İMEAK DTO Ocak 2025 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 37-24 = 13/01/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 13.01.2025 tarih ve 212/35/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Avrupa'da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Birleşmiş
Milletler Deniz Kaynaklarının Korunmasına Yönelik Yeni Kararlar Aldı
6 Aralık
2024 tarihinde başlayan Birleşmiş Milletler (United Nations-UN) 79. Genel Kurul
Toplantısında, Avrupa Birliği Birleşmiş Milletler Delegasyonu Danışmanı Thomas
Ramopoulos, Okyanuslar ve Deniz Hukuku başlıklı gündem maddesi kapsamında
açıklamalarda bulundu.
Birleşmiş
Milletler Deniz Hukuku Sözleşmesi'nin (UN Convention on the Law of the Sea-
UNCLOS) yürürlüğe girmesinin otuzuncu yıl dönümünü kutladıklarını ifade ederek
sözlerine başlayan Ramopoulos, sözleşme uygulamalarına güçlü bir şekilde devam
etmekte olan bağlılıklarını vurgulayarak deniz ve okyanusların geleceği için
bütünlüğünün korunması yönünde çağrıda bulundu.
Ramopoulos
tarafından yapılan açıklamalarda: "Avrupa Birliği ve Üye Devletlerinin,
okyanuslarımızın kötüye giden durumu konusundaki endişeleri devam ediyor. İklim
değişikliği, biyolojik çeşitlilik kaybı ve kontaminasyon üçlüsü, dramatik
sonuçlar doğurmaya devam ediyor. Küresel okyanus yüzey sıcaklıkları bu yıl bir
kez daha rekor seviyelere ulaştı ve bu durum, insan faaliyetlerinden
kaynaklanan ciddi tehditlerle karşı karşıya olan deniz ortamına ilave yükler
getiriyor. Bunlara aşırı avlanma, yasadışı ve kayıt dışı balıkçılık, mikro
plastik kirliliği ve antropojenik su altı gürültüsü de dahildir. Diğer
taraftan, sera gazı emisyonu seviyeleri de yeni zirvelere ulaştı. Bu gazlar
okyanus ortamıyla güçlü bir şekilde etkileşime girmekte ve iklim değişikliğinin
beraberinde okyanus asitlenmesine neden olmakta.
Özellikle
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (Sustainable Development Goal 14- SDG 14)
olmak üzere, Sürdürülebilir Kalkınma 2030 Gündemini başarmak için daha kapsamlı
çabalarımızın bir parçası olarak; bu tehditlerin ivedilikle ele alınmasının
devam ettirilmesi zorunlu görünmektedir. Hepimiz, 2025'te Fransa ve Kosta Rika
ortaklığında düzenlenecek olan üçüncü BM Okyanus Konferansı'na hazırlanırken
eylem odaklı sonuçlar elde edebilmek için topluca çaba göstermeliyiz. Gelecek
nesillerin refahı buna bağlıdır." ifadeleri kaydedildi.
Genel
Kurulda, biri okyanuslar ve deniz hukuku alanında olmak üzere dört adet karar
kabul edildi. Kurulun "Okyanuslar ve Deniz Hukuku" (A/79/L.37)
başlıklı kararı 152 lehte, bir aleyhte (Türkiye) ve iki çekimser (Kolombiya, El
Salvador) oyla kabul edildi.
Bir diğer
karar olan "Sürdürülebilir Balıkçılık" (A/79/L.38) ise oylama
yapılmadan kabul edildi. Karar, yasadışı balıkçılıkla mücadele edilmesini,
balık stoklarının sürdürülebilirliğinin sağlanmasını ve deniz kaynaklarının
uzun vadede korunmasını teşvik etmeyi amaçlıyor.
(Kaynak:
Avrupa Birliği Dış İlişkiler Servisi Web Sitesi)
2. Avrupa
Birliğinden Almanya'ya LNG ithalatı İçin 4 Milyar Euroluk Destek
Avrupa
Komisyonu 20 Aralık 2024 tarihinde, Sıvılaştırılmış Doğal Gaz (Liquefied
Natural Gas- LNG) ithalatına yönelik dört adet yüzen terminalin işletilmesi
için 4,06 milyar Euro (4,2 milyar Dolar) değerindeki devlet yardımına yeşil
ışık yaktı.
Desteğe
konu olan depolama ve yeniden gazlaştırma üniteleri 2022 yılında kiralandı ve
Almanya'nın Kuzey Denizi kıyısında yer alan devlete ait Deutsche Energy
Terminal işletmesi tarafından işletiliyor.
Avrupa
Komisyonu Başkan Yardımcısı Teresa Ribera konuya ilişkin açıklamasında;
onaylanan devlet yardımının, Rus boru hattından gaz ithalatının durdurulmasının
ardından Almanya ve komşu ülkelere gaz tedarikinin sürekliliğinin sağlanması
konusunda önemli ölçüde katkılar sağlayacağını dile getirdi.
Ribera,
hibenin, fosil yakıtlara olan bağımlılığın azaltılmasına katkıda bulunurken
enerji kaynaklarının çeşitlendirilmesine de imkân yaratacağını sözlerine
ekledi.
Komisyon
tarafından yapılan açıklamalarda; yüzen terminallerin, karadaki LNG
terminallerinin inşası tamamlanana kadar geçici bir çözüm olduğu ve doğrudan
hibe şeklindeki yardımın; Rusya'nın, AB'nin Ukrayna'ya verdiği desteğe
misilleme olarak bölgeye yakıt ihracatını büyük ölçüde azaltması nedeniyle
yaşadığı enerji krizinin zirvesinde, talep ve maliyetlerin çok yüksek olduğu
bir zamanda kiraladıkları terminallerden kaynaklanan zararları karşılamaya
yönelik olarak sağlanacağı ifade edildi.
(Kaynak:
Avrupa Komisyonu Web Sitesi)
3. Bilim
İnsanları LNG'li Gemilerden Kaynaklanan Metan Emisyonlarını Mercek Altına Aldı
Uluslararası
Temiz Taşımacılık Konseyi (International Council on Clean Transportation-
ICCT), LNG ile çalışan gemilerden kaynaklanan kaçak ve yanmamış metan
emisyonlarını ölçümlemek için insansız hava araçlarının kullanıldığı FUMES
(Gemilerden Kaynaklanan Kaçak ve Yanmamış Metan Emisyonları- Fugitive and
unburned Methane Emissions from Ships) projesinin ardından araştırmalarına
devam ediyor.
Araştırmacılar
bu sefer de, teknolojinin çevresel etkilerini daha iyi anlamak için
sıvılaştırılmış doğal gaz (Liquefied Natural Gas-LNG) gemilerinden kaynaklanan
metan emisyonlarının tespiti üzerine bir çalışma yürütecekler.
Çalışmanın
iki yıldır yürütülen ilk aşamasında, gemilerdeki egzoz dumanlarının içeriğini
analiz etmek için dronlar, helikopterler ve yerleşik sensörler tarafından
toplanan verilere dayanan bir çalışma gerçekleştirilmişti.
Şimdi ise
çalışmanın kapsamı; gemilerde yerleşik sensörler ve drone tabanlı teknolojinin
bir karışımı kullanılarak iki zamanlı LNG motorlarından kaynaklanan
emisyonları, gemilerden kaynaklı kaçak emisyonları ve LNG kargo elleçleme
sırasında oluşan emisyonları içerecek şekilde genişletilecek.
Washington
merkezli bir araştırma grubu olan ICCT'nin Direktörü Bryan Comer projeye
ilişkin: "LNG taşımacılığının hızla büyümesiyle birlikte, metan
emisyonlarının kapsamını tümüyle anlamak iklim politikaları için giderek daha
önemli hale geliyor. Bu kapsamda "FUMES 2, LNG'nin kullanımı ve
taşınmasından kaynaklanan metan emisyonlarının şimdiye kadarki en kapsamlı veri
setini üretecek." açıklamalarını kaydetti.
ICCT,
emisyon teknolojisi firması Explicit, Hollanda Uygulamalı Bilimsel Araştırma
Örgütü ve Londra Queen Mary Üniversitesi'nin ortak çalışması olarak yürütülen
projede toplanan veriler, Uluslararası Denizcilik Örgütü (International
Maritime Organization-IMO) Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi yönergeleri de dahil
olmak üzere IMO ve Avrupa Birliği tarafından yapılacak gelecekteki
düzenlemelere katkıda bulunacak.
(Kaynak:
Lloyd's List)
4. Dünya
Denizcilik Konseyi Başkanı ve ICS Genel Sekreteri Seçimleri
Dünya
Denizcilik Konseyi (World Shipping Council-WSC) Yönetim Kurulu, MSC
Mediterranean Shipping Company CEO'su Soren Toft'u Dünya Denizcilik Konseyi
Yönetim Kurulu'nun yeni Başkanı olarak seçti. Wan Hai Lines Başkan Yardımcısı
Randy Chen ise WSC Başkan Yardımcısı oldu.
Uluslararası
Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shipping-ICS) Yönetim Kurulu ise,
6 yıllık görev süresi dolan Genel Sekreter Guy Platten'ın yerine Thomas A.
Kazakos'un Genel Sekreter olarak seçildiğini duyurdu.
(Kaynak:
WSC ve ICS)
5. Kızıldeniz'de
Son Bir Yılın Bilançosu
Galaxy
Leader gemisinin kaçırılması ve mürettebatının rehin alınmasından bu yana geçen
son bir yıllık süreçte, Kızıldeniz'de uluslararası yük taşıyan gemilere yönelik
300'den fazla saldırı bildirildi.
Bildirilen
olayların çoğu ramak kala olsa da çok sayıda gemi saldırıların hedefi olarak
ciddi kayıplara uğradı. Bunların en önemlilerinden biri olan Barbados bayraklı
True Confidence gemisine düzenlenen saldırıda üç mürettebat hayatını kaybetti.
Belize
bandıralı dökme yük gemisi Rubymar, 18 Şubat'ta iki füze saldırısı sonucu ağır
hasar alarak iki hafta boyunca yüzdükten sonra battı. 19 Haziran'da Liberya
bandıralı Tutor da benzer şekilde saldırıya uğrayarak füze saldırıları
neticesinde batan ikinci gemi oldu.
En
dramatik olaylardan biri, 1 milyon varil ham petrol taşıyan petrol tankeri
Sounion'un 23 Ağustos'ta vurulduktan sonra haftalarca yanmasıydı. Tanker
güvenli bir alana çekilerek yükü boşaltılana kadar, yüzyılın en kötü çevre
felaketi riskiyle karşı karşıya kalındı.
Kızıldeniz
Rotası Yeniden Çizildi
Dünya
ticaret hacminin %12'sinin ve 14 bin 500 TEU ile Asya ile Avrupa arasındaki
yüklerin %40'ının transit geçtiği Bab el-Mandeb Boğazı'ndaki saldırılar bu
rotayı kullanılamaz hale getirerek şirketlerin gemilerini Ümit Burnu üzerinden
dolaştırarak rotanın yeniden çizilmesine neden oldu. Birçok liman, neredeyse
bir gecede gerçekleşen bu rota değişikliğinin bedelini ödedi.
Cidde ve
Kral Abdullah Limanı gibi Suudi Arabistan'ın batı kıyısındaki limanlar, aktarma
faaliyetlerindeki ciddi azalma ile en çok etkilenen limanlar arasında yer aldı.
Kral Abdullah Limanına yapılan uğrakların 2024'ün ilk yarısında 2023'ün aynı
dönemine göre %88 düştüğü kaydedildi. Cidde Limanı'nda da benzer bir durum
yaşanarak limana yapılan uğrak kapasitesi 2024'ün ilk altı ayında %70 oranında
düşüş gösterdi.
Akdeniz'de
ise; Pire ve Port Said gibi doğu limanları Süveyş Kanalı'ndaki gerilimden zarar
görürken, Valensiya ve Barselona gibi batıdaki muadilleri rotanın Ümit Burnu'na
çevrilmesinden istifade etti.
Uluslararası
Enerji Ajansı'nın (International Energy Agency-IEA) tahminine göre, geçişlerin
Ümit Burnu çevresinden yapılması, Rotterdam ve Singapur arasındaki yolculuk
süresini %40 oranında uzatıyor. Tüm gemilerin Süveyş Kanalı'na erişimini
kaybetmesi durumunda ise ton-mil değerleri %10 artacak.
Artan
yolculuk süreleri, deniz taşımacılığının her ton CO2 için mücadele ettiği bir
dönemde, elbette daha fazla yakıt kullanımı ve daha fazla karbon emisyonu
anlamına geliyor. Bu kapsamda IEA, yeni rotanın sonucu olarak, 2024 yılı
genelindeki küresel petrol talebinde, günde 330.000 varil artış kaydedileceğini
ifade ediyor.
(Kaynak: Lloyd's List) ‘’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz