Menu

Duyurular


İMEAK DTO Ekim 2024 AB Bülteni

SİRKÜLER NO: 23.1 / 706-423 = 14/10/2024


İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 14.10.2024 tarih ve 2285/717/2024 sayılı yazısı.

 

İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi yazıda;

''Avrupa'da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.

1. Avrupalı Armatörler ve Yakıt Üreticileri Güçlerini Birleştirerek Temiz Deniz Yakıtları Platformu'nu Kurdu

Avrupa'nın rekabet gücünün geleceğine ilişkin kısa süre önce yayımlanan Draghi Raporu, 2031 ile 2050 yılları arasında yıllık yaklaşık 40 milyar dolarlık yatırım gerektirecek olmasıyla, denizcilik sektörünü dekarbonizasyonu en zor sektörlerden biri olarak tanımlıyor.

Rapor, AB'nin sürdürülebilir, yenilenebilir ve düşük karbonlu yakıtlarda dünya lideri olmasına rağmen, sınırlı bir kurulu kapasite ve planlı üretime sahip olduğunu vurguluyor. Temiz yakıtlar için bir tedarik zinciri oluşturmaya başlanması gerektiğini, aksi takdirde hedeflere ulaşmak için ciddi maliyetlere katlanılması gerekeceğini belirtiyor.

ECSA, FuelsEurope, eFuel Alliance, EWABA, HydrogenEurope ve Methanol Institute temsilcileri tarafından kurulan Temiz Deniz Yakıtları Platformu, denizcilik sektörü ile yakıt üreticileri arasındaki iletişimi geliştirmeyi amaçlayan ve Fit for 55'in (Avrupa Yeşil Mutabakatı 55'e Uyum Paketi) uygulanması ve 2050 yılına kadar net sıfır ekonomisine geçişi göz önünde bulundurarak ortak zorlukları ve olası çözümleri belirlemeyi amaçlayan bir endüstri girişimi olarak kuruldu.

Platform temsilcileri, 12 Eylül 2024 tarihinde ilk toplantılarını gerçekleştirerek platformun hedefleri ve çalışma prensipleri üzerine mutabakata vardı ve altyapı eksiklikleri gibi temel konular ele alındı.

Platform, AB ETS'de (AB Emisyon Ticaret Sistemi) denizcilik ve finansman fırsatları konularında çalışmalar yürütürken, Avrupa'da temiz deniz yakıtlarının üretimini ve kullanımını destekleyici politikalara odaklanacak ve bu kapsamda, sekretarya görevini üstlenen Avrupa Topluluğu Armatörler Birliği (European Community Shipowners' Associations -ECSA) ile düzenli toplantılar gerçekleştirecek.

ECSA Genel Sekreteri Sotiris Raptis açılış konuşmasında: "Bugün, denizcilik ve enerji sektörleri güçlerini birleştiriyor ve karşılaştığımız ortak zorluklar hakkında etkin bilgi akışı sağlayacak bir platformun açılışını yapıyor. Yeşil enerjiye geçiş için hepimizin güvertede olması gerekiyor. Hedeflerimize ulaşmak için yeterli miktarda ve uygun fiyatlı temiz yakıta ihtiyacımız var.

Avrupalı armatörler, yakıt üreticileriyle birlikte Temiz Deniz Yakıtları Platformu'nu hayata geçiriyor olmanın gururunu yaşıyor" ifadelerini kaydetti.

FuelsEurope Genel Müdürü Liana Gouta ise konuya ilişkin açıklamasında: "Temiz Deniz Yakıtları Platformu'nun kurulması, Avrupa'da sürdürülebilir denizciliğe doğru ortak yolculuğumuzda önemli bir dönüm noktasıdır. Platform, Avrupa denizcilik sektörünün ve yakıt üreticilerinin uzmanlığını ve yenilikçiliğini bir araya getirerek; yenilenebilir ve düşük karbonlu deniz yakıtlarının üretimi, tedariği ve kullanımı konusundaki fırsat ve zorlukları araştıracak. Bu iş birliği, her iki sektörümüzün de küresel pazarda gelişmeye devam etmelerine ve Fit for 55 ile AB Yeşil Mutabakat hedeflerine katkıda bulunmaya yardımcı olacaktır" sözlerine yer verdi.

Devamında EWABA Genel Sekreteri Angel Alvarez Alberdi: "Temiz Deniz Yakıtları Platformuna start vermekten büyük heyecan duyuyoruz. AB genelindeki 55'ten fazla üyemiz, Avrupa'da temiz taşımacılık için yeni bir dönem başlatmak amacıyla, yüksek kalite gereksinimlerini karşılayan ve sera gazı azaltımı sağlayan, atık bazlı ve gelişmiş biyodizel üretmek için yorulmadan çalışıyor. Yenilenebilir yakıt üreticileri ile armatörler arasındaki bu tür bir yakın iş birliğinin, yenilenebilir deniz yakıtlarının geliştirilmesi ve kullanımı konusunda tedarik zinciri boyunca; teknik, operasyonel ve finansal engelleri önemli ölçüde azaltacağına inanıyoruz" açıklamasında bulundu.

Methanol Institute CEO'su Greg Dolan ise: "Yeşil enerjiye geçiş kademeli bir yolculuk, bir gecede gerçekleşecek bir değişiklik değil. Verimli bir karbonsuzlaştırma süreci yürütebilmek için etkin bir düzenleyici çerçeve ve ilgili tüm paydaşlar arasında iş birliği gerekiyor. Bu geçişin karmaşıklığı içerisinde 100 üyemizle birlikte çalışırken, bu platform, daha temiz yakıtlara ve yenilikçi teknolojilere geçişimizi hızlandırmada çok önemli bir rol oynayacaktır. Kolektif uzmanlığımızı ve çabalarımızı birleştirerek, yalnızca emisyon azaltımına yönelik acil ihtiyacı ele almakla kalmıyor, aynı zamanda daha esnek ve sürdürülebilir bir denizcilik endüstrisi için zemin hazırlıyoruz" ifadelerini kullandı. (Kaynak: ECSA)

2. ICS Deniz Taşımacılığında Sera Gazı Emisyonları Azaltımına Yönelik Yeni Bir Kılavuz Yayımladı

Denizcilikte Sera Gazı emisyonlarını azaltmaya yönelik artan ihtiyaçla birlikte, Uluslararası Denizcilik Odası (International Chamber of Shipping-ICS) Yayınları, Sera Gazı Emisyonlarını Azaltma: Uluslararası Mevzuata Uygunluk Kılavuzu'nun ikinci baskısını yayımladı. Kapsamlı bir şekilde güncellenen kaynak, armatörlere, işletmecilere ve yöneticilere denizcilik sektörünün dekarbonizasyonu konusunda giderek karmaşıklaşan düzenlemelerin takibi için temel bir rehberlik sunuyor.

Kılavuza katkıda bulunan ICS Teknik Direktörü Chris Waddington yaptığı açıklamada: "Bu güncellenmiş baskının yayımlanması, denizcilik endüstrisi için bilhassa kritik bir döneme denk gelmiştir. AB ETS'ye (AB Emisyon Ticaret Sistemi) ilişkin yeni bölüm, günümüz denizcilik düzenlemelerindeki en acil ve zorlu konulardan birini ele alarak mevcut durumu ve bu durumun uluslararası denizcilik üzerindeki etkilerini açıklığa kavuşturmaktadır" ifadelerini kullandı.

"Özellikle GHG (Sera Gazı Emisyonları-Greenhouse Gases) ve URN (Su altında yayılan gürültü-Underwater Radiated Noise) azaltım önlemlerini birbiriyle ilişkilendiren yeni bölüm konusunda oldukça heyecanlıyız. Bu yenilikçi yaklaşım, su altı gürültü kirliliğine ilişkin artan endişeye yönelik geliştirilen emisyon azaltım uygulamalarının, aynı zamanda farklı emisyon kaynaklarının bertarafı konusunda da fayda sağlayabileceğini göstermektedir." Sözleriyle açıklamalarına devam etti.

Kılavuz, mevcut düzenlemelerden gelecekteki projeksiyonlara kadar denizcilik emisyonlarıyla ilgili tüm konuları geniş bir yelpazede ele almaktadır. Karmaşık maddeleri sadeleştirilmiş bölümler altında inceleyerek denizcilik sektöründe yer alan tüm paydaşlar için kıymetli bir kaynak haline gelmektedir.

ICS yetkilisi, "CII (Karbon Yoğunluk İndeksi-Carbon Intensity Indicator) düzenlemelerinin oldukça karmaşık olduğu tanker taşımacılığının ihtiyaçlarına özellikle dikkat ettik. Kılavuz bu alanda çevresel performansı iyileştirmek ve rekabet gücünü korumak için değerli içgörüler sunmaktadır."

"Yeni IMO MARPOL önlemlerinin de yürürlüğe girmesinin üzerinden bir yıl geçmesine rağmen, sektörde hala ciddi bir kafa karışıklığı bulunuyor. Kılavuz, bu düzenlemeleri de açıklığa kavuşturmayı, uyumluluk süreci ve sürdürülebilir operasyonlar için bir yol haritası sunmayı amaçlıyor." değerlendirmelerinde bulundu.

İkinci baskının öne çıkan noktaları şunlardır:

- AB ETS'nin, direktifin AB limanlarına giriş çıkış yaparken hangi rotayı izleyen gemilere uygulanacağına yönelik sektörde kafa karışıklığı yaratan uygulamasını detaylıca açıklayan yeni bir bölüm

- GHG emisyonları ile URN azaltma önlemleri arasındaki ilişkinin ve birine yönelik uygulanan azaltım önlemlerinin doğal olarak diğerini de nasıl azalttığının incelenmesi

- Hem GHG emisyonlarını hem de URN'yi azaltmak için uygulanabilecek yaklaşık 100 farklı yöntemi ayrıntılarıyla açıklayan kapsamlı yeni bir ek

- Düzenlemelerin hızla değişimine uyum sağlanması için tüm değişikliklerin kapsamlı bir şekilde gözden geçirilerek güncellenmesi (Kaynak: ICS)

3. AB Uzun Zamandır Beklenen Endüstriyel Denizcilik Stratejisini Hayata Geçiriyor

Avrupa Komisyonu, Avrupa denizcilik sektörünün rekabet gücünü, sürdürülebilirliğini ve dayanıklılığını artırmak amacıyla uzun zamandır beklenen "denizcilik endüstrisi stratejisine" yönelik kararını açıkladı.

17 Eylül 2024'te Avrupa Birliği Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen, 2024-2029 döneminde görev yapacak Komisyon Üyelerini tanıttı.

Von der Leyen, Avrupa Parlamentosu'ndan güvenoyu alarak yıl sonu itibarıyla göreve başlaması beklenen adaylara, görevlerine ilişkin kendi vizyonunu özetleyen "görev mektupları" göndererek; rekabetçilik, sürdürülebilirlik ve dijitalleşme etrafında toplanan görev tanımlarını iletti.

Deniz taşımacılığına ilişkin olarak, Sürdürülebilir Ulaşım ve Turizm Komiseri olarak atanan Apostolos Tzitzikostas'ın görev mektubunda , Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın bir parçası olarak deniz taşımacılığı sektörünün yeşil ve dijital dönüşümüne vurgu yapıldı.

Mektupta; "Göreviniz Avrupa taşımacılığını daha rekabetçi, daha sürdürülebilir ve gelecekteki zorluklara karşı daha dirençli hale getirmek ve taşımacılığın tüm AB vatandaşları için güvenli, erişilebilir ve uygun fiyatlı olmasını sağlamak olacaktır. Çalışmanız, Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın bir parçası olarak 2030 hedeflerimize ulaşmamızda hayati bir önem taşıyacaktır."

"Sektöre ve Üye Devletlere uygulama konusunda destek vermeye, ulaşımda tek pazarı güçlendirmeye, sürdürülebilir ulaştırma araçlarına yönelik taşıma modlarını artırmaya ve dijital araçlardan, yeni teknolojilerden ve inovasyondan en iyi şekilde yararlanarak Trans-Avrupa altyapısının yaygınlaştırılmasını hızlandırmaya odaklanacaksınız." ifadeleri yer aldı.

Komisyon Üyesinin Eylem Planında;

-Yeni bir denizcilik endüstrisi stratejisi ve kapsamlı bir AB Liman Stratejisi geliştirilmesi

-Sektörün dekarbonizasyonuna yönelik yürütülen çalışmalar için yapılan yatırımların ölçeklendirilmesine ve önceliklendirilmesine yönelik stratejik bir yaklaşımın ana hatlarını çizen bir Sürdürülebilir Taşımacılık Yatırım Planı geliştirilmesi

-Taşıma sistemlerinin modernizasyonunun dijitalleşme öncülüğünde devam ettirilmesi gibi kritik başlıklar yer alıyor. (Kaynak: Avrupa Komisyonu Web Sitesi)

4. IMO "Ara Dönem" Orta Vadeli GHG Önlemleri- Bilirkişi Çalıştayı Düzenlendi

4-5 Eylül 2024 tarihlerinde, uluslararası deniz taşımacılığı için "orta vadeli" GHG (Sera Gazı Emisyonu) azaltım önlemleriyle ilgili önerilere ilişkin kapsamlı etki değerlendirmesinin sonuçlarını sunmak üzere IMO genel merkezinde bir bilirkişi çalıştayı düzenlendi.

Moderasyonu IMO Deniz Çevresini Koruma Komitesi (Marine Environment Protection Committee- MEPC) Başkan Yardımcısı Hanqiang Tan (Singapur) tarafından yürütülen çalıştaya fiziken ve çevrimiçi olmak üzere Üye Devletlerden ve uluslararası kuruluşlardan 300'den fazla katılımcı iştirak etti.

Çalıştayda, Yürütme Komitesi'nin aday "ara dönem" orta vadeli tedbirler paketinin kapsamlı etki değerlendirmesine ilişkin 11 resmi toplantısının yanı sıra, örgütün taslak ara dönem GHG emisyon azaltma önlemlerinin üye devletler üzerindeki etkileri hakkındaki bazı gayrı resmi toplantıları ile yaklaşık bir yıl boyunca yürütülen çalışmaların sonuçları sunuldu.

Çalışmaların amacı; bir yakıt standardı ve finansal mekanizma geliştirilmesine yönelik yaklaşımlar kapsamındaki ara dönem önlemlerinin, Üye Devletler ve mevcut filo üzerindeki potansiyel etkilerinin bilinmesini ve anlaşılmasını sağlamaktı.

Nihai raporlara IMO internet sitesi üzerinden IMODOCS, under MEPC 82. bağlantı linki aracılığıyla erişilebilmektedir.

MEPC 82'nin bir sonraki oturumu 30 Eylül- 4 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilecek, öncesinde ise Sera Gazı Emisyonlarının Azaltılmasına Yönelik On Yedinci Oturumlar Arası Çalışma Grubu (ISWG-GHG 17) (23-27 Eylül 2024) toplanacaktır. (Kaynak: IMO)''


Belirtilmektedir.

Sayın Üyelerimizin bilgilerine rica ederiz.

 

 

 

 

 

Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği

 

 

 

 

 

 

Emin EMİNOĞLU

Genel Sekreter


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ek: İlgi Yazı

Dağıtım: Tüm üyelerimiz