İMEAK DTO Haziran 2022 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 431-305 = 01/07/2022
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 30.06.2022 tarih
ve 2335/501/2022 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Avrupa’da denizcilik sektöründe enerji verimliliği
uygulamaları ve deniz çevresinin korunması konularında meydana gelen güncel
gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme
amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1- ECSA, Avrupa Parlamentosu’nun Ticari İşletmeciler ve Okyanus Fonu
Konularındaki Belirleyici Tutumunu Memnuniyetle Karşıladı.
Avrupalı gemi sahipleri, denizcilik
sektörünü kapsayacak şekilde revize edilmiş Emisyon Ticareti Sistemi (ETS)
kapsamındaki önemli hükümler için Avrupa Parlamentosu’nun desteğinden
memnuniyet duymaktadır. Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği (European Community
Shipowners’ Associations-ECSA), Avrupa Parlamentosu’nun ETS maliyetlerinin
sözleşme maddeleri aracılığıyla gemilerin ticari işletmecilerine zorunlu olarak
aktarılmasını sağlayarak “kirleten-öder” ilkesini uygulama taahhüdünü
memnuniyetle karşılamıştır. ECSA ayrıca, Parlamentonun sektöre özel bir fon
oluşturma ve deniz taşımacılığı tahsisatlarından elde edilen gelirlerin %75’ini
denizcilik sektörünün enerji dönüşümüne ayırma önerisini de desteklemektedir.
ECSA, söz konusu bu hükümlerin Avrupa Birliği
ETS’ye dahil edilmesine yönelik AB Parlamentosu ve Konseyine çağrıda
bulunmuştur. Çevre Komitesindeki (Committee on Environment, Public Health and
Food Safety-ENVI) oylamadan çıkan sonuç, Avrupa Parlamentosu ve Konseyi
arasında önümüzdeki dönemdeki müzakereler için iyi bir başlangıç noktası
oluşturmuştur.
ECSA Başkanı Sayın Philippos PHILIS, “Denizcilik
sektörümüz için ilk tercihimiz her zaman Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)
düzeyinde uluslararası bir regülasyonun uygulanması olmasına rağmen, Avrupalı
armatörler iklim krizini AB düzeyinde de ele almak için sektörün adil bir
şekilde katkıda bulunması gerektiğini kabul ediyor. ETS maliyetlerinin işletme
kararlarından sorumlu kuruluşlara zorunlu olarak aktarılması, ‘kirleten öder’
ilkesinin doğru şekilde uygulanmasını sağlayacaktır. Parlamentonun konumunun
belirli noktalarda iyileştirilmesi gerekmekle birlikte, ileriye doğru atılmış
önemli bir adımdır.” açıklamasında bulunmuştur.
ECSA Genel Sekreteri Sayın Sotiris RAPTIS
ise, “Yapılması gereken çok iş var, ancak bugün yapılan oylamanın
sonucu, Avrupalı politikacıların denizcilik sektörünün önerilerini dinlemeye
istekli olduklarının güçlü bir işareti. Ar-Ge projelerini finanse etmek ve
çevreci yakıtlar ile konvansiyonel yakıtlar arasındaki fiyat farkını kapatmak
için gelirlerin tahsis edilmesi gerekmektedir. Mevcut ETS gelirlerinin %80’i
Avrupa ekonomisinin enerji dönüşümünde kullanılıyor ve aynı durumun deniz
taşımacılığı için de olduğunu görmek istiyoruz. Denizcilik sektörünün
dekarbonizasyonu ve sektörün rekabet edebilirliği konusunda ‘tamam ya da devam’
durumu oluşmuştur.” ifadelerini kullanmıştır.
Parlamento ayrıca, ECSA önerisinde önemle
belirtilen unsurlardan biri olan “ice class” gemiler konusunu ele almak için
bir teklif sunmuştur. Avrupalı armatörler bu doğrultuda, çözüme ulaşmaya
yönelik Parlamento ve Konsey ile temas kurmayı beklemektedir. Bahse konu
öneriler Çevre Komitesinde büyük bir çoğunlukla desteklenmiştir (Ticari
İşletmeciye ilişkin teklif: 76 lehte-3 aleyhte-9 çekimser ve Fona ilişkin
öneri: 68 lehte-20 aleyhte). Avrupa Parlamentosu Genel Kurulu’ndaki nihai
oylamanın Haziran 2022 ayında yapılması planlanmaktadır. (Kaynak:ECSA)
2- Özel Donanımlı Drone’lar Kullanılarak Emisyon İzleme Programı Baltık
Denizi Üzerinde Başlatıldı.
Avrupa Deniz Emniyeti Ajansı (European Maritime
Safety Agency-EMSA), Federal Denizcilik ve Hidrografi Ajansı ile birlikte,
uzaktan kumandalı araçlar (drone) kullanarak büyük ölçekli bir emisyon izleme
programı yürütmektedir. Baltık Denizi’nden geçen gemilerin egzoz gazlarındaki
kükürt içeriğine yönelik mevcut limit ihlallerini tespit edebilmek için özel
donanımlı bir drone ile ölçümler yapılmaktadır. Aynı zamanda, hidrografik
araştırma amacıyla görsel veriler de toplanmaktadır.
Uzaktan kumandalı hava aracının, Fehmarn’ın
(Almanya) doğu kıyısındaki Alman Silahlı Kuvvetleri’nin Staberhuk sahasından
havalanarak belirli sensörlerin kullanımı ile gemilerin egzoz çıkışlarındaki
kükürt içeriğini ölçmek için Fehmarn ve Kadetrinne/Kadetrenden bölgelerinde
faaliyet gösteren seçilmiş gemilerin üzerinde ölçüm yapması planlanmaktadır. Bu
şekilde, Baltık Denizi Emisyon Kontrol Alanı’nda (SECA) gemi yakıtında %0,1
seviyesini geçmemesi gereken kükürt içeriğinin belirlenmesi mümkün
olabilecektir.
Ölçüm sonuçları, EMSA tarafından işletilen
Liman Devleti Kontrol bilgi sistemi olan “THETIS-EU” aracılığıyla tüm Avrupa
limanlarındaki sorumlu idarelere eş zamanlı olarak sunulacaktır. Böylece, bir
sonraki uğrak limanında gemiler denetleme için özel olarak seçilebilecek ve
yakıt numuneleri alınabilecektir. Uygulamada olan kükürt üst limiti kuralı
ihlalinin tespit edilmesi durumunda sorumluların ağır cezalarla karşı karşıya
kalması söz konusu olacaktır.
Gemi egzoz gazı ölçümlerine ek olarak çok
katmanlı (multispektral) hava görüntüleri elde edilmektedir. Sığ sular için,
görüntülerden batimetrik değerler çıkarılabilmektedir. Ayrıca, görüntüler kıyı
bölgesinin üç boyutlu haritalandırılmasına olanak sağlamaktadır. Bunun yanı
sıra drone ile denetleme programı, havadan elde edilen görüntülerin Alman
hidrografik araştırma hizmeti için tamamlayıcı bilgi sağlaması konusunda
araştırma imkanı sunmaktadır.
Drone uçuşları EMSA adına, Norveç firması
olan “Nordic Unmanned” tarafından gerçekleştirilmektedir. Emisyon ölçümleri
için sensör teknolojisi ve analiz kabiliyeti, Danimarka firması “Explicit ApS”
tarafından sağlanmaktadır. (Kaynak: EMSA)
3- Mobilite Ekosistemi için Dönüşüm Süreci.
Sea Europe tarafından 27 Nisan 2022 tarihinde,
Avrupa Komisyonu’nun “Dayanıklı, yenilikçi, sürdürülebilir ve dijital bir
mobilite/ hareketlilik ekosistemi için: dönüşüm sürecine yönelik senaryolar”
Çalışma Belgesi hakkında yorumlar sunulmuştur.
SEA Europe, esneklik, yenilikçilik,
sürdürülebilirlik ve dijitalleşme ile ilgili zorlukları, sinerjileri ve gelecek
senaryolarını tartışmak üzere mobilite ekosistemi için iyi bir temel olan söz konusu
Çalışma Belgesinde sunulan dönüşüm seçeneklerini tam olarak desteklemektedir.
Aynı zamanda SEA Europe, denizcilik
teknolojisi sektörünün Avrupa için stratejik öneminin, güçlü yanlarının ve
potansiyelinin Çalışma Belgesinde doğru bir şekilde yansıtılmadığından endişe
duymaktadır. Örnek olarak, uzun zamandır devam eden haksız rekabet ve ticari
korumacılık nedeniyle Avrupa’nın Asya gemi inşa sektörüne bağımlılığının
vurgulanmadığı, Avrupa tersanelerinin Asya’nın piyasa tutarsızlıklarına ve haksız
uygulamalarına karşı ticari savunma uygulamalarını engelleyen Dünya Ticaret
Örgütü (World Trade Organization-WTO) ve Avrupa Birliği (AB) mevzuatındaki uzun
süredir devam eden yasal boşluğa değinilmediği ifade edilmektedir.
Denizcilik teknolojisi sektörünün rekabet gücü
ve dayanıklılığı için SEA Europe, WTO ve AB’nin ticareti koruma mevzuatındaki
uzun süredir devam eden yasal boşluğu kapatma çağrısında bulunmaktadır. Ayrıca,
Avrupa’nın ileri teknolojili, yüksek katma değerli pazarlardaki liderliğini
koruyan, tersanelerin kayıp gemi inşa pazar payını geri kazanmalarını sağlayan
ve denizcilik teknolojisi sektörünün gelecek vaat eden yeni pazarlara girmesini
destekleyen önlemlerin benimsenmesi gerektiğini ifade edilmektedir.
SEA Europe tarafından, mobilite ekosisteminin
“yeşillendirilmesi” için, AB çapında bir filo yenileme ve güçlendirme
programının yanı sıra teknolojik açıdan tarafsız, hedefe dayalı ve yaşam
döngüsüne uyan bir yaklaşıma olan gereksinim dile getirilmektedir. İklim
değişikliğine uyum açısından optimize edilmiş gemilere yapılan yatırımların,
tüm Avrupa denizcilik değer zinciri boyunca olumlu yayılma etkileri ile
Avrupa’da ekonomik katma değerin, bölgesel sektör bazlı büyümenin ve istihdam
yaratılmasının teşvik edilmesi gerektiği belirtilmektedir.
Mobilite sisteminin dijitalleştirilmesi
kapsamında SEA Europe, su yoluyla taşınan akıllı ulaşım ekosistemi üzerine bir
Avrupa stratejisi vizyonu ve iç, kıyı, açık deniz faaliyetleri ve kısa mesafe
deniz taşımacılığına yönelik otonom gemilerin geliştirilmesine yönelik somut
adımlar için gemi inşa süreçlerinde dijitalleşme, otomasyon ve otonom
teknolojilerine yönelik Araştırma Geliştirme İnovasyon’a (Research Development
Innovation-RDI) önemli yatırım yapılması çağrısında bulunmaktadır.
Kabiliyetler konusunda SEA Europe, AB düzeyinde
denizcilik teknolojisi sektörünün belirli profesyonel profillerine dayalı ortak
eğitim-öğretim modülleri ve müfredat, yeni ve mevcut işgücünün üst düzey donanımlı
olması yönünde çağrıda bulunmaktadır. Buna ilave olarak SEA Europe, yeni işgücü
çekmek ve mevcut kalifikasyon eksikliğini gidermek için önlemler almaya davet
etmektedir.
SEA Europe, yatırımlar ve finansman konusunda,
Avrupa’daki denizcilik projeleri için sürdürülebilir finansmana erişimi cazip
hale getirmeye ve tüm denizcilik sektöründen gelen yatırımlara yasal kesinlik
sunan öngörülebilir bir AB politikası ve mevzuat uygulanmasını talep
etmektedir.
Ayrıca SEA Europe, sıfır emisyonlu deniz
taşımacılığı konusunda, Ar-Ge yatırımları için Eş Programlı Ortaklığın önemini
vurgulamaktadır. Bunun yanı sıra, Avrupa Yeşil Mutabakatı hedeflerine uygun
olarak sıfır emisyonlu deniz taşımacılığı sektörü için ihtiyaç duyulan büyük
yeşil yatırımları desteklemek üzere, AB Emisyon Ticaret Sistemi (ETS)
kapsamında denizcilik sektöründen toplanan gelirlerinden ve FuelEU Maritime
uyarınca uyumsuzluk cezalarından finanse edilen özel bir fon oluşturulmasını
önerilmektedir.
SEA Europe Genel Sekreteri Sayın Christophe
TYTGAT; “Avrupa’daki denizcilik teknolojisi sektörünün belirli
zorlukları, ihtiyaçları, sorunları, boşlukları ve fırsatları için yeterli
mevzuat ve finansal açıdan çözümler bulabilmek adına sektör ve politikacılar
arasında diyaloğa sahip olmaya yönelik en kısa zamanda özel bir ‘Deniz Uzman
Grubu’ oluşturulmalıdır.” açıklamasında bulunmuştur. (Kaynak:
Sea Europe)
4- Paris MOU Kapsamında, 01.01.2022-27.05.2022 Tarihleri Arasındaki Türk
Bayraklı Gemi Tutulmaları.
01.01.2022–27.05.2022 tarihleri arasında
Paris Memorandumu (Paris MOU) üye limanlarında Türk Bayraklı gemilere yönelik
87 denetim gerçekleştirilmiş ve söz konusu denetimlerde İtalya’nın Piombino,
Augusta ve Savona Limanları ile Almanya’nın Bremen Limanı’nda 5 adet Türk
Bayraklı gemi tutulmuştur. Türk Bayraklı gemi tutulmalarına ilişkin detaylı
bilgiler Odamız web sayfasında (https://bit.ly/3OzOhVQ) yer almaktadır.’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz