İMEAK DTO Ekim 2024 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 706-423 = 14/10/2024
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 14.10.2024 tarih ve 2285/717/2024 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
''Avrupa'da
denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin
korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma
alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen
haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1.
Avrupalı Armatörler ve Yakıt Üreticileri Güçlerini Birleştirerek Temiz Deniz
Yakıtları Platformu'nu Kurdu
Avrupa'nın
rekabet gücünün geleceğine ilişkin kısa süre önce yayımlanan Draghi Raporu,
2031 ile 2050 yılları arasında yıllık yaklaşık 40 milyar dolarlık yatırım
gerektirecek olmasıyla, denizcilik sektörünü dekarbonizasyonu en zor
sektörlerden biri olarak tanımlıyor.
Rapor,
AB'nin sürdürülebilir, yenilenebilir ve düşük karbonlu yakıtlarda dünya lideri
olmasına rağmen, sınırlı bir kurulu kapasite ve planlı üretime sahip olduğunu
vurguluyor. Temiz yakıtlar için bir tedarik zinciri oluşturmaya başlanması
gerektiğini, aksi takdirde hedeflere ulaşmak için ciddi maliyetlere
katlanılması gerekeceğini belirtiyor.
ECSA,
FuelsEurope, eFuel Alliance, EWABA, HydrogenEurope ve Methanol Institute
temsilcileri tarafından kurulan Temiz Deniz Yakıtları Platformu, denizcilik
sektörü ile yakıt üreticileri arasındaki iletişimi geliştirmeyi amaçlayan ve
Fit for 55'in (Avrupa Yeşil Mutabakatı 55'e Uyum Paketi) uygulanması ve 2050
yılına kadar net sıfır ekonomisine geçişi göz önünde bulundurarak ortak
zorlukları ve olası çözümleri belirlemeyi amaçlayan bir endüstri girişimi
olarak kuruldu.
Platform
temsilcileri, 12 Eylül 2024 tarihinde ilk toplantılarını gerçekleştirerek
platformun hedefleri ve çalışma prensipleri üzerine mutabakata vardı ve altyapı
eksiklikleri gibi temel konular ele alındı.
Platform,
AB ETS'de (AB Emisyon Ticaret Sistemi) denizcilik ve finansman fırsatları
konularında çalışmalar yürütürken, Avrupa'da temiz deniz yakıtlarının üretimini
ve kullanımını destekleyici politikalara odaklanacak ve bu kapsamda, sekretarya
görevini üstlenen Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği (European Community
Shipowners' Associations -ECSA) ile düzenli toplantılar gerçekleştirecek.
ECSA
Genel Sekreteri Sotiris Raptis açılış konuşmasında: "Bugün, denizcilik ve
enerji sektörleri güçlerini birleştiriyor ve karşılaştığımız ortak zorluklar
hakkında etkin bilgi akışı sağlayacak bir platformun açılışını yapıyor. Yeşil
enerjiye geçiş için hepimizin güvertede olması gerekiyor. Hedeflerimize ulaşmak
için yeterli miktarda ve uygun fiyatlı temiz yakıta ihtiyacımız var.
Avrupalı
armatörler, yakıt üreticileriyle birlikte Temiz Deniz Yakıtları Platformu'nu
hayata geçiriyor olmanın gururunu yaşıyor" ifadelerini kaydetti.
FuelsEurope
Genel Müdürü Liana Gouta ise konuya ilişkin açıklamasında: "Temiz Deniz
Yakıtları Platformu'nun kurulması, Avrupa'da sürdürülebilir denizciliğe doğru
ortak yolculuğumuzda önemli bir dönüm noktasıdır. Platform, Avrupa denizcilik
sektörünün ve yakıt üreticilerinin uzmanlığını ve yenilikçiliğini bir araya
getirerek; yenilenebilir ve düşük karbonlu deniz yakıtlarının üretimi, tedariği
ve kullanımı konusundaki fırsat ve zorlukları araştıracak. Bu iş birliği, her
iki sektörümüzün de küresel pazarda gelişmeye devam etmelerine ve Fit for 55
ile AB Yeşil Mutabakat hedeflerine katkıda bulunmaya yardımcı olacaktır"
sözlerine yer verdi.
Devamında
EWABA Genel Sekreteri Angel Alvarez Alberdi: "Temiz Deniz Yakıtları
Platformuna start vermekten büyük heyecan duyuyoruz. AB genelindeki 55'ten
fazla üyemiz, Avrupa'da temiz taşımacılık için yeni bir dönem başlatmak
amacıyla, yüksek kalite gereksinimlerini karşılayan ve sera gazı azaltımı
sağlayan, atık bazlı ve gelişmiş biyodizel üretmek için yorulmadan çalışıyor.
Yenilenebilir yakıt üreticileri ile armatörler arasındaki bu tür bir yakın iş
birliğinin, yenilenebilir deniz yakıtlarının geliştirilmesi ve kullanımı
konusunda tedarik zinciri boyunca; teknik, operasyonel ve finansal engelleri
önemli ölçüde azaltacağına inanıyoruz" açıklamasında bulundu.
Methanol
Institute CEO'su Greg Dolan ise: "Yeşil enerjiye geçiş kademeli bir
yolculuk, bir gecede gerçekleşecek bir değişiklik değil. Verimli bir
karbonsuzlaştırma süreci yürütebilmek için etkin bir düzenleyici çerçeve ve
ilgili tüm paydaşlar arasında iş birliği gerekiyor. Bu geçişin karmaşıklığı
içerisinde 100 üyemizle birlikte çalışırken, bu platform, daha temiz yakıtlara
ve yenilikçi teknolojilere geçişimizi hızlandırmada çok önemli bir rol
oynayacaktır. Kolektif uzmanlığımızı ve çabalarımızı birleştirerek, yalnızca
emisyon azaltımına yönelik acil ihtiyacı ele almakla kalmıyor, aynı zamanda
daha esnek ve sürdürülebilir bir denizcilik endüstrisi için zemin
hazırlıyoruz" ifadelerini kullandı. (Kaynak: ECSA)
2. ICS
Deniz Taşımacılığında Sera Gazı Emisyonları Azaltımına Yönelik Yeni Bir Kılavuz
Yayımladı
Denizcilikte
Sera Gazı emisyonlarını azaltmaya yönelik artan ihtiyaçla birlikte,
Uluslararası Denizcilik Odası (International Chamber of Shipping-ICS)
Yayınları, Sera Gazı Emisyonlarını Azaltma: Uluslararası Mevzuata Uygunluk
Kılavuzu'nun ikinci baskısını yayımladı. Kapsamlı bir şekilde güncellenen
kaynak, armatörlere, işletmecilere ve yöneticilere denizcilik sektörünün
dekarbonizasyonu konusunda giderek karmaşıklaşan düzenlemelerin takibi için
temel bir rehberlik sunuyor.
Kılavuza
katkıda bulunan ICS Teknik Direktörü Chris Waddington yaptığı açıklamada:
"Bu güncellenmiş baskının yayımlanması, denizcilik endüstrisi için
bilhassa kritik bir döneme denk gelmiştir. AB ETS'ye (AB Emisyon Ticaret
Sistemi) ilişkin yeni bölüm, günümüz denizcilik düzenlemelerindeki en acil ve
zorlu konulardan birini ele alarak mevcut durumu ve bu durumun uluslararası
denizcilik üzerindeki etkilerini açıklığa kavuşturmaktadır" ifadelerini
kullandı.
"Özellikle
GHG (Sera Gazı Emisyonları-Greenhouse Gases) ve URN (Su altında yayılan
gürültü-Underwater Radiated Noise) azaltım önlemlerini birbiriyle
ilişkilendiren yeni bölüm konusunda oldukça heyecanlıyız. Bu yenilikçi
yaklaşım, su altı gürültü kirliliğine ilişkin artan endişeye yönelik
geliştirilen emisyon azaltım uygulamalarının, aynı zamanda farklı emisyon
kaynaklarının bertarafı konusunda da fayda sağlayabileceğini
göstermektedir." Sözleriyle açıklamalarına devam etti.
Kılavuz,
mevcut düzenlemelerden gelecekteki projeksiyonlara kadar denizcilik
emisyonlarıyla ilgili tüm konuları geniş bir yelpazede ele almaktadır. Karmaşık
maddeleri sadeleştirilmiş bölümler altında inceleyerek denizcilik sektöründe
yer alan tüm paydaşlar için kıymetli bir kaynak haline gelmektedir.
ICS
yetkilisi, "CII (Karbon Yoğunluk İndeksi-Carbon Intensity Indicator)
düzenlemelerinin oldukça karmaşık olduğu tanker taşımacılığının ihtiyaçlarına
özellikle dikkat ettik. Kılavuz bu alanda çevresel performansı iyileştirmek ve
rekabet gücünü korumak için değerli içgörüler sunmaktadır."
"Yeni
IMO MARPOL önlemlerinin de yürürlüğe girmesinin üzerinden bir yıl geçmesine
rağmen, sektörde hala ciddi bir kafa karışıklığı bulunuyor. Kılavuz, bu
düzenlemeleri de açıklığa kavuşturmayı, uyumluluk süreci ve sürdürülebilir
operasyonlar için bir yol haritası sunmayı amaçlıyor."
değerlendirmelerinde bulundu.
İkinci
baskının öne çıkan noktaları şunlardır:
- AB
ETS'nin, direktifin AB limanlarına giriş çıkış yaparken hangi rotayı izleyen
gemilere uygulanacağına yönelik sektörde kafa karışıklığı yaratan uygulamasını
detaylıca açıklayan yeni bir bölüm
- GHG
emisyonları ile URN azaltma önlemleri arasındaki ilişkinin ve birine yönelik
uygulanan azaltım önlemlerinin doğal olarak diğerini de nasıl azalttığının
incelenmesi
- Hem GHG
emisyonlarını hem de URN'yi azaltmak için uygulanabilecek yaklaşık 100 farklı
yöntemi ayrıntılarıyla açıklayan kapsamlı yeni bir ek
-
Düzenlemelerin hızla değişimine uyum sağlanması için tüm değişikliklerin
kapsamlı bir şekilde gözden geçirilerek güncellenmesi (Kaynak: ICS)
3. AB
Uzun Zamandır Beklenen Endüstriyel Denizcilik Stratejisini Hayata Geçiriyor
Avrupa
Komisyonu, Avrupa denizcilik sektörünün rekabet gücünü, sürdürülebilirliğini ve
dayanıklılığını artırmak amacıyla uzun zamandır beklenen "denizcilik
endüstrisi stratejisine" yönelik kararını açıkladı.
17 Eylül
2024'te Avrupa Birliği Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, 2024-2029
döneminde görev yapacak Komisyon Üyelerini tanıttı.
Von der
Leyen, Avrupa Parlamentosu'ndan güvenoyu alarak yıl sonu itibarıyla göreve
başlaması beklenen adaylara, görevlerine ilişkin kendi vizyonunu özetleyen
"görev mektupları" göndererek; rekabetçilik, sürdürülebilirlik ve
dijitalleşme etrafında toplanan görev tanımlarını iletti.
Deniz
taşımacılığına ilişkin olarak, Sürdürülebilir Ulaşım ve Turizm Komiseri olarak
atanan Apostolos Tzitzikostas'ın görev mektubunda , Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın
bir parçası olarak deniz taşımacılığı sektörünün yeşil ve dijital dönüşümüne
vurgu yapıldı.
Mektupta;
"Göreviniz Avrupa taşımacılığını daha rekabetçi, daha sürdürülebilir ve
gelecekteki zorluklara karşı daha dirençli hale getirmek ve taşımacılığın tüm
AB vatandaşları için güvenli, erişilebilir ve uygun fiyatlı olmasını sağlamak
olacaktır. Çalışmanız, Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın bir parçası olarak 2030
hedeflerimize ulaşmamızda hayati bir önem taşıyacaktır."
"Sektöre
ve Üye Devletlere uygulama konusunda destek vermeye, ulaşımda tek pazarı
güçlendirmeye, sürdürülebilir ulaştırma araçlarına yönelik taşıma modlarını
artırmaya ve dijital araçlardan, yeni teknolojilerden ve inovasyondan en iyi
şekilde yararlanarak Trans-Avrupa altyapısının yaygınlaştırılmasını
hızlandırmaya odaklanacaksınız." ifadeleri yer aldı.
Komisyon
Üyesinin Eylem Planında;
-Yeni bir
denizcilik endüstrisi stratejisi ve kapsamlı bir AB Liman Stratejisi
geliştirilmesi
-Sektörün
dekarbonizasyonuna yönelik yürütülen çalışmalar için yapılan yatırımların
ölçeklendirilmesine ve önceliklendirilmesine yönelik stratejik bir yaklaşımın
ana hatlarını çizen bir Sürdürülebilir Taşımacılık Yatırım Planı geliştirilmesi
-Taşıma
sistemlerinin modernizasyonunun dijitalleşme öncülüğünde devam ettirilmesi gibi
kritik başlıklar yer alıyor. (Kaynak: Avrupa Komisyonu Web Sitesi)
4. IMO
"Ara Dönem" Orta Vadeli GHG Önlemleri- Bilirkişi Çalıştayı Düzenlendi
4-5 Eylül
2024 tarihlerinde, uluslararası deniz taşımacılığı için "orta vadeli"
GHG (Sera Gazı Emisyonu) azaltım önlemleriyle ilgili önerilere ilişkin kapsamlı
etki değerlendirmesinin sonuçlarını sunmak üzere IMO genel merkezinde bir
bilirkişi çalıştayı düzenlendi.
Moderasyonu
IMO Deniz Çevresini Koruma Komitesi (Marine Environment Protection Committee-
MEPC) Başkan Yardımcısı Hanqiang Tan (Singapur) tarafından yürütülen çalıştaya
fiziken ve çevrimiçi olmak üzere Üye Devletlerden ve uluslararası kuruluşlardan
300'den fazla katılımcı iştirak etti.
Çalıştayda,
Yürütme Komitesi'nin aday "ara dönem" orta vadeli tedbirler paketinin
kapsamlı etki değerlendirmesine ilişkin 11 resmi toplantısının yanı sıra,
örgütün taslak ara dönem GHG emisyon azaltma önlemlerinin üye devletler
üzerindeki etkileri hakkındaki bazı gayrı resmi toplantıları ile yaklaşık bir
yıl boyunca yürütülen çalışmaların sonuçları sunuldu.
Çalışmaların
amacı; bir yakıt standardı ve finansal mekanizma geliştirilmesine yönelik
yaklaşımlar kapsamındaki ara dönem önlemlerinin, Üye Devletler ve mevcut filo
üzerindeki potansiyel etkilerinin bilinmesini ve anlaşılmasını sağlamaktı.
Nihai
raporlara IMO internet sitesi üzerinden IMODOCS, under MEPC 82. bağlantı linki
aracılığıyla erişilebilmektedir.
MEPC 82'nin bir sonraki oturumu 30 Eylül- 4 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilecek, öncesinde ise Sera Gazı Emisyonlarının Azaltılmasına Yönelik On Yedinci Oturumlar Arası Çalışma Grubu (ISWG-GHG 17) (23-27 Eylül 2024) toplanacaktır. (Kaynak: IMO)''
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz