İMEAK DTO Kasım 2020 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 877-702 = 24/11/2020
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 24.11.2020 tarih
ve 3189/1298/2020 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Avrupa'da denizcilik sektöründe meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1.
Moody’s: Deniz
taşımacılığı 2020’yi beklenenden daha iyi kapatıyor.
Uluslararası
kredi derecelendirme kuruluşu Moody's, bu yılki tahminlerinden daha iyi bir
performans sergileyen denizcilik sektörü için görünümü negatiften durağana
çevirdi.
Derecelendirme
kuruluşu, küresel denizcilik sektörü için görünümün Mart 2020'den bu yana
negatif olduğunu, bunun da Covid-19 pandemisinin küresel ekonomi üzerindeki
etkisiyle aynı zamana denk geldiğini belirtmiştir.
Moody's: "Küresel olarak derecelendirdiğimiz denizcilik
şirketlerinin toplam FAVÖK'lerinin (Faiz, Amortisman ve Vergi Öncesi Kar), kuru
dökme yük segmentinin pandemik düşük seviyelerden toparlanması ve konteyner
taşımacılığı için iyi pazar temellerinin devam etmesi nedeniyle 2021 yılında %
3 - % 5 oranında büyümesini bekliyoruz. Bununla birlikte, 2020'nin ilk
yarısında rekor kiralama oranlarıyla yapılan sert karşılaştırmalar nedeniyle önümüzdeki
yıl tanker segmentinde FAVÖK'lerde yaşanması muhtemel düşüş söz konusu [büyüme]
durumun etkisini hafifletecektir" şeklinde açıklamada bulundu.
Moody's,
sektörün genel arz-talep dengesinin 2021 yılında iyileşmesini beklemekte ve bu
da görünüm değişikliğinin diğer ana sebebini oluşturmaktadır. Bununla birlikte,
devam eden pandemi endişesi ve bazı büyük ülkelerde koronavirüs
enfeksiyonlarında yaşanan artışlar, 2021 yılında deniz taşımacılığı
hizmetlerine yönelik talepte toparlanmayı engelleyebilir.
Derecelendirme
kuruluşuna göre, salgının piyasada ortaya çıkardığı zorlukların en önemli
olumlu sonuçlarından biri, olumsuz piyasa koşullarında tampon görevi görmesi
muhtemel olan sınırlı yeni gemi arzı ve kapasite yönetimidir.
Buna
göre, üç deniz taşımacılığı segmenti için sipariş defterleri toplam filolarına
göre rekor düşük seviyelerde kalmaktadır.
Moody's, "Deniz
taşımacılığında arz büyümesinin talep artışını %2'den fazla aşacağına veya
karşılaştırılabilir FAVÖK'ün yıldan yıla % 5'ten fazla azalacağına dair
işaretler görürsek, görünümü negatife çevirmeyi düşünürüz" şeklinde açıklama yaptı.
Derecelendirme
kuruluşu, konteyner taşımacılığı segmentinde, taşıyıcıların talebi karşılamak
üzere kapasiteyi azaltmak için sefer iptallerini yeniden başlatabileceğini
öngörmektedir. Bununla birlikte, kapasitenin kısmen ittifaklar yoluyla organize
edildiği küresel konteyner piyasasından çok daha parçalanmış olan tanker ve
kuru dökme yük piyasalarının 2021 yılı boyunca talep değişikliklerine daha
duyarlı olacağı ifade edilmektedir.
Moody's, konteyner taşımacılığı ve kuru yük
taşımacılığı için görünümü negatiften durağana çevirirken, tanker sektörünün
görünümü durağandan negatife çevirdi. (Kaynak: https://www.offshore-energy.biz )
2. Finlandiya, sülfür
emisyonu ihlalleri için yeni bir para cezası getirdi.
Finlandiya,
sülfür emisyonu sınırım aşan gemiler tarafından ödenecek yeni bir para cezası
getirerek, bu konuda yetersiz bulunan mevcut ceza sistemini tamamlamayı
amaçlamaktadır. Ödenecek minimum ceza tutarının 6.000 Euro olacağı
belirtilmektedir.
Finlandiya
Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı, yakıtlardan kaynaklanan sülfür emisyonu
sınırının aşılmasının şu anda Ceza Kanunu uyarınca para cezası veya hapis
cezasıyla sonuçlanabileceğini, ancak denetimlerde tespit edilen ihlallerin
suçlamada bulunmaya yol açmaması sebebiyle mevcut sistemin yetersiz olduğunu
ifade etti.
Bakanlık,
söz konusu sistemi tamamlamak için minimum 6.000 Euro tutarında yeni bir ücret
açıklamış ve Sülfür Direktifi kapsamında yakıt tedarikçilerinin kontrolünün
yoğunlaştırılacağını ve yakıt deşarj ücretinin coğrafi uygulama alanının iç
suları da kapsayacak şekilde genişletileceğini açıkladı.
Atılan
adımlar, deniz çöpü oluşumunu ve plastiklerin denizlere boşaltılmasını
azaltacak şekilde atıkların limanlarda alımını ve arıtılmasını geliştirmeyi
amaçlayan, ülkenin çevre düzenlemesine ilişkin genel bir reformunun parçasıdır.
Söz konusu reformda özellikle aşağıdaki hususlar öne çıkmaktadır:
Marinalarda atık yönetiminde
değişiklikler:
Gemilerden
kaynaklanan atıklarla ilgili direktife göre, tüm limanların uğrak yapan
gemilerden atık alabilecekleri gerekli tesislere sahip olmaları gerekmektedir.
Finlandiya'da
yapıların, hizmetlerin, kullanıcı sayısının ve atık miktarlarının küçük ölçekli
olduğu yerler liman olarak kabul edilmemektedir.
Reform
ile birlikte, "liman" tanımı direktife uygun olarak güncellenecek ve
gemilerin kabulü için donatılmış bir yer veya coğrafi alan olarak
tanımlanacaktır.
En
önemli değişiklik, atık toplama yükümlülüğünün mevcut yönetmeliğin kapsamına
girmeyen 50'den az iskeleye sahip kıyı marinalarını da kapsayacak şekilde
genişletilmesidir.
Tehlikeli yüklerin denizde
taşınmasına ilişkin daha katı düzenleme:
Deniz
Taşımacılığında Çevre Koruma Yasası (Act on Environmental Protection in
Maritime Transport), MARPOL ile uyumlu olarak, akaryakıt yükünün gemiden gemiye
transferi işlemlerine ilişkin hükümler içermektedir.
Gelecekte
Finlandiya ulusal mevzuatı; biyoyakıtların, kimyasalların, atıkların ve diğer
zararlı ve tehlikeli yük türlerinin taşınması konularıyla da ilgilenecektir.
Örneğin, biyoyakıt kullanımı artmakta ve dolayısıyla bu yakıtların taşınmasıyla
ilgili risklerin de en aza indirilmesi gerekmektedir.
Taşımalar
özel, belirlenmiş alanlarla sınırlandırılacak ve yetkililerin, gerekli
görülmesi halinde, tehlikeli taşımalara müdahale etmesine izin vermek için
önceden bildirim gerekecektir. Aynı şartlar, limanlarda veya denizde gemiden
gemiye yakıt teslimi operasyonları için de geçerli olacaktır.
Finlandiya hükümetinin önerisi aynı zamanda
Gemi Sicil Yasası (Ship Register Act) ve Belirli Gemilerin ve Bağlantılı Liman
Tesislerinin Güvenliği Yasası'nda (Act on the Security of Certain Ships and
Associated Port Facilities) ve COVID-19 pandemisiyle ilgili kapsamlı bir yasama
paketinin bir parçası olarak hazırlanan Deniz Güvenliğinin İzlenmesi Yasası'nda
(Monitoring Maritime Security) yapılması önerilecek değişiklikleri de
kapsayacaktır. Böylece ilkbaharda yapılan geçici yasal değişiklikler kalıcı
hale gelmiş olacaktır. (Kaynak: https://safety4sea.com )
3. Liberya,
uluslararası deniz taşımacılığına yönelik AB emisyon düzenlemelerine karşı
çıkmaktadır.
Liberya Sicili, uluslararası deniz
taşımacılığına yönelik Emisyon Ticareti Sistemi (Emissions
Trading System-ETS) örneğinde, ayrı ve tek taraflı
bir düzenlemeler dizisinin uygulanmasına ilişkin Avrupa Birliği (AB)
Parlamentosu önerisine itiraz ettiğini açıklamıştır.
Liberya Uluslararası Gemi
ve Şirket Sicili Baş İşletme Sorumlusu Alfonso CASTILLERO konu
ile ilgili olarak şunları ifade etti: "Sera gazı
emisyonlarım azaltma çabalarının gerekliliğini anlıyoruz ve daha temiz bir
çevre ve daha verimli bir denizcilik endüstrisi için çalışmaya devam ediyoruz.
Bununla birlikte, en azından uluslararası deniz taşımacılığı için, Uluslararası
Denizcilik Örgütü (International
Maritime Organization- IMO)
tarafından belirlenen bir dizi gereklilik doğrultusunda çalışmak, bölgesel gereksinimlerden
oluşan parçalı bir sistem oluşturmayı engellemek ve ortak bir küresel çabayı
temin etmek çok önemlidir.
"
CASTILLERO sözlerine şunları ilave etti: "Uygulanırsa,
AB ETS programı yalnızca AB üyelerinin sularına uygulanabilir olmalı ve küresel
bir uygulama haline gelmemelidir. AB ETS planı, AB içi yolculukların yanı sıra
sınır ötesi olarak uygulanırsa, küresel piyasa durumunu bozacaktır. Çünkü
yalnızca AB içinde değil, aynı zamanda AB Parlamentosu tarafından
kararlaştırıldığına göre, AB'ye gidiş-dönüş seferlerini de kapsayacaktır. Diğer
birçok IMO Üye Devleti gibi, AB ile sera gazı emisyonlarının yarattığı çevresel
zorlukları ele almak için
ortak bir çaba üzerinde çalışmaya kararlıyız."
Liberya,
denizcilik sektöründe düşük ve sıfır karbonlu teknolojilerin ve yakıtların
kullanımım hızlandırmak için endüstri tarafından finanse edilen Uluslararası
Denizcilik Araştırma ve Geliştirme Kurulu'nun (International Maritime
Research and
Development Board) kurulmasına yönelik sektör kuruluşlarının
IMO'ya yaptığı öneri de dahil olmak üzere, Dünya Denizcilik Konseyi'nin (World
Shipping Council-WSC), tek taraflı bir AB ETS
planının, halihazırda devam etmekte olan küresel sera gazı emisyonlarını
azaltma çabalarını baltalayacağı şeklindeki son pozisyonuna katılmaktadır.
Dünya
Denizcilik Konseyi anılan belgesinde, AB'nin Emisyon Ticareti Sistemi'ni
uluslararası deniz taşımacılığını kapsayacak şekilde genişletmesi halinde denizcilikten
kaynaklanan emisyonların azaltılmasına ilişkin ciddi endişeler açığa çıkacağını
beyan etmektedir.
CASTILLERO "Şu anda AB Parlamentosu tarafından onaylanan AB
ETS'nin en çok tartışılan coğrafi uygulaması, karbon emisyonlarının İzlenmesi,
Raporlanması ve Doğrulanması (Monitoring, Reporting and Verification - MRV) ile ilgili
mevcut AB mevzuatının kapsamını yansıtacak olmasıdır. MRV kapsamı kullanılarak
uluslararası deniz taşımacılığının AB ETS sistemine dâhil edilmesiyle
‘bölgesel' bir sistem olarak tanımlanan AB ETS, açık denizler ve AB dışındaki
ülkelere komşu sular da dâhil olmak üzere, dünya denizlerinin ve okyanuslarının
birçoğunda faaliyet gösteren gemilerin işleyişini düzenleyecektir"
şeklinde açıklamada bulundu.
Kapsanan
emisyonların yarısından fazlası, AB suları dışındaki yolculuklardan
kaynaklanacaktır. Aynı zamanda, AB üzerinden aktarılan, ancak AB ithalatı veya
ihracatı olmayan yüklerle ilişkili emisyonlar için de geçerli olacaktır.
Gelişmekte olan ülkeler üzerinde özellikle orantısız bir etkiye sahip olacak
olan bu durum, Liberya için temel bir endişe kaynağıdır.
Uluslararası
deniz taşımacılığına maliyet ve karmaşıklık katmanın yanı sıra, bir veya daha
fazla ulusal veya bölgesel karbon fiyatlandırma mekanizmasının uygulanması, bu
tür tek taraflı tedbirleri yerleştirecek ve IMO aracılığıyla tek tip,
etkili ve küresel bir çözüme ulaşmayı
zorlaştıracaktır.
Liberya bu çerçevede, karbondan arındırma
hedeflerini ilerletmeye ve onlardan kaynaklanan düzenlemeleri güvenli bir
şekilde yönlendirmeye devam etmesi için IMO'ya verdiği desteği yinelemektedir.
(Kaynak: https://www.seatrade-maritime.com )
Uluslararası Deniz Ticaret Odası
(International Chamber of Shipping-ICS) Başkanı Esben POULSSON, AB'nin Emisyon
Ticareti Sistemini uluslararası deniz taşımacılığını kapsayacak şekilde
genişletme planlarının sektörün IMO aracılığıyla bir karbonsuzlaştırma Ar-Ge
fonu kurma çabalarını baltalayabileceğini ifade etti.
Geçtiğimiz yıl, ICS ve
sektörün diğer kuruluşları IMO çatısı altında deniz taşımacılığı için sıfır
karbonlu yakıtları ve teknolojileri araştırmak için 5 milyar dolarlık bir Ar-Ge
fonu kurmayı önermişlerdi.
POULSSON konu ile ilgili olarak şunları söyledi: "Bu
katalizör önerinin amacı, IMO tarafından kabul edilen iddialı CO2 azaltma
hedefleri doğrultusunda denizcilik sektörünün karbondan tamamen arındırılmasını
sağlamaktır. Teklif, sektörümüz için sürdürülebilir ve adil bir gelecek
sunabilmemizi sağlamak için IMO üye devletlerinin desteğini gerektiren
yenilikçi bir tekliftir."
IMO'nun karbon
emisyonlarını azaltmaya yönelik planlarında anlaşmaya varma hızından memnun
olmayan AB, Emisyon Ticareti Sistemini 1 Ocak 2022'ye kadar genişletmek için
harekete geçmektedir.
POULSSON, "Avrupa Birliği, Emisyon Ticareti Planını
AB'nin Covid sonrası toparlanmasını desteklemek için milyonlarca Euro toplamak
amacıyla AB dışındaki gemiler de dâhil olmak üzere uluslararası deniz
taşımacılığını kapsayacak şekilde genişletmek için tek taraflı bir öneriye
devam ederse, IMO'daki ilerlemenin ciddi şekilde baltalanabileceği" konusunda uyarıda bulundu.(Kaynak: https://www.seatrade-maritime.com )
5- 01.01.2020-23.11.2020
tarihleri arasındaki Paris MOU kapsamında Türk bayraklı gemi tutulmaları.
01.01.2020 - 23.11.2020 tarihleri arasında Paris Memorandumu (Paris MOU) üye limanlarında Türk Bayraklı gemilere yönelik 162 denetim gerçekleştirilmiş ve söz konusu denetimlerde 3 Türk Bayraklı gemi tutulmuştur (Yunanistan / Elefsis, İtalya / Trieste (2) ) Türk Bayraklı gemi tutulmalarına ilişkin detaylı bilgiler Odamız web sayfasında (http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/gemitutulmalari.aspx ) yer almaktadır.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz