İMEAK DTO Ocak 2025 IMO Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 39-26 = 13/01/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 13.01.2025 tarih ve 39/26/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Uluslararası
Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından
yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme
amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. IMO
Deniz Emniyeti Komitesi 109. Dönem Toplantısını (Maritime Safety Committee-MSC
109) Gerçekleştirdi
Uluslararası
Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Deniz Emniyeti
Komitesi 109. Dönem Toplantısı, 2-6 Aralık 2024 tarihleri arasında Londra'daki
IMO Genel Merkezi'nde gerçekleştirildi.
Toplantıya
ilişkin alınan bazı önemli kararlar aşağıda sunulmaktadır.
Amonyak
taşıyıcı gemilerde amonyağın yakıt olarak kullanılabilmesi için, IGC Kodu
(International Code of the Construction and Equipment of Ships Carrying
Liquefied Gases in Bulk) değişiklikleri onaylandı.
Doğal
gazın yakıt olarak kullanımına ilişkin IGF Kodu (International Code of Safety
for Ship Using Gases or Other Low-flashpoint Fuels) değişiklikleri kabul
edildi.
LSA Kod
(International Life-Saving Appliance) değişikliklerinin uygulanma tarihlerinde
yaşanan karmaşıklığın giderilmesi adına izlenecek yol haritası belirlendi.
Kılavuz
kaptan transfer emniyetine ilişkin olarak SOLAS Kural V/23'te yapılan taslak
değişiklikler MSC 110'da kabul edilmek üzere onaylandı.
Otonom
gemilere ilişkin 2025 yılında yürürlüğe girmesi planlanan ve zorunlu olmayan
MASS Kodun (Maritime Autonomous Surface Ships) yürürlüğe giriş tarihi 2026
yılına uzatıldı ve taslakta ilerleme kaydedildi.
MSC
108'de onaylanan "Denizcilikte Siber Risk Yönetimine İlişkin Rehber"
sonrasında siber güvenliğin artırılmasına yönelik çalışmalara devam edilmesine
ve siber güvenliğin kapsamının liman tesislerini de kapsayacak şekilde
genişletilmesine karar verildi.
Yeni
teknolojiler ve alternatif yakıtlar kullanan gemilerden kaynaklanan sera gazı
emisyonlarının azaltımının desteklenmesine yönelik düzenleyici çerçeve
geliştirilmesi çalışmalarına devam edilmesine karar verildi.
2. IMO
Deniz Güvenliği Komitesi (IMO's Maritime Safety Committee-MSC) Deniz Güvenliği
ve Çevresel Risklerin Önlenmesi İçin Yeni Kararlar Aldı
IMO Deniz
Güvenliği Komitesi, denizde kaybolan konteynerlerin bildirimine ilişkin Ocak
2026'da yürürlüğe girecek olan yeni raporlama standartlarını kabul etti.
Çevrecilerin,
sahil güvenlik birimlerinin ve sigorta şirketlerinin konteyner kayıpları
konusundaki çağrıları neticesinde IMO Deniz Güvenliği Komitesi'nde kabul edilen
değişiklikler, kayıp konteynerlerin bildirilmesine ilişkin gereklilikleri
içeriyor ve düzenlemelerin sektör olarak ihtiyaç duyulan verilerin
güvenilirliğinin artırılmasına katkı sağlayacağı düşünülüyor.
Denizde
Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi'ndeki (International Convention for the
Safety of Life at Sea-SOLAS) söz konusu değişiklikler, hem gemi kaptanları hem
de bayrak devletlerince yeni düzenlemeye göre hazırlanan raporlara uyum
sağlanması için IMO Küresel Entegre Denizcilik Bilgi Sistemi'nde (Global
Integrated Shipping Information System-GISIS) yapılan güncellemelerle birlikte,
kayıp konteynerlerin yakındaki gemilere ve kıyı devletlerine bildirimi
konusunda uyulması gereken spesifik kuralları kapsıyor.
Değişikliklerle,
kayıp konteynerlere ilişkin hızlı ve ayrıntılı şekilde yapılacak raporlamalar
sayesinde seyir güvenliğinin artırılması, daha hızlı müdahale imkânı sağlayarak
potansiyel çevresel risklerin azaltılması, yüzen konteynerlerle seyir halindeki
gemilerin çarpışma olasılığının azaltılması ve kıyı devletlerinin kendi
karasularında veya yakın bölgelerdeki olası batık yükler konusunda uyarılması
amaçlanıyor.
3. IMO'dan
Denizcilere Üstün Cesaret Ödülü
Uluslararası
Göç Örgütü'ne göre, bu yıl içerisinde Akdeniz, Afrika, Asya, Avrupa ve
Amerika'daki gemilerin seyirlerinde 6.000 kişinin öldüğü ya da kaybolduğu
bildirildi.
Uluslararası
Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) Genel Sekreteri
Arsenio Dominguez 2 Aralık 2024 Pazartesi günü yaptığı açıklamayla bu insani
trajediyi kınayarak; "Yaşanan olaylarda ne yazık ki birçok kişi, acımasız
saldırılar yüzünden hayatlarını yitirdi. Ancak, Sahil Güvenlik, Deniz
Kuvvetleri ve Arama Kurtarma birimlerinin zor durumda kalan bu kişileri
kurtarmak ve daha fazla can kaybına engel olmak için bitmek tükenmek bilmeyen
çabalarını takdir etmeliyiz." dedi.
IMO
tarafından, dünyanın farklı yerlerinden 15 denizciye takdir mektupları sunuldu.
9 Mart 2023'te Gabon açıklarında batan yolcu feribotu Esther Miracle'ın 150
yolcu ve mürettebatının kurtarılmasında görev alan iki denizciye ise özel
takdir belgesi verildi.
Bunlardan
ilki; Esther Miracle'dan kurtarılan 107 kazazedeye yönelik "arama ve
kurtarma operasyonu sırasında gemi idaresinde gösterdiği olağanüstü uzmanlık ve
kararlılık" nedeniyle LCT Celeste'nin kaptanı Jeröme Noel Mougoula
Saguiliba'ya sunuldu.
Diğeri ise; operasyon sırasında 16 kişiyi kurtaran ve hayatını kaybeden 18 kişinin cansız bedenine ulaşılmasını sağlayan Gabon Donanmasından Teğmen Crepin Manfoumbi Mengara'ya, operasyon sırasında gösterdiği "örnek teşkil eden liderlik ve azmi" nedeniyle takdim edildi.’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz