İMEAK DTO Ekim 2025 IMO Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 681 = 09/10/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 09.10.2025 tarih ve 2274/772/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Ekvador, Deniz Güvenliği Yönetişimini Güçlendiriyor
Ekvador, ulusal deniz güvenliğinde karar alma,
politika geliştirme ve uygulama süreçlerini güçlendirilmesine destek olmak
amacıyla düzenlenen ulusal çalıştaydan (1-5 Eylül) yararlanan en son ülke oldu.
Guayaquil kentinde gerçekleştirilen çalıştayda
IMO’nun “Devletin Tüm Kurumlarını Kapsayan Deniz Güvenliği Programı”
çerçevesindeki teknik konular ele alındı. Program, kurumlar arası
koordinasyonun güçlendirilmesine ve ulusal bilgi paylaşım mekanizmalarının
önemine odaklandı.
Söz konusu Program üye devletlerin özel
ihtiyaçlarına göre şekillendirilmiş entegre atölye çalışmaları ve özel destek
içererek ulusal düzeyde deniz güvenliği karar alma süreçlerini ve yönetişimini
güçlendirecek yapıların, kayıt sistemlerinin ve stratejilerin kurulması için
pratik bir çerçeve sunuyor.
Etkinliğe, Ekvador Denizcilik Otoritesi
temsilcileri de dâhil olmak üzere, farklı kamu kurumlarından 28 katılımcı
iştirak etti. Atölye çalışmasında, denizcilik sektöründe karşılaşılan küresel
tehditler; korsanlık, terörizm ve siber suçlar ele alındı.
IMO’nun sağladığı destek sayesinde Ekvador’un;
Ulusal Deniz Güvenliği Komitesi, Ulusal Risk Kaydı, Ulusal Güvenlik
Stratejileri yapılarının tesisi hedefleniyor.
Kaynak: IMO internet sitesi, 09.09.2025
2. Tayland, Denizcilik Tek Pencere Sistemi için Bir Sonraki Adımı Atıyor
Tayland Denizcilik Dairesi, ülkede denizcilikte
dijitalleşmeyi geliştirmek amacıyla merkezi bir Denizcilik Tek Pencere (MSW)
sistemi kurulması yolunda gerekli adımları atmak üzere ülkenin önde gelen
denizcilik paydaşlarını bir araya getirdi.
25-29 Ağustos 2025 tarihleri arasında
Bangkok’ta IMO ve Tayland Denizcilik Dairesi tarafından düzenlenen ulusal ve
çok paydaşlı atölye çalışması, MSW hakkında farkındalık yaratma ve zorunlu
dijital platformun uygulanmasına yönelik temel pratik adımlara odaklandı.
1 Ocak 2024 tarihinden itibaren tüm IMO Üye
Devletlerinin liman ziyaretleri sırasında gemilerle ilgili bilgi toplamak ve
paylaşmak üzere tek bir dijital platform ya da “Denizcilik Tek Pencere”
kullanma zorunluluğu bulunuyor. Söz konusu sistem, gemilerin varış, kalış ve
kalkış süreçlerini basitleştirerek küresel deniz taşımacılığı operasyonlarının
verimliliğini önemli ölçüde artırıyor.
Atölyeye, Tayland Denizcilik Dairesi, Tayland
Liman Otoritesi (PAT), Tayland Gümrük Dairesi, Göçmen Bürosu (Kraliyet Tayland
Polisi), Hastalık Kontrol Dairesi, Tarım Dairesi, gemi acenteleri (Bangkok Gemi
Sahipleri ve Acenteleri Derneği – BSAA temsilcisi) ve nakliye acenteleri
(Uluslararası Nakliye Acenteleri Derneği – TIFFA temsilcisi) gibi kilit devlet
kurumlarından yaklaşık 50 temsilci katıldı.
İlgili tüm paydaşları bir araya getiren atölye
çalışması, limanlardaki gemi işlemlerinin dijitalleştirilmesi ile ilgili
Uluslararası Denizcilik Trafiğinin Kolaylaştırılması Sözleşmesi’nin (FAL
Sözleşmesi) temel gereksinimlerini inceledi.
Atölye kapsamında ayrıca Tayland’ın mevcut
durumunu değerlendirmek ve dijital çağda ilerleme potansiyelini değerlendirmek
üzere paydaşlarla birebir görüşmeler gerçekleştirildi.
Çok paydaşlı atölye çalışmasında MSW’nin
uygulanmasında izlenecek temel adımlar, Tayland’ın karşılaşabileceği olası
zorluklar ve başarı faktörleri ele alındı.
Kaynak: IMO internet sitesi, 05.09.2025
3. Devletler, Bölgesel Deniz Güvenliğini Güçlendirecek Yeni Bir İş Birliği Çerçevesi Oluşturdu
Batı Hint Okyanusu ve Aden Körfezi bölgesindeki
devletler, 15 ortak kuruluşun desteğiyle ortak deniz operasyonları için yeni
bir iş birliği çerçevesi oluşturdu. Söz konusu çerçeve, bölgedeki donanmalar,
kolluk kuvvetleri ve düzenleyici kurumlar için politika taahhütlerini denizde
somut iş birliğine dönüştürerek deniz güvenliğini artırmaya yönelik bir yol
haritası işlevi görecek.
Anlaşma, Cibuti Çalışma Etiği / Cidde
Değişikliği (DCoC/JA) kapsamında Denizlerde Operasyonel İş Birliği ve
Koordinasyon Üçüncü Çalışma Grubu'nun ilk toplantısında, Kenya’nın Mombasa
kentinde 1-4 Eylül 2025 tarihlerinde sağlandı. 21 DCoC imzacı devlet, bölgesel
deniz suçlarıyla mücadeleyi amaçlayan bu çerçeveye dahil edildi.
Danimarka Dışişleri Bakanlığı Denizcilik
Güvenliği Özel Temsilcisi Nicolai Ruge, açılış konuşmasında, uluslararası
toplumun kısa vadeli destek sağlayabileceğini ancak deniz tehditlerine yönelik
uzun vadeli çözümün bölge ülkeleri tarafından geliştirilip yönetilmesi
gerektiğini vurguladı.
Kenya Donanması Komutanı Tümgeneral Paul
Otieno, Çalışma Grubu nun politika ile uygulama arasında köprü kuracak kritik
bir mekanizma olacağını ifade ederek bölgesel deniz güvenliği mimarisinin hem
yanıt verebilir hem de dayanıklı olmasını sağlayacağını belirtti.
Kaynak: IMO internet sitesi, 12.09.2025
4. Denizcilerin Hakları’na Odaklanan Filipinler Konferansı
"Kimse Denizde Yalnız Bırakılmasın:
Ticaret, Çatışma ve Değişimin Kesişim Noktasında Denizciler" temasıyla 1-3
Eylül tarihlerinde Manila’da düzenlenen konferansa IMO’nun Denizcilikte
Kadınlar Programı Lideri Mariana Noceti, denizcilik sektöründe toplumsal
cinsiyet eşitliğini değerlendirmek üzere katıldı. IMO’nun kadınların
güçlendirilmesine yönelik devam eden desteğini ifade eden Noceti, Kadınlar ve
Denizcilik Anketi’nin bu alandaki ilerlemenin izlenmesinde hayati bir araç
olduğunu vurguladı.
Konuşmasını, gerçek toplumsal cinsiyet
eşitliğinin yalnızca kadınlara değil, erkeklere de fayda sağladığını, çünkü
güvenli, saygılı ve kapsayıcı çalışma ortamlarında herkesin sesinin
duyulmasının mümkün olduğunu vurgulayarak tamamladı.
Konferans, denizcilerin küresel tedarik
zincirleri ve genel ekonomi içindeki kritik rolüne ışık tutarak denizcilerin
korunma mekanizmalarının güçlendirilmesine yönelik çabaların sürdürülmesinin
önemine dikkat çekti. Denizcilerin haklarının ve refahının geliştirilmesi,
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçlarına ulaşılmasına katkıda bulunuyor.
Söz konusu konferans, üst düzey hükümet
yetkilileri, uluslararası kuruluş temsilcileri ve denizcilik sektörü
paydaşlarını bir araya getirerek, denizcilerin karşılaştığı büyük zorlukları ve
bu zorlukların küresel deniz taşımacılığının dayanıklılığı ve sürdürülebilirliği
üzerindeki etkilerini tartışmak üzere bir platform sağladı.
Konferans, denizcilerin insan hakları,
güvenliği ve refahı konulu Manila Bildirgesi’nin kabul edilmesiyle sona erdi.
Bildirge, insan haklarının, milliyeti, çalıştığı gemi ya da yargı yetkisi fark
etmeksizin tüm denizciler için geçerli olduğunu teyit etti. Konferans ayrıca,
denizcilerin refahını güvence altına almak üzere hükümetler, armatörler ve
uluslararası kuruluşlar arasında daha güçlü iş birliği çağrısında bulundu.
Kaynak: IMO internet sitesi, 04.09.2025
Bilgilerinize arz ve rica ederim.’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz