İMEAK DTO Nisan 2025 IMO Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 243-154 = 14/04/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 14.04.2025 tarih ve 906/296/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Bangladeş Gemi Geri Dönüşümü ve Tehlikeli Atık Mevzuatını
Güçlendirmeye Yönelik İlerleme Sağlıyor
Bangladeş'in Gemi Geri Dönüşümü ve Tehlikeli Atık Yönetimi
Mevzuatının güncellenmesine yönelik değişiklik önerileri, sektörün uluslararası
çevre ve güvenlik standartlarıyla uyumlu hale getirilmesi amacıyla Uluslararası
Denizcilik Örgütü'nün (International Maritime Organization-IMO) Emniyetli ve
Çevreye Uyumlu Gemi Geri Dönüşümü (Safe and Environmentally Sound Ship
Recycling-SENSREC) projesi kapsamında geliştiriliyor.
Önerilen değişiklikler, 16 Şubat 2025 tarihinde Dakka'da
düzenlenmiş olan hükümet ve özel sektörden önemli paydaşların katıldığı üst
düzey bir çalıştayda sunuldu ve incelendi. Bangladeş Hükümeti, gemi söküm
sektörünü Gemilerin Emniyetli ve Çevreye Uyumlu Geri Dönüşümü Hakkında Hong
Kong Uluslararası Sözleşmesi (The Hong Kong International Convention for the
Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships-HKC), Basel, Rotterdam ve
Stockholm Sözleşmelerinin temel hükümleriyle uyumlu hale getirmeyi amaçlıyor.
IMO'nun SENSREC Projesi kapsamında düzenlenen çalıştay, Bangladeş
gemi söküm ve geri dönüşüm sektöründen 85 katılımcıyı bir araya getirdi.
Çalıştaya üç hükümet bakanının da yer aldığı üst düzey yetkililer katıldı.
Bangladeş Denizcilik Bakanlığı Danışmanı Sakhawat HOSSAIN ve
Sanayi Bakanlığı Danışmanı Rahman KHAN, Bangladeş'in gemi geri dönüşüm
endüstrisini geliştirme konusundaki kararlılıklarını ifade ederken, çevresel
performans ve işçi güvenliğinin de ele alınması gerektiğini ifade etti.
Çevre, Orman, İklim Değişikliği ve Su Kaynakları Bakanlığı
Danışmanı Rizwana HASAN, sürdürülebilirlik çalışmalarının daha detaylı
izlenmesi, emniyet mevzuatının uygulanması ve iş gücünde kaza ve yaralanmaların
önlenmesi için daha ağır cezalar verilmesi çağrısında bulundu.
Çalıştaydan gelen öneriler Sanayi Bakanlığı tarafından taslak
teklife dahil edilecektir. Son taslak, onay için sunulmadan önce nihai geri
bildirim almak amacıyla ilgili hükümet bakanlıklarına gönderilecektir.
IMO liderliğinde yürütülen ve Norveç (çalıştayda Norveç'in
Bangladeş Büyükelçisi H.EHåkon Arald GULBRANDSEN tarafından temsil edilmiştir)
tarafından finanse edilen SENSREC girişimi, gelişmekte olan ülkelerin Hong Kong
Sözleşmesi'ni uygulamasını desteklemeyi ve gemi geri dönüşümünde sürdürülebilir
uygulamaları teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Kaynak: IMO (https://www.imo.org/en/MediaCentre/Pages/WhatsNew-2229.aspx)
2. IMO Denizlere Atık Boşaltımıyla Mücadele Çalışmalarını
Destekliyor
Orta Amerika ve Karayipler'den Uluslararası Denizcilik Örgütü
(International Maritime Organization-IMO) üyesi 5 ülke, denize atık boşaltımını
yasaklayan küresel anlaşma olan Londra Protokolü'nü (LP) onaylama ve uygulama
seçeneklerini araştırmaktadır.
Guatemala şehrinde 5-7 Mart 2025 tarihlerinde düzenlenen üst düzey
bir çalıştayda, Kosta Rika, Dominik Cumhuriyeti, Guatemala, Honduras ve
Nikaragua'dan kıdemli yetkililer, bazı durumlar dışında okyanuslara atık
boşaltımını yasaklayan LP ile ilgili çeşitli konuları değerlendirdi.
Londra Protokolü ayrıca, deniz tabanında karbon yakalama ve
depolama ile okyanus gübreleme gibi deniz mühendisliği tekniklerini
düzenleyerek iklim değişikliğiyle mücadeleye yönelik önemli tedbirleri de
içermektedir.
Söz konusu bölgesel çalıştay, LP'ye katılım ve anlaşmayı uygulama
konusunda bölgesel hazırlık durumuna ilişkin daha önce yapılan
değerlendirmelere ve anlaşmaya henüz taraf olmayan ülkelerin sürece dahil
olmasını desteklemek için hedeflenen ulusal yardımlar temelinde düzenlenmiştir.
Toplantıya katılan yetkililer, deniz kirliliği yönetimiyle ilgili
hukuki çerçeveleri incelemiş olup izin verme, uyumluluk izleme, saha gözlemi ve
uygulama için ulusal sistemlerin geliştirilmesini değerlendirdi. Ayrıca
görüşmelerde, Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün LP hükümlerinin uygulanması
için belirlediği hedefe yönelik destekler ile anlaşmaya taraf olmayan ülkelere
katılım sürecinde verilen yardımlar ele alındı.
Sonraki Süreç
İleriye dönük olarak, katılımcılar etkin bir uygulamanın
sağlanması için koordinasyon ve iş birliğinin artırılmasına yönelik somut
adımları belirledi. Yetkililer, LP'ye özel bir Güven Fonu aracılığıyla
desteklenen, 10-14 Mart 2025 tarihleri arasında Guatemala'da düzenlenen Londra
Sözleşmesi/Londra Protokolü (LC/LP) Bilimsel Gruplar toplantısına katılmaya
teşvik edildi.
Çalıştay, bu yılın Dünya Denizcilik Günü teması olan
"Okyanusumuz, Yükümlülüğümüz, Fırsatımız" sloganını öne çıkararak,
deniz taşımacılığının deniz koruma ve okyanus kaynaklarının yönetimindeki
merkezi rolünü vurguladı. Aynı zamanda, Birleşmiş Milletler' in (BM) okyanus
yönetişimi, biyolojik çeşitlilik ve mavi ekonomi konusundaki girişimleriyle
uyum sağladı.
Kaynak: IMO (https://www.imo.org/en/MediaCentre/Pages/WhatsNew-2236.aspx)
3. Yeşil Denizcilik Dönüşümü
Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime
Organization-IMO), sürdürülebilir denizciliğin geleceğini şekillendiren
yenilikçi teknolojileri ve dönüştürücü yaklaşımları ele alan yeni bir
bilgilendirme videosu yayınladı. Söz konusu değişim, IMO 2023 Sera Gazı (Green
House Gases- GHG) Stratejisi'nin iddialı hedefleri doğrultusunda
ilerlemektedir.
IMO Genel Sekreteri Arsenio DOMINGUEZ; "Sera gazı
emisyonlarını azaltmak ve iklim değişikliğiyle mücadele etmek için cesur
adımlar atılması gerekiyor. Yeşil ve dijital dönüşüm sürecinde denizciliğin
itici güç olabileceğini biliyoruz." açıklamasında bulundu.
IMO Üye Ülkeleri, 2023 GHG Stratejisi kapsamında, uluslararası
denizcilik faaliyetlerinden kaynaklanan emisyonların 2050 yılı civarında net
sıfıra ulaşmasını taahhüt etmektedir. Operasyonel ve teknik iyileştirmeler
halihazırda enerji verimliliğini artırmakta, alternatif deniz yakıtlarının kullanımını
teşvik etmektedir. Gemi işletmecileri, yakıt tüketimini azaltmak için yüksek
kaliteli gövde kaplamalarına yatırım yapmakta ve rüzgar tahrik sistemlerini
entegre etmektedir.
Şili'nin Birleşik Krallık Büyükelçisi H.E. Ximena FUENTES;
"Hiçbir ülke bu stratejiyi tek başına uygulayamaz. Tüm çıkarlar göz önünde
bulundurulmalı, özellikle de gelişmekte olan ülkelerin yeni yakıtlara güvenli
bir şekilde uyum sağlayabilmesi için kapasitelerin artırılması gerekiyor."
ifadelerini kullandı.
GHG Stratejisi'ndeki hedeflere ulaşmak için karşılaşılan
zorlukların üstesinden gelmek üzere IMO tarafından çalışmalar
gerçekleştirilmektedir. IMO Deniz Çevresini Koruma Komitesi (Marine Environment
Protection Committee-MEPC) Başkanı Harry CONWAY, "Hepimizin farklı
çıkarları var. Belirli bir hedef veya amaç etrafında fikir birliği
sağlamalıyız." açıklamasında bulundu.
GHG Stratejisi, geçiş sürecinde hiçbir aktörü geride bırakmayacak,
kapsayıcı bir politika benimsemiştir. Fas Ouarzazate Güneş Kompleksi Direktörü
Mustapha SELLAM; "Gelişmekte olan ülkelerin fırsatları ve potansiyelleri,
sahip oldukları doğal kaynaklara bağlıdır. Bu yüzden enerji üretimi açısından
büyük bir potansiyele sahipler." ifadelerini kullandı.
IMO Genel Sekreteri Dominguez, yeşil denizcilik dönüşümünde
herkesin bir rolü olduğunu belirterek tüm paydaşlara çözümün bir parçası olma
çağrısında bulundu.
Alternatif deniz yakıtları ve teknolojilerine dair son gelişmeler
IMO'nun "Geleceğin Yakıtları ve Teknolojiler Projesi" internet
sitesinde yer almaktadır.
Kaynak: IMO (https://www.imo.org/en/MediaCentre/Pages/WhatsNew-2239.aspx)’’
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz