Menu

Duyurular


İMEAK DTO Ekim 2025 IMO Bülteni

SİRKÜLER NO: 23.1 / 681 = 09/10/2025


İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 09.10.2025 tarih ve 2274/772/2025 sayılı yazısı.

 

İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi yazıda;

‘’Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.

1. Ekvador, Deniz Güvenliği Yönetişimini Güçlendiriyor

Ekvador, ulusal deniz güvenliğinde karar alma, politika geliştirme ve uygulama süreçlerini güçlendirilmesine destek olmak amacıyla düzenlenen ulusal çalıştaydan (1-5 Eylül) yararlanan en son ülke oldu.

Guayaquil kentinde gerçekleştirilen çalıştayda IMO’nun “Devletin Tüm Kurumlarını Kapsayan Deniz Güvenliği Programı” çerçevesindeki teknik konular ele alındı. Program, kurumlar arası koordinasyonun güçlendirilmesine ve ulusal bilgi paylaşım mekanizmalarının önemine odaklandı.

Söz konusu Program üye devletlerin özel ihtiyaçlarına göre şekillendirilmiş entegre atölye çalışmaları ve özel destek içererek ulusal düzeyde deniz güvenliği karar alma süreçlerini ve yönetişimini güçlendirecek yapıların, kayıt sistemlerinin ve stratejilerin kurulması için pratik bir çerçeve sunuyor.

Etkinliğe, Ekvador Denizcilik Otoritesi temsilcileri de dâhil olmak üzere, farklı kamu kurumlarından 28 katılımcı iştirak etti. Atölye çalışmasında, denizcilik sektöründe karşılaşılan küresel tehditler; korsanlık, terörizm ve siber suçlar ele alındı.

IMO’nun sağladığı destek sayesinde Ekvador’un; Ulusal Deniz Güvenliği Komitesi, Ulusal Risk Kaydı, Ulusal Güvenlik Stratejileri yapılarının tesisi hedefleniyor.

Kaynak: IMO internet sitesi, 09.09.2025

2. Tayland, Denizcilik Tek Pencere Sistemi için Bir Sonraki Adımı Atıyor

Tayland Denizcilik Dairesi, ülkede denizcilikte dijitalleşmeyi geliştirmek amacıyla merkezi bir Denizcilik Tek Pencere (MSW) sistemi kurulması yolunda gerekli adımları atmak üzere ülkenin önde gelen denizcilik paydaşlarını bir araya getirdi.

25-29 Ağustos 2025 tarihleri arasında Bangkok’ta IMO ve Tayland Denizcilik Dairesi tarafından düzenlenen ulusal ve çok paydaşlı atölye çalışması, MSW hakkında farkındalık yaratma ve zorunlu dijital platformun uygulanmasına yönelik temel pratik adımlara odaklandı.

1 Ocak 2024 tarihinden itibaren tüm IMO Üye Devletlerinin liman ziyaretleri sırasında gemilerle ilgili bilgi toplamak ve paylaşmak üzere tek bir dijital platform ya da “Denizcilik Tek Pencere” kullanma zorunluluğu bulunuyor. Söz konusu sistem, gemilerin varış, kalış ve kalkış süreçlerini basitleştirerek küresel deniz taşımacılığı operasyonlarının verimliliğini önemli ölçüde artırıyor.

Atölyeye, Tayland Denizcilik Dairesi, Tayland Liman Otoritesi (PAT), Tayland Gümrük Dairesi, Göçmen Bürosu (Kraliyet Tayland Polisi), Hastalık Kontrol Dairesi, Tarım Dairesi, gemi acenteleri (Bangkok Gemi Sahipleri ve Acenteleri Derneği – BSAA temsilcisi) ve nakliye acenteleri (Uluslararası Nakliye Acenteleri Derneği – TIFFA temsilcisi) gibi kilit devlet kurumlarından yaklaşık 50 temsilci katıldı.

İlgili tüm paydaşları bir araya getiren atölye çalışması, limanlardaki gemi işlemlerinin dijitalleştirilmesi ile ilgili Uluslararası Denizcilik Trafiğinin Kolaylaştırılması Sözleşmesi’nin (FAL Sözleşmesi) temel gereksinimlerini inceledi.

Atölye kapsamında ayrıca Tayland’ın mevcut durumunu değerlendirmek ve dijital çağda ilerleme potansiyelini değerlendirmek üzere paydaşlarla birebir görüşmeler gerçekleştirildi.

Çok paydaşlı atölye çalışmasında MSW’nin uygulanmasında izlenecek temel adımlar, Tayland’ın karşılaşabileceği olası zorluklar ve başarı faktörleri ele alındı.

Kaynak: IMO internet sitesi, 05.09.2025

3. Devletler, Bölgesel Deniz Güvenliğini Güçlendirecek Yeni Bir İş Birliği Çerçevesi Oluşturdu

Batı Hint Okyanusu ve Aden Körfezi bölgesindeki devletler, 15 ortak kuruluşun desteğiyle ortak deniz operasyonları için yeni bir iş birliği çerçevesi oluşturdu. Söz konusu çerçeve, bölgedeki donanmalar, kolluk kuvvetleri ve düzenleyici kurumlar için politika taahhütlerini denizde somut iş birliğine dönüştürerek deniz güvenliğini artırmaya yönelik bir yol haritası işlevi görecek.

Anlaşma, Cibuti Çalışma Etiği / Cidde Değişikliği (DCoC/JA) kapsamında Denizlerde Operasyonel İş Birliği ve Koordinasyon Üçüncü Çalışma Grubu'nun ilk toplantısında, Kenya’nın Mombasa kentinde 1-4 Eylül 2025 tarihlerinde sağlandı. 21 DCoC imzacı devlet, bölgesel deniz suçlarıyla mücadeleyi amaçlayan bu çerçeveye dahil edildi.

Danimarka Dışişleri Bakanlığı Denizcilik Güvenliği Özel Temsilcisi Nicolai Ruge, açılış konuşmasında, uluslararası toplumun kısa vadeli destek sağlayabileceğini ancak deniz tehditlerine yönelik uzun vadeli çözümün bölge ülkeleri tarafından geliştirilip yönetilmesi gerektiğini vurguladı.

Kenya Donanması Komutanı Tümgeneral Paul Otieno, Çalışma Grubu nun politika ile uygulama arasında köprü kuracak kritik bir mekanizma olacağını ifade ederek bölgesel deniz güvenliği mimarisinin hem yanıt verebilir hem de dayanıklı olmasını sağlayacağını belirtti.

Kaynak: IMO internet sitesi, 12.09.2025

4. Denizcilerin Hakları’na Odaklanan Filipinler Konferansı

"Kimse Denizde Yalnız Bırakılmasın: Ticaret, Çatışma ve Değişimin Kesişim Noktasında Denizciler" temasıyla 1-3 Eylül tarihlerinde Manila’da düzenlenen konferansa IMO’nun Denizcilikte Kadınlar Programı Lideri Mariana Noceti, denizcilik sektöründe toplumsal cinsiyet eşitliğini değerlendirmek üzere katıldı. IMO’nun kadınların güçlendirilmesine yönelik devam eden desteğini ifade eden Noceti, Kadınlar ve Denizcilik Anketi’nin bu alandaki ilerlemenin izlenmesinde hayati bir araç olduğunu vurguladı.

Konuşmasını, gerçek toplumsal cinsiyet eşitliğinin yalnızca kadınlara değil, erkeklere de fayda sağladığını, çünkü güvenli, saygılı ve kapsayıcı çalışma ortamlarında herkesin sesinin duyulmasının mümkün olduğunu vurgulayarak tamamladı.

Konferans, denizcilerin küresel tedarik zincirleri ve genel ekonomi içindeki kritik rolüne ışık tutarak denizcilerin korunma mekanizmalarının güçlendirilmesine yönelik çabaların sürdürülmesinin önemine dikkat çekti. Denizcilerin haklarının ve refahının geliştirilmesi, Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarına ulaşılmasına katkıda bulunuyor.

Söz konusu konferans, üst düzey hükümet yetkilileri, uluslararası kuruluş temsilcileri ve denizcilik sektörü paydaşlarını bir araya getirerek, denizcilerin karşılaştığı büyük zorlukları ve bu zorlukların küresel deniz taşımacılığının dayanıklılığı ve sürdürülebilirliği üzerindeki etkilerini tartışmak üzere bir platform sağladı.

Konferans, denizcilerin insan hakları, güvenliği ve refahı konulu Manila Bildirgesi’nin kabul edilmesiyle sona erdi. Bildirge, insan haklarının, milliyeti, çalıştığı gemi ya da yargı yetkisi fark etmeksizin tüm denizciler için geçerli olduğunu teyit etti. Konferans ayrıca, denizcilerin refahını güvence altına almak üzere hükümetler, armatörler ve uluslararası kuruluşlar arasında daha güçlü iş birliği çağrısında bulundu.

Kaynak: IMO internet sitesi, 04.09.2025

Bilgilerinize arz ve rica ederim.’’


Denilmektedir.

Sayın Üyelerimizin bilgilerine rica ederiz.

 

 

 

 

 

 

Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği

 

 

 

 

 

 

Emin EMİNOĞLU

Genel Sekreter


 

 

 

 

 

 

Ek: İlgi Yazı

Dağıtım: Tüm üyelerimiz