmayı
hedeflemektedir. 2019 ve 2020 yıllarında Rotterdam Limanı’ndan 14 milyon
TEU’dan fazla yük taşınmıştır. (Kaynak: maritime-executive.com)
4-Avrupa Deniz Limanları Teşkilatı, Avrupa Parlamentosu’nun TEN-T
Yönetmeliklerine ilişkin Raporunu destekliyor.
Avrupa Parlamentosu
2019/2192(INI) sayılı Trans-Avrupa Ulaşım Ağı (Trans-European Transport
Network-TEN-T) yönetmeliklerinin revizyonuyla ilgili raporu oy çoğunluğuyla
kabul etmiştir. Raporun kabul edilmesiyle birlikte Avrupa Parlamentosu, 2021
yılının ikinci yarısında revize edilmesi planlanan TEN-T yönetmeliklerine
ilişkin görüş bildirmiştir.
Avrupa Deniz Limanları Teşkilatı
(European Sea Ports Organization – ESPO), Avrupa Parlamentosu raportörü Jens
Gieseke tarafından hazırlanan nihai raporu desteklemektedir. Ayrıca ESPO,
uzlaşmaya yönelik yapılan müzakereler sırasında Avrupa deniz limanlarının
stratejik rolünün Taşımacılık Komitesi’nin birçok üyesi tarafından kabul
edilmesini memnuniyetle karşılamıştır. Raporda, Avrupa Konseyi tarafından
Birleşik Avrupa Tesisi’ne (Connecting Europe Facility) yönelik son zamanlarda
yapılan maddi kesintilerden dolayı üzüntü duyulduğu ve TEN-T ağının
tamamlanması için Avrupa Birliği tarafından yeterli ölçüde finansman sağlanması
gerektiğinin altı çizilmiştir.
Limanların yalnızca deniz
taşımacılığına ilişkin bir bileşen değil, diğer tüm taşımacılık yöntemlerini,
enerjiyi, sanayiyi ve mavi ekonomiyi kapsayan sınır ötesi yapılar olduğu ve
limanlardaki taşımacılık, enerji ve dijital altyapılar arasındaki sinerjinin
artırılması gerektiği hususlarının belirtildiği rapor, Avrupa deniz
limanlarının kompleks yapısını ortaya koymaktadır.
ESPO, sürdürülebilir taşımacılık
yöntemleri olan Deniz Otoyolları (Motorways of the Sea – Mos) ve Kısa Mesafe Deniz
Taşımacılığı’nın (Short-sea shipping – SSS) önemini kabul etmektedir. Kara
yoluyla yapılan taşımacılık yöntemleri kullanılarak eşit bir rekabet ortamının
oluşturulması amacıyla deniz otoyolları gereksinimlerinin basitleştirilmesine
yönelik yapılan çağrı önemli bir adımdır.
Yasa teklifi hazırlık sürecinde
Avrupa Komisyonu, etki değerlendirmesi yapılması amacıyla ilgili paydaşlarla
görüşme yapacaktır. ESPO, güçlü ve entegre bir denizciliğin önemini daha iyi
yansıtmak amacıyla TEN-T ağında gerçekleştirilecek revizyona aktif bir şekilde
katkı yapmayı planlamaktadır. 2013 yılında oluşturulan yönetmelikleri ele
alacak Avrupa Komisyonu teklifi, Eylül 2021 tarihinde yayımlanacaktır. (Kaynak:
ESPO)
5- 01.01.2021-15.03.2021 tarihleri arasındaki Paris MOU kapsamında
Türk bayraklı gemi tutulmaları.
01.01.2021 – 15.03.2021 tarihleri
arasında Paris Memorandumu (Paris MOU) üye limanlarında Türk Bayraklı gemilere
yönelik 38 denetim gerçekleştirilmiş ve söz konusu denetimlerde herhangi bir
gemi tutulmamıştır. Türk Bayraklı gemi tutulmalarına ilişkin detaylı bilgiler
Odamız web sayfasında (http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/gemitutulmalari.aspx)
yer almaktadır.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz