İMEAK DTO Mart 2024 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 180-108 = 08/03/2024
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 08.03.2024 tarih ve 661/184/2024 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Avrupa’da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1.Avrupa Komisyonu 2040 Yılı İklim Hedefi Önerisini Yayınladı.
Avrupa Komisyonu tarafından 06.02.2024 tarihinde, Avrupa Birliği’ni
(AB) 2050 yılına kadar iklimi nötr hale getirme sürecini belirleyen 2040 yılı
iklim hedefi önerisi yayınlandı.
Avrupa Birliği ülkeleri gemi sahipleri, denizcilik sektöründe
özellikle e-yakıtlar ve gelişmiş biyoyakıtlar başta olmak üzere düşük ve sıfır
emisyonlu yakıtların kullanımındaki engelleri ele alma ve karbon azaltma
çözümlerine erişimi olan diğer sektörlere kıyasla öncelikli erişimini sağlama
konusunda Avrupa Komisyonu’nun kararlı tutumunu memnuniyetle karşılamaktadır.
Komisyon, sürdürülebilir yakıtların artan maliyetlerinin
denizciliğin rekabet gücü açısından önemli bir faktör olduğunu kabul etmekte ve
bu yakıtların üretimini teşvik etmek için düzenleyici tedbirleri dikkate almayı
taahhüt etmektedir. Bu kapsamda Avrupa Birliği ülkeleri gemi sahipleri, yakıt
tedarikçilerinin bu yakıtları piyasada bulundurabilmeleri için gerekli
şartların yerine getirilmesini desteklemektedir.
Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği (European Community Shipowners’
Associations-ECSA) Genel Sekreteri Sotiris RAPTIS, “Denizcilik sektörüne
gelişmiş biyoyakıtlar ve e-yakıtlar gibi düşük ve sıfır emisyonlu yakıtlara
öncelikli erişim sağlama konusunda bu kadar güçlü bir taahhüdü ilk kez
görüyoruz. Sürdürülebilir yakıtların maliyet farkı büyük, çünkü sürdürülebilir
yakıtların maliyeti, şu anda denizcilikte kullanılan yakıtlara göre dört kat
daha yüksek olabiliyor. Bu taahhüdü kısa sürede eyleme dönüştürmek ve mevcut
İnovasyon Fonu kapsamında halihazırda belirlenmiş Emisyon Ticaret Sistemi (ETS)
gelirlerini kullanarak bu konuda Komisyon ile birlikte çalışmayı ve iş birliği
yapmayı heyecanla bekliyoruz.” açıklamasında bulundu.
ECSA,
Avrupa ekonomisinin karbon salımını azaltma için üç senaryoya uygun olarak
denizcilik sektörü için farklılaştırılmış hedeflerin göz önünde
bulundurulmasını destekliyor. Temmuz 2023’de kabul edilen Revize IMO GHG
Stratejisi, 2050 yılına kadar net sıfır sera gazı emisyonu hedefi belirlerken,
2040 yılına kadar en az %70 olmak üzere %80 hedefine ulaşmayı amaçlıyor.
Ayrıca
Sotiris RAPTIS; “Temmuz 2023’deki tarihi anlaşmadan sonra uluslararası
denizciliğin 2050 yılına kadar net sıfır sera gazı emisyonuna ulaşmasına
yönelik gerekli önlemleri geliştirmesi için Uluslararası Denizcilik Örgütü’ne
verilen güçlü bir destek mesajıdır. Ayrıca, Avrupa denizciliğinin adil bir
rekabet ortamında faaliyet göstermesini sağlamak için önemli bir adım
atılmıştır.” ifadelerini kullanmıştır.
Söz konusu öneri Avrupa’nın özel yatırımlar için daha cazip hale
gelmesi ihtiyacını kabul etmektedir. Son 15 yıl boyunca, Avrupa gemi
finansmanı, denizcilik firmalarının başka yerlerde finansman fırsatları aramak
zorunda kalmasıyla birlikte sürekli olarak düşüş göstermiştir. Öneride de
belirtildiği üzere, sermaye piyasaları yoluyla özel yatırımların önünün
açılması ileriye doğru atılmış olumlu bir adımdır. Ancak bunun, özellikle
denizcilik KOBİ’leri için büyük öneme sahip olan uygun bir bankacılık finansmanı
çerçevesiyle birleştirilmesi büyük önem arz etmektedir.
Mevcut üç senaryo ve Avrupa Komisyonu’nun önerdiği yeni AB 2040
iklim hedefi ECSA tarafından detaylı olarak analiz edilecek olup önümüzdeki
süreçte katkıda bulunulması hedeflenmektedir. (Kaynak: ECSA)
2.Avrupa Deniz Ulaştırma Çevresel Raporu İkinci Baskısı.
Avrupa Deniz Taşımacılığı Çevre Raporu’nun (European Maritime
Transport Environmental Report-EMTER) ikinci baskısı için Paydaş İstişare
Çalıştayı 14 Şubat 2024 tarihinde çevrimiçi olarak gerçekleştirildi.
EMTER raporu, Avrupa Deniz Emniyeti Ajansı (European Maritime
Safety Agency-EMSA) ve Avrupa Çevre Ajansı (European Environment Agency-EEA)
tarafından ortaklaşa hazırlanan, Avrupa Birliği’ndeki (AB) taşımacılık
sektörüne ilişkin çevresel ilk güncel ve kapsamlı genel bakıştır. EMTER
raporunun İlk baskısı 2021 yılında yayımlanmış olup ikinci baskısının
hazırlıkları sürmektedir.
Çalıştay sırasında Avrupa Komisyonu hizmetlerinden, ulusal
idarelerden, sanayiden, sivil toplumdan ve araştırma ve geliştirme
enstitülerinden temsilciler EMTER raporu üzerinde devam eden çalışmaları
değerlendirmek üzere bir araya geldi.
Çalıştayın açılışını yapan EMSA İcra Direktörü Maja Markovcic
Kostelac, ilk raporun yayımlanmasından itibaren gerçekleşen düzenleyici
ilerlemeler hakkında özet bilgi vermiştir. Bu ilerlemeler arasında, AB’nin 55’e
Uyum (Fit for 55) paketinin yanı sıra, deniz taşımacılığına AB Emisyon Ticaret
Sistemi’ne deniz taşımacılığının dahil edilmesi ve FuelEU Maritime’ın da
bulunduğu düzenlemeler bulunuyor. Ayrıca, Gemilerden Kaynaklanan Sera Gazı
Emisyonlarının Azaltılmasına İlişkin Revize IMO 2023 Stratejisi’nin kabul
edilmesi de bu gelişmeler yer almaktadır. Markovcic Kostelac tarafından, EMTER
ikinci raporunun basit bir güncelleme raporu olmasının ötesinde biyolojik
çeşitlilik göstergeleri, alternatif enerji kaynakları ve tahmin bileşenleri
dahil olmak üzere yeni unsurları keşfedilmesi amacı taşıdığı vurgulandı. (Kaynak: EMSA)
3.Biyoyakıtlarla
Güvenli Yakıt İkmali Hakkında EMSA Çalışmaları.
Denizcilik
sektörü daha sürdürülebilir bir yöne ilerledikçe, biyoyakıtlar küresel filonun
dekarbonizasyonu için bir seçenek olarak ortaya çıkmıştır. Ancak, saf biyoyakıt
ve biyoyakıt karışımlarının, denizcilik sektöründe halihazırda yakıt ikmali
yapılmasına rağmen, bu yakıtların güvenlik yönleri geniş çapta araştırılmamış
veya anlaşılmamıştır. Sonuç olarak, 2022 yılında EMSA tarafından, denizcilikte
biyoyakıtların potansiyeline ilişkin güncellenmiş bir çalışma yayımlanmış olup
denizcilik operasyonları için en umut verici biyoyakıtlar belirlenmiştir. Bu
biyoyakıtlar arasında biyometanol, biyo-FT-dizel, biyodimetil eter (DME), HVO
ve FAME ve ilgili karışımlar bulunmaktadır.
EMSA tarafından yapılan çalışma, mevcut üretim kapasitesi, depolama
ve dağıtım altyapısı ile güç üretimi teknolojilerini dikkate alarak,
teknik-ekonomik analizler ve risk tabanlı vaka çalışmalarını içermektedir.
Ayrıca EMSA, biyoyakıt ile yakıt alımı güvenlik yönlerine ilişkin çalışmanın
ilk bölümünü yayımlamış olup bu kapsamda, parlama noktası, toksisite ve soğuk
akış özellikleri gibi güvenlik açıları bakımından önceden seçilmiş
biyoyakıtların kapsamlı bir analizini sunmaktadır. Söz konusu çalışma, bu parametrelerin
yakıt ikmal işlemleri sırasında güvenlik endişelerine yol açabilecek tehlike
belirleme incelemesini içermektedir.
Ayrıca bahse konu çalışma, denizcilik sektörüne uygun olabilecek
diğer endüstrilerdeki uygulamaları incelemekte ve denizcilik kullanımı için
düzenlemelerin geliştirilme durumunu, geleneksel yakıt ikmal düzenlemelerini
dikkate alarak gözden geçirmektedir. Bu seriye ait gelecek raporlar, Tehlike
Tanımlaması (Hazard Identification-HAZID) atölye çalışmalarının sonuçlarından
yola çıkarak, bu yakıtların ikmali için bir rehber belge ve güvenlik kontrol
listeleri oluşturacak ve geleneksel yakıtlarla karşılaştırma yapacaktır.
Biyoyakıtlarla Güvenli Yakıt İkmali Üzerine Çalışmanın ilk bölümü (biyometanol,
FT-dizel, DME, HVO ve FAME) EMSA resmi internet sayfasında yer almaktadır. (Kaynak:
EMSA)
4.Denizcilikte Dijitalleşme İvme Kazanıyor: Liman Tek Pencere
Sistemi
2024 yılı, denizcilik sektöründe "Liman Tek Pencere
Sistemi’nin" zorunlu hale gelmesiyle birlikte dijital dönüşümün hızlanması
sürecinde bir kilometre taşı olacaktır.
Uluslararası Deniz Trafiğinin Kolaylaştırılması Sözleşmesi (The
Convention on Facilitation of International Maritime Traffic-FAL) kapsamında
alınan karar gereğince 1 Ocak 2024’ten itibaren gemilerin limanlara
uğradıklarında tek bir dijital platform üzerinden bilgi paylaşımı ve alışverişi
yapmaları gerekmektedir. Bu uygulamanın gemilerin varış, kalış ve ayrılış
bilgilerini netleştirerek küresel ölçekte nakliye verimliliğini büyük ölçüde
artırması beklenmektedir.
Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime
Organization-IMO) Genel Sekreteri Arsenio Dominguez, dijitalleşmenin denizcilik
sektöründe daha fazla verim elde etmek için hayati bir önem taşıdığını ve Liman
Tek Pencere Sistemi’nin gemiler, limanlar ve devlet kurumları arasında hızlı,
güvenilir ve kesintisiz şekilde bilgi sağladığını ifade etmiştir.
IMO, denizcilik sektöründe faaliyet gösteren ülkelere Liman Tek
Pencere Sistemi’nin uygulanması sürecinde destek sunmaktadır. 2019 yılında IMO
koordinasyonunda gerçekleştirilen Antigua ve Barbuda'da Liman Tek Pencere
Sistemi projesinin başarıyla tamamlanması üzerine; Kasım 2023'te, Singapur
Denizcilik ve Liman İdaresi (Maritime and Port Authority of Singapore-MPA) ve
IMO’nun desteğiyle Ticaretin Kolaylaştırılması için Tek Pencere (SWiFT) projesi
yapılmış ve akabinde sistemin Angola'daki Lobito Limanı’na devir teslimi
gerçekleştirilmiştir.
IMO
Kolaylaştırma Komitesi (The Facilitation Committee-FAL), Liman Tek Pencere
Sistemi uygulamalarında rehberlik etmek amacıyla; sistem kurulumu, bilgi
alışverişinin kimlik doğrulaması, bütünlüğü ve gizliliği gibi konuları kapsayan
kılavuz ilkeler yayımlayarak üye devletlere destek sunmaktadır. (Kaynak: IMO)
5.Kızıldeniz'de
Güvenlik ve Seyrüsefer Özgürlüğü: AB Konseyi EUNAVFOR ASPIDES Misyonunu
Başlattı
Avrupa Birliği (European Union-EU) Dış İlişkiler ve Güvenlik
Politikası Yüksek Temsilcisi Josep Borrell 19.02.2024 tarihinde, AB Konseyi
olarak Kızıldeniz'de ve Basra Körfezi'nde seyrüsefer özgürlüğünü yeniden tesis
etmek ve korumak amacıyla, EUNAVFOR ASPIDES isimli savunma amaçlı deniz
güvenliği görevini başlattıklarını açıkladı.
Borrell, görevin seyrüsefer serbestliğinin yeniden tesis
edilmesinde ve ticari çıkarların korunmasında kilit bir rol oynayacağını ifade
etti.
Ekim 2023'ten bu yana çok sayıda Husi saldırısının uluslararası
ticari gemileri hedef aldığı bölgeye yönelik olarak düzenlenen askeri görev
kapsamında AB ülke donanmalarına ait gemiler kullanılacak ve misyon yalnızca
savunma amaçlı olacak. Görev kapsamında, denizde durumsal farkındalık
sağlanacak, gemilere eşlik edilecek ve olası saldırılardan korunmaları
sağlanacak.
Görev, Babu’l Mendeb Boğazı ve Hürmüz Boğazı'ndaki ana deniz
ulaştırma hatlarının yanı sıra Kızıldeniz, Aden Körfezi, Umman Körfezi ve Basra
Körfezi'ndeki uluslararası sularda aktif olacak.
Merkezi Yunanistan'ın Larissa şehrinde olacak deniz görevine
Tuğamiral Vasileios Gryparis komuta edecek.
Kızıldeniz'deki Durum
Yemen'deki Husiler, 31 Ekim 2023'ten beri Kızıldeniz, Aden Körfezi
ve Umman Körfezi'ndeki gemileri hedef alarak saldırılar düzenlemektedir.
Bu saldırılar, ticari gemilerdeki sivillerin hayatını tehlikeye
atmakta ve açık denizlerin serbestisinin ve Birleşmiş Milletler Deniz Hukuku
Sözleşmesi'nde yer alan uluslararası seyrüsefer için kullanılan boğazlardan
transit geçiş hakkının ihlali anlamına gelmektedir.
Bu kapsamda, 10 Ocak 2024'te Birleşmiş Milletler (United
Nations-UN) Güvenlik Konseyi, Babu’l Mendeb Boğazı'ndan geçen ticari gemiler de
dahil olmak üzere Kızıldeniz'deki tüm devletlerin gemilerinin seyir hak ve
özgürlüklerinin kullanılmasının önemini vurgulayarak, Husilerin ticari gemilere
yönelik saldırılarını şiddetle kınayan 2722 (2024) sayılı Kararı kabul
etmiştir. (Kaynak: AB Konseyi Web Sitesi)’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz