İMEAK DTO Nisan 2021 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 371-269 = 24/05/2021
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 24.05.2021 tarih
ve 1443/514/2021 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
1- Panama
Kanal İdaresi planlanan fiyat artışını ertelediğini duyurdu.
Panama Kanal İdaresi, 14 Nisan
2021 tarihinde yaptığı bir duyuruda, 15 Nisan 2021 tarihinden itibaren geçerli
olması planlanan kanal transit geçiş ücretine yönelik fiyat artışını
erteleyeceğini duyurdu. Kanal İdaresi tarafından önerilen değişikliklere göre
transit geçişlerde en az 20.000 Dolar (%57 artış), en fazla 58.500 Dolar (%167)
olarak belirlenen artış 1 Haziran 2021 tarihinden itibaren geçerli olacaktır.
Söz konusu erteleme duyurusu,
Uluslararası Deniz Ticaret Odası (International Chamber of Shipping – ICS),
Asya Armatörler Birliği (Asian Shipowners’ Association – ASA) ve Avrupa
Topluluğu Armatörler Birliği’nin (European Community Shipowners’ Association –
ECSA) Panama Kanalı transit geçişlerine ilişkin fiyat artış hızına yönelik
endişelerini duyurdukları 17 Mart 2021 tarihli ortak bildiriden sonra
yapılmıştır.
Ortak bildiride, geçiş
ücretlerindeki belirgin artışa yönelik endişeler dile getirilmiş ve fiyat
artışına yönelik Panama Kanal İdaresi tarafından belirlenen 15 Nisan tarihinin
denizcilik sektörü için çok erken bir tarih olduğu ve kanaldan geçiş
yapacakların söz konusu fiyat artışına henüz hazır olmadığı ifade edilmiştir.
Panama Kanal İdaresi, artan geçiş ücretlerinin sebebinin verilen hizmete
yönelik değişen arz ve talep koşulları olduğunu belirtmiştir.
Panama Kanal İdaresi 13 Nisan
2021 tarihinde yaptığı açıklamayla yeni geçiş ücretlerini ertelediği tarihi
duyurmuştur. Bu tarih değişikliğiyle denizcilik sektörü yeni ücretlere
hazırlanmak için zaman kazanacaktır. ICS Genel Sekreteri Guy Platten konuyla
ilgili olarak şu sözleri ifade etmiştir: “Transit geçiş ücretlerine yönelik yapılacak artış için belirlenen
tarihin sektörün çağrıları sonucunda Panama Kanal İdaresi tarafından 1 Haziran
2021’e ertelenmesi ile sektörün güveni tazelenmiştir. Fiyat artışının, Panama
Kanalı tarafından verilen hizmete yönelik değişen arz talebe uyum sağlamak
amacıyla yapıldığının farkındayız. Transit geçiş ücretleri konusunda sektöre
öngörülebilirlik sağlamak amacıyla uzun dönemli bir fiyatlama stratejisi
geliştirmek için Panama Kanal İdaresi ile verimli bir diyalog içerisinde olmak
istiyoruz.”
ASA Genel Sekreteri Yuchi Sonoda
ise ifadelerinde şu sözlere yer vermiştir: “Denizcilik sektörünün çağrılarını dikkate alarak fiyat artışları için
belirlenen tarihi 15 Nisan 2021’den 1 Haziran 2021’e ertelediği ve Kanala
ilişkin gelecekteki operasyon ve yönetim süreçleri ile ilgili olarak kanaldan
geçiş yapanların taleplerini daha yüksek ekonomik istikrar ve şeffaflık
temellerinde değerlendirmeye devam edeceği için Panama Kanal İdaresine
teşekkürlerimizi iletiyoruz.”
2- ESPO, Avrupa limanlarının stratejik rolünü ve sınır ötesi
boyutunu tanıyan Avrupa Parlamentosu’nu memnuniyetle karşıladı.
Avrupa Deniz Limanları Teşkilatı
(European Sea Ports Organization – ESPO), daha verimli ve daha temiz deniz
taşımacılığına ilişkin teknik ve operasyonel önlemler hakkında Taşımacılık
Komitesi Başkanı Karima Delli tarafından sunulan raporun Avrupa Komisyonu
tarafından onaylanmasından dolayı duyduğu memnuniyeti dile getirmiştir.
Avrupa Parlamentosu’nda kabul
edilen raporun nihai halinde ESPO tarafından desteklenen birçok önemli husus
bulunmaktadır:
* Limanların taşımacılık, enerji
sektörü ve mavi ekonomi merkezleri olarak stratejik rollerinin tanınması,
* Deniz limanlarının sınır ötesi
boyutunun tanınması,
* Sıfır emisyonlu limanlara
yönelik başlatılan girişimlerin desteklenmesi,
* Deniz otoyollarına ilişkin
revize edilmiş bir konsepte ihtiyaç duyulduğu,
* Limanların görevlerinin Trans
Avrupa Ulaşım Ağı’nda (Trans-European Transport Network- TEN-T) tanınması,
* Kısa mesafeli deniz
taşımacılığına geçişe yönelik bir tasarının desteklenmesi,
* Yeşil gündemin ortaya konulması
ve Avrupa limanlarında çok modlu bağlantısallığın kurulması amacıyla yeterli
miktarda finansman sağlanması için teşvik verilmesi.
ESPO Genel Sekreteri konuya
ilişkin olarak şu sözleri ifade etmiştir: “Karima Delli tarafından sunulan rapor kabul edilmeden önce askıda
kalmış birçok konu görüşüldü ancak limanların hayati ve bütünsel rolleri,
TEN-T’de limanların önemine yer verilmesi ve deniz otoyollarının yeniden gözden
geçirilmesine yönelik ihtiyaca ilişkin tüm hususların tüm taraflarca destek
görmesinden dolayı memnunuz.”
Denizcilik sektörünün Avrupa
Birliği emisyon ticaret sistemine dahil edilmesi ve Sıvılaştırılmış Doğal
Gaz’ın (Liquefied Natural Gas – LNG) rolü, oylama sürecine hazırlık sırasında
görüşülen ana konular olmuştur.
Denizcilik sektörünün AB emisyon
ticaret sistemine dahil edilmesine ilişkin çabaları memnuniyetle karşılayan
ESPO’ya göre; denizcilik sektörünün söz konusu ticaret sistemine dahil edilmesi
neticesinde elde edilecek gelirlerin sektörün karbonsuzlaştırılmasına yönelik
yapılacak yatırımlarda kullanılması ve gelirlerin önemli bir kısmı ile Avrupa
limanlarındaki alternatif yakıt altyapılarına yatırım yapılması gerekmektedir.
Buna ek olarak Avrupa Komisyonu, karbon sızıntısı ve bölgesel bir önlem
neticesinde oluşacak olumsuz rekabet etkileri gibi sorunları değerlendirmeli ve
bu sorunları ele almalıdır. Avrupa limanlarının rekabet edebilirliği ve Avrupa
denizcilik sektörü küresel sektörde herkes için eşit şartlarda bir rekabet
ortamı oluşturularak güvence altına alınmalıdır. ESPO, bu konuda etkin olmak
amacıyla AB Emisyon Ticaret Sisteminin, Avrupa limanlarına sefer yapan
şirketlerin söz konusu Sistemden kaçınmalarını önlemek ve bunu en aza
indirgemek için çeşitli çözümler üretmesi gerektiği görüşündedir.
Ayrıca ESPO, hava kalitesini
artırmaya yardımcı olan LNG’nin bir geçiş yakıtı olarak tanınmasından ve sıfır
emisyonlu yakıt alternatiflerine kademeli olarak geçiş sürecinde LNG
altyapılarına yönelik ihtiyacın kabul edilmesinden dolayı da memnuniyetini dile
getirmektedir.
Konuyla ilgili ESPO Genel
Sekreteri son olarak şu sözleri ifade etmiştir: “Denizcilik ve liman sektörünün önemini gösteren bu rapor, sektörün
Yeşil Mutabakat (Green Deal) kapsamındaki hedeflerine ulaşması sürecinde
yaşayacağı birçok zorluğu ve fırsatı açıklığa kavuşturmuştur. ESPO olarak somut
teklifler masaya yatırıldığında Parlamento, Komisyon ve Üye Devletler ile
yapıcı diyaloglarımızı yürütmeye devam edeceğiz.”
3- Avrupa denizcilik sektörü, Avrupa Birliği ve Birleşik Krallık
Ticaret ve İş birliği Sözleşmesi’nin Avrupa Parlamentosu tarafından
onaylanmasını memnuniyetle karşıladı.
Avrupa Parlamentosu dış ilişkiler
ve ticaret komitelerinin onayından sonra, 27 Nisan 2021 tarihinde 660 oyla
AB-Birleşik Krallık Ticaret ve İş Birliği Sözleşmesini onaylamıştır. 1 Mayıs
2021 tarihinde yürürlüğe giren söz konusu Sözleşme, daha önceden Birleşik
Krallık tarafından onaylanmış ve 24 Aralık 2020 tarihinde yapılan müzakerelerden
sonra geçici olarak 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren uygulanmaya başlanmıştır.
Birleşik Krallık’ın 31 Ocak 2020
tarihinde Avrupa Birliği’nden ayrılmasıyla birlikte 1 Ocak 2021 tarihinde geçiş
süreci sona ermiştir. AB-Birleşik Krallık Ticaret ve İş Birliği Sözleşmesi
kapsamında yürütülen ticari ilişkiler, Avrupa Birliği’nin Japonya gibi küresel
ortaklarıyla imzaladığı ticaret sözleşmelerinde olduğu gibi mal ve hizmet
alanında serbest ticaret yapılmasını sağlamaktadır.
Söz konusu sözleşme, mal ve
hizmet ticareti, dijital ekonomi, fikri mülkiyet hakları, hukuki yaptırım ve
adli iş birliği gibi önemli alanlarda öncelikli düzenlemeler ortaya koymakla
birlikte herkes için eşit şartlar altında bir rekabet alanı sunmaya yönelik
hükümler de içermektedir.
Birleşik Krallık’ın AB’den
ayrılmasından dolayı ikili ilişkilerde geçmişe kıyasla bir değişim yaşansa da,
imzalanan bu sözleşme yalnızca bir serbest ticaret sözleşmesi değil, ticaret
özgürlüğünü ve temel insan haklarını koruyan ve karşılıklı iş birliğini sürdüren
somut temele sahip bir anlaşmadır.
ECSA Genel Sekreteri Martin
Dorsman konuyla ilgili şu açıklamaları yapmıştır: “AB-Birleşik Krallık ikili ilişkilerindeki uzun zamanlı belirsizlik
döneminin sonuna geldiğimiz için sevinçliyiz ve denizcilik sektörünün hem AB
hem de Birleşik Krallık ekonomileri için oynadığı rolün öneminin altını
çiziyoruz. Birleşik Krallık ekonomisi için hayati öneme sahip deniz
taşımacılığı sektörü Avrupa Birliği’nin dış ticaret hacminin %76’sını
oluşturmaktadır. Dolayısıyla pandemi sürecinin yaralarının iyileştirilmesi ve
ikili ilişkilerin geliştirilmesi için bu iki ülke arasındaki ticaretin güvenli
bir şekilde gerçekleştirilmesi çok önemlidir.”
4- Avrupa Parlamentosu sıfır emisyonlu deniz taşımacılığına zemin
hazırlayan bir karara vardı.
27 Nisan 2021 tarihinde Avrupa
Parlamentosu Genel Kurul Toplantısında, Avrupa Yeşil Anlaşması (European Green
Deal) kapsamında denizcilik sektörünün 2050 yılına kadar iklime zararsız bir
hale gelmesi hedefini gerçekleştirmek amacıyla daha verimli ve daha temiz
denizcilik sektörüne yönelik teknik ve operasyonel önlemler hakkında bir karar
alınmıştır.
Avrupa gemi inşa sektörü
temsilcisi Tersaneler ve Deniz Ekipmanları Birliği (Shipyards & Maritime
Equipment Association – SEA Europe) konu ile ilgili şu açıklamayı yapmıştır: “Söz konusu karar deniz
taşımacılığının Avrupa Birliği için ekonomik ve stratejik yönlerden önemine
vurgu yapmış ve Avrupa Birliği’nin ekonomik, sosyal ve bölgesel birliği
kapsamında deniz taşımacılığı sektörünü kilit bir unsur olarak tanımıştır.”
Avrupa Parlamentosu tarafından
alınan karar, Avrupa’da bulunan tersanelerin sürdürülebilir, sosyal ve
dijitalleştirilmiş gemi inşa ve tamir sektörüne daha fazla yatırım yapmalarını
sağlamak amacıyla gerekli fonlama ve çeşitli önlemlerin uygulamaya konulması
için Avrupa Komisyonu’na yapılan çağrıyı da kapsayan bazı önemli adımları
içermektedir. Bunun yanı sıra söz konusu karar kapsamında, deniz
taşımacılığının karbonsuzlaştırılması, uyum politikası, Avrupa Yapısal ve
Yatırım Fonları (European Structural and Investment Funds), Birleşik Avrupa
Tesisi (Connecting European Facility – CEF) ve Avrupa Yeşil Anlaşması
kapsamında kirliliğe sebep olan emisyonların azaltılması, sıfır karbon ekonomisine
geçiş yapan denizcilik sektörünün desteklenmesi amacıyla sermaye ve teşvikler
verilmesi yönünde projeler yapılması için Avrupa Komisyonu’na çağrı
yapılmaktadır. Söz konusu çağrıya ek olarak, gemi inşacılar için ön teslimat ve
teslimat sonrasında finansman sağlanması için Avrupa Yatırım Bankası’na
(European Investment Bank) da çağrı yapılmıştır. Bu sayede projelerin finansal
kapasitesi ve uygulamaya konulması konularında önemli ölçüde gelişme
sağlanacaktır.
SEA Europe Genel Sekreteri
Christophe Tytgat konuya ilişkin olarak şu sözleri ifade etmiştir: “Avrupa Parlamentosu, deniz
taşımacılığı sektörünün iklime zararsız ve dijital bir sektör haline dönüşmesi
konusunda Avrupa’da bulunan tersanelerin ve deniz ekipmanları sektörünün
stratejik önemini tamamen tanımış ve Avrupa deniz teknolojileri sektörünün
birçok zorlukla karşı karşıya olduğunu kabul etmiştir.”
5- 01.01.2021 – 20.05.2021 tarihleri arasındaki Paris MOU
kapsamında Türk bayraklı gemi tutulmaları.
01.01.2021 – 20.05.2021 tarihleri
arasında Paris Memorandumu (Paris MOU) üye limanlarında Türk Bayraklı gemilere
yönelik 60 denetim gerçekleştirilmiş ve söz konusu denetimlerde herhangi bir
gemi tutulmamıştır. Türk Bayraklı gemi tutulmalarına ilişkin detaylı bilgiler
Odamız web sayfasında (http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/gemitutulmalari.aspx)
yer almaktadır.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz