İMEAK DTO Ekim 2022 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 633-448 = 07/10/2022
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 07.10.2022 tarih
ve 2942/721/2022 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi yazıda;
‘’Avrupa’da denizcilik sektöründe enerji
verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, teknoloji ve dijitalleşme
konularında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan
derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Amerikan Denizcilik Bürosu (ABS) Küresel Filo İçin Umut Veren Seçenek Olarak Metanolü Öne Çıkardı.
Uluslararası
Denizcilik Örgütü’nün (IMO) karbon emisyonlarının azaltılmasına yönelik 2030 ve
2050 hedefleri doğrultusunda sektörce küresel olarak değerlendirmeye alınan
alternatif yakıtlar arasında yer alan metanol; depolama ve elleçleme kolaylığı,
tanktan sonra karbon yoğunluğunun azaltılmasıyla ilgili pratik faydaları ile
küresel filo için umut verici bir yakıt kaynağı olarak değerlendirilmektedir.
Bu
doğrultuda, Amerikan Denizcilik Bürosu (ABS) tarafından sürdürülen Sıfır Karbon
Görünümü adlı araştırmada çeşitli alternatif yakıtlar analiz edilerek metanol
ve diğer karbon nötr yakıt seçenekleri incelenmiştir. Konuyla ilgili olarak,
ABS sözcüsü tarafından yapılan açıklamada; “Metanolün depolama, taşıma ve
karbon yoğunluğunu azaltma potansiyelinde pratik avantajlara sahip olması
nedeniyle sektöre gelecek vaat eden bir çözüm sunduğu, yeşil metanolün
(elektroliz ve biyojenik karbon) daha da geliştirilmesinin, karbon nötr
operasyonlar için uygun bir seçenek olabileceği, teknik açıdan bakıldığında
metanolün gemilerde kullanımına yönelik çözümlerin olgunlaştırıldığı, bu yönde
metanolün tüm gemi segmentleri için geliştirildiği ve bu kapsamda ABS’nin
karbon-nötr metanol ile çalıştırılabilen 12 büyük konteyner gemisi serisi de
dahil olmak üzere dünya çapındaki operatörlerle metanol projelerinde
çalışmalarına devam ettiği” belirtilmiştir. (Kaynak: Amerikan Denizcilik
Bürosu)
2. Kanada’nın Belledune Liman Otoritesi (BPA) ve Almanya'nın Niedersachsen Limanları Arasında Kuru ve Sıvı Dökme Yüklerin Hareketi Konusunda İş Birliği Yapmak Amacıyla Bir Mutabakat Zaptı İmzalandı.
Denizciliğin
gelecek vizyonuna yönelik olarak temiz yakıtlara ve yeşil ürünlere odaklanan
Kanada ve Almanya arası kuru ve sıvı dökme yüklerin taşımacılığına yönelik
Kanada’nın Belledune ile Almanya’nın Niedersachsen Limanları arasında iş
birliği yapmak üzere bir mutabakat zaptı imzalanmıştır.
Söz
konusu mutabakat zaptıyla; güvenli, emniyetli, güvenilir, uygun fiyatlı ve
sürdürülebilir enerjiye geçiş yoluyla 2050 yılına kadar bir enerji ortaklığının
destekleneceği, bu anlaşmanın New Brunswick ile Avrupa'nın en büyük temiz
enerji pazarlarından biri arasında doğrudan bir ticaret koridoru oluşturacağı,
operasyonların hem yerel hem de kıtalararası pazarlar için temiz yakıtların ve
çevresel ürünlerin üretimi, depolanması ve sevkiyatına yönelik altyapı
oluşturmada ve limanlara güvenli ve emniyetli erişimin sağlanmasında oynayacağı
rolün kabul edildiği vurgulanmıştır. (Kaynak: Splash247)
3. Yenilenen Tankerlerde Çift Haneli Enerji Tasarrufu Görüldü.
Danimarka
menşeli tanker üretim firması tarafından tankerler üzerinde gerçekleştirilen
iyileştirme projelerinin ardından iki kimyasal tankerde %15 ila %17 arasında
değişen oranlarda enerji tasarrufu elde edildiği açıklandı.
Söz
konusu iyileştirme projeleri aracılığıyla yeni bir kontrol ve izleme sisteminin
kurulmasının yanı sıra her bir geminin ana makinalarının dakikada değişken
devirlerde çalışacak şekilde yükseltilmesinin tasarrufa imkân sağladığı ifade
edilmektedir.
Gemilerden
kaynaklanan sera gazlarında %40’lık bir azalmaya ilişkin Uluslararası
Denizcilik Örgütü (IMO) tarafından açıklanan 2030 yılı hedefleri doğrultusunda
gemi sahiplerinin 2023 yılı itibarıyla Mevcut Gemilerin Enerji Verimliliği
Endeksi’ne (EEXI) bağlı kalmalarını ve Karbon Yoğunluğu Göstergelerini (CII)
sağlamalarını gerektiren yeni bir IMO rejimiyle karşı karşıya kalacağı göz
önüne alındığında, yapılan çalışmanın faaliyette olan gemilerin EEXI ve CII
rejimlerine geçişinin öngörülmesi açısından iyi bir örnek teşkil edeceği
belirtilmiştir. (Kaynak: Tradewinds News)
4. Avrupa’nın İlk Düşük Karbonlu Amonyak Kargosu Hamburg’a Ulaştı.
Abu
Dabi merkezli firma tarafından ilk düşük karbonlu amonyak sevkiyatının
Almanya'nın Hamburg kentine ulaştığı açıklandı.
Söz
konusu sevkiyatın firmanın hidrojen değer zinciri boyunca stratejik enerji
ortaklığını genişletmesi sonucunda Almanya'daki müşterilere gönderilen birkaç
test kargosunun ilk aşaması olduğu, kargonun Asya'daki müşterilere yapılan bir
dizi benzer düşük karbonlu amonyağın gönderilmesini takip ettiği, düşük
karbonlu amonyağın filmaşin fabrikasında hammadde olarak kullanmasının
planlandığı, malzemenin içerdiği hidrojenin çoklu metal üretiminde enerji yoğun
süreçler için düşük karbonlu bir enerji alternatifi olma potansiyeline sahip
olduğu açıklandı. Alman otoritelerince söz konusu kargonun Yeşil Hidrojen
Ekonomisinin yükselişini destekleyeceği, sahip olduğu stratejik konum ve
dağıtım kapasitesi olarak Hamburg Limanı’nın bu dönüşüm için odak noktasını
oluşturduğu, Almanya'nın ulusal hidrojen stratejisinin, 2030 ve 2050
hedeflerine ulaşılması açısından hidrojen dönüşümüne yönelik hidrojen ve
amonyak ithalatına ihtiyaç duyduğu göz önüne alındığında taşımanın gelecek
senaryoları için ümit vadettiği ifade edildi.
Düşük
karbonlu amonyak; ulaşım, enerji üretimi ve çelik, çimento ve gübre üretimi
dahil olmak üzere birçok alandaki uygulamalar için önemli ölçekte bir hidrojen
taşıyıcısı ve potansiyel temiz yakıt olarak görülmektedir. (Kaynak: Trade
Arabia)
5. SMM Hamburg Denizcilik Fuarında Çevresel Faktörler ve Alternatif Enerji Kaynakları Değerlendirildi.
Almanya
Federal Ekonomik İşler ve İklim Eylemi Bakanlığı Denizcilik Endüstrisi ve
Turizmi Koordinatörü Claudia Müller, SMM Hamburg Uluslararası Denizcilik Fuarı
kapsamında düzenlenen Küresel Deniz Çevre Kongresinde gerçekleştirdiği sunumda;
Avrupa'nın enerji arz güvenliğine yönelik tedarik kanallarında günümüze kadar
alternatifli bir politika gütmemiş olmasının hatalı olduğunu, öte yandan
Ukrayna'da devam eden savaşın düşük karbonlu yakıtlara geçişi hızlandırdığını
ve endüstrinin hidrojen türevi yakıtlara odaklandığını, denizcilik
endüstrisinin diğer endüstriyel sektörlerle birlikte yeşil hidrojenin
üretilmesi için rekabet içinde olacağını, hidrojenin hali hazırda kimya
sektöründe kullanıldığını ve demir çelik sektöründe kömürün yerini almasının
beklendiğini ifade etti.
SMM
Hamburg Uluslararası Denizcilik Fuarı’nın açılış töreninde Uluslararası Deniz
Ticaret Odası (ICS) Genel Sekreteri Guy Platten tarafından yapılan açılış
konuşmasında; mevcut gemilere yenilenebilir yakıt tedarik etmenin küresel
yenilenebilir enerji kapasitesinin neredeyse tamamını kullanmayı gerektirdiği
ve küresel ekonomik sistem için sıfır karbonlu yakıt sağlanmasının
yenilenebilir enerjide yaklaşık 18 kat artış sağlayacağı, denizcilik sektöründe
en önemli faktörün yeni teknolojileri kullanacak olan gemi adamlarının
eğitimleri olduğu ve bu alanda çalışmalara odaklanılması gerektiği ifade
edilmiştir. (Sea Trade Maritime News)
Buna
ilaveten, SMM Hamburg Uluslararası Denizcilik Fuarı kapsamında Amerikan
Denizcilik Bürosu (ABS) tarafından düzenlenen Deniz Sistemleri Kullanıcı
Konferansı’nda, ABS’ye bağlı bir iştirak firması tarafından geliştirilen CII
görüntüleme ve raporlama aracı tanıtıldı. Söz konusu aracın; gemi
operatörlerinin filolarını karbon ayak izini proaktif olarak yönetmelerine
olanak tanıyan sürekli bir görüntüleme sistemini içerdiği ve karbon izi takip
ihtiyacını örnek vaka çalışmaları eşliğinde karşılayacağı, IMO yönergeleriyle
uyumlu olarak elde edilen kritik bulguların taşımacılığın bütün paydaşları
arasında raporlanabileceği vurgulandı. Buna ilave olarak, Karbon Yoğunluk
Endeksi’ne (CII) ilişkin raporlamanın 2023 yılı itibarıyla geçerli olacağı ve
anılan araç sayesinde endeks izleme, belgeleme ve raporlama hizmetlerinin tek
bir noktada toplanacağı ve böylelikle CII raporlama görevinin yerine
getirilebileceği ifade edildi. (Kaynak: Amerikan Denizcilik Bürosu, Sea Trade
Maritime News)
6. Eemshaven Limanı Avrupa'nın İlk Hızlı LNG İthalat Merkezi Olarak Harekete Geçiyor.
Rusya
Fedarasyonu’nca 2022 yılı Ağustos ayı içerisinde Kuzey Akım-1 doğal gaz boru
hattında yapılan kesintiler Avrupa kamuoyunda enerji arz güvenliğine ilişkin
endişeleri artırdı. Bu doğrultuda, LNG tedariğinde yaşanan bağımlılığın
azaltılması amacıyla Hollanda’nın Eemshaven Limanı’nda 2022 yılının üçüncü
çeyreğinden itibaren Yüzer LNG Depolama ve Gazlaştırma Ünitesi’ne bağlı (FSRU)
yatırımlara başlandığı, bu kapsamda iki yeni yüzer depolama ve gaza dönüştürme
ünitesinin Eylül ayı içerisinde çalıştırıldığı ve en az iki ilave gaz ikmal
ünitesinin de 2022 yılı sonuna doğru Kuzey Avrupa’da devreye girmesinin
beklendiği açıklandı. Gerçekleştirilen çalışmalar neticesinde Eemshaven Limanı’nın
Avrupa’nın ilk LNG ithalat merkezi haline geleceği ifade edilmektedir.
(Kaynak: Tradewind News, Fleetmon )
7. IMO Tipindeki Kargo Yakıt Tanklarının LNG ve Amonyak ile Birlikte Çalışması Mümkün Olacak.
Test,
muayene ve sertifikasyon alanında faaliyet gösteren kuruluşlardan olan Bureau
Veritas (BV) hem sıvılaştırılmış gaz işleme sistemlerinin tasarımı, hem de
inşası ve entegrasyonunda uzmanlaşan Yunanistan menşeli bir firma tarafından
geliştirilen LNG ve amonyağın taşınmasına yönelik esnek çözümleri içeren bir
çalışmaya ön prensip onayı verdiğini duyurmuştur.
BV
ekibi tarafından desteklenen anılan çalışmada, östenitik çelikten yapılmış özel
kalitedeki IMO C Tipi kargo/yakıt tanklarının denizde ve karada seyrüsefer için
hem LNG hem de amonyağı birlikte taşıyabileceği gösterilmiştir.
LNG'nin
önümüzdeki yıllarda yaygın olarak kullanılması beklendiğinden gemi sahiplerinin
iki veya daha fazla farklı yakıtı idare edebilen çok yakıtlı tedarik
sistemlerine giderek daha fazla odaklandığı, anılan firmanın da bu konuda
yenilikçi çözümleri geliştirmek için ilgili çalışmayı başlattığı, projenin
Bureau Veritas tarafından onaylanmasından bu yana da IGC/IGF Koduna göre
alternatif malzeme olarak LNG muhafazası için özel bir kaliteye sahip östenitik
çeliğin kullanılmış olduğu, bu malzemenin amonyak ile uyumluluğunun, firma
tarafından gerçekleştirilen ve daha sonra Ağustos 2022'de BV ekibi tarafından
onaylanan özel bir stres korozyon çatlaması testi ile doğrulanmış olduğu,
sürdürülen araştırma geliştirme çalışmaları sonuçlarının östenitik çelikten
yapılmış kargo/yakıt tanklarının denizde ve karada seyrüsefer için LNG ve
amonyağı birlikte taşıyabileceğini başarıyla gösterdiği belirtildi. (Kaynak:
Bureau Veritas)
8. AB Hükümetleri, Deniz Taşımacılığı İçin 20 Milyar Euro Tutarında Karbon Piyasası Muafiyeti Ayırıyor.
Yeni
bir analize göre, AB ülkeleri bakanları yeni denizcilik karbon pazarında
denizcilik sektörü için 20 milyar Euro değerinde muafiyet çıkarma sürecindeler.
Raporu hazırlayan “Transport&Environment (T&E)”, hükümetleri kirleten
öder ilkesini ilk sıraya koymaya ve kötü bir çevresel sicile sahip sektörlere
haksız yere ayrıcalık tanınmasına son verme çağrısında bulundu.
Geçtiğimiz
yıl Avrupa Komisyonu, deniz taşımacılığını karbon piyasasına dahil etme
yönündeki Avrupa Birliği’nin (AB) dönüm noktası niteliği taşıyan kararını
duyurdu. Söz konusu teklifin, hükümetlerin son ayrıntıları Avrupa Komisyonu ve
Avrupa Parlamentosu ile paylaştığı üçlü aşamada olduğu biliniyor.
Hükümetler,
Emisyon Ticaret Sistemi’ni (Emission Trading System-ETS) karbon piyasası
tamamen devreye girdiğinde aşamalı olarak uygulamak isterken, AB Parlamentosu
programın 2023 yılında aşamalı olarak başlatılmasını teklif etti. Bu teklifin
rafa kaldırılması durumunda, Parlamento önerisine göre, emisyon kapsamı (CO2) yedi yılda 154 milyon
ton artacaktır.
T&E’de
sürdürülebilir denizcilik sorumlusu olan Jacob Armstrong; “Gemilerden kaynaklanan kirliliği vergilendirmek
ve bu parayı deniz taşımacılığının dekarbonizasyonunu finanse etmek için
kullanmak açısından ETS önemli bir fırsattır. Deniz taşımacılığı için karbon
piyasasının gecikmeli bir şekilde devreye girmesi, büyük işletmelere büyük ve
haksız bir sübvansiyon verme riskini taşıyor.” açıklamasında
bulundu.
Avrupa
Komisyonu’nun orijinal teklifinde, 5000 GT altındaki tüm gemiler, fazla
miktarda emisyon oluşturmalarına rağmen uygulamadan muaf tutulmuştur. Ayrıca,
açık deniz petrol ve gaz tesislerine hizmet veren yüksek emisyonlu gemiler de
kapsam dışındadır. Teklif sadece karbondioksiti kapsamakta olup örneğin LNG
gemilerinden meydana gelen metan emisyonunu ele almamaktadır.
Avrupa
Parlamentosu yaz döneminden önce Komisyonun önerisinde yer alan muafiyetlerin
çoğunu kaldırdı. Ancak AB üye ülkeleri tarafından çok daha az iddialı bir öneri
ortaya koyuldu. Örneğin İspanya ve Yunanistan, adalara giden feribotlar için
muafiyet talebinde bulunurken, Finlandiya “ice class” gemilere muafiyet talep
ediyor.
Jacob
Armstrong; “Ulusal çıkarlar, kirleten
öder prensibiyle çakışmaktadır. Açık deniz petrol ve gaz servis gemileri fazla
miktarlarda emisyon oluşturmaktadır; bunun yanı sıra feribotların elektrikle
sevk edilmesi daha kolaydır. Bu tip gemilere muafiyet verilmemesi gerekiyor.
Deniz taşımacılığı için bir karbon piyasasının başlatılması ileriye doğru
atılmış büyük bir adımdır, ancak bunun etkili bir şekilde çalışması için
ülkeler hangi emisyonların fiyatlandırılmaya değer olduğunu seçemez.” ifadelerini
kullandı.
Avrupa
Konseyi’nin tutumu, AB yürütme organının 2021 yılındaki önerisine kıyasla 2023
ve 2030 yılları arasında toplam 20 milyar Euro değerinde ek muafiyet sağlıyor.
T&E’nin analizinde belirtildiği üzere, Avrupa Parlamentosu’nun önerisine
göre gelirlerin 43 milyar Euro artacağı öngörülüyor. T&E tarafından, AB’nin
mümkün olan en iddialı karbon piyasasını benimsemesi ve önümüzdeki on yılda
hidrojen gibi yeşil deniz taşımacılığı yakıtlarının dağıtımını desteklemek için
fonların kullanılması tavsiye ediliyor. (Kaynak: Transport&Environment
Resmi İnternet Sayfası)
9. Denizciler İçin Avrupa İşgücü Piyasası Hakkında EMSA’nın İstatistiksel İncelemesi Yayınlandı.
Avrupa
Deniz Emniyeti Ajansı (European Maritime Safety Agency-EMSA), 2021 yılı sonuna
kadar Avrupa Birliği (AB) Üye Devletleri tarafından sağlanan Gemi Adamlarının
Eğitim, Belgelendirme ve Vardiya Tutma Standartları (Standards of Training
Certification and Watchkeeping-STCW) Bilgi Sisteminden alınan veriler dahilinde
Avrupa Birliği’ndeki Gemi Adamı İstatistiklerine ilişkin yedinci yıllık
incelemesini yayınladı. Söz konusu raporda 2020 yılında geçerli sertifikalara
ve onaylara sahip gemi adamı sayısı açısından Avrupa işgücü piyasasına ilişkin
değerli bilgiler yer alıyor. Rapora göre 2021 yılının başında, AB üye devleti
bayraklı gemilerde (Norveç ve İzlanda dahil) hizmet verebilecek 317.000’den
fazla kaptan ve zabit bulunduğu belirtilmektedir. En çok sertifikalı usta ve
zabite sahip olan Avrupa ülkelerinin Yunanistan, Norveç, Polonya, Hırvatistan
ve İtalya olduğu belirtilmiştir. Ayrıca, AB üyesi ülkeler tarafından tanınan
Yeterlilik Sertifikaları bulunan en fazla usta ve zabite sahip olan AB üyesi
olmayan beş ülke Filipinler, Ukrayna, Rusya, Hindistan ve Türkiye şeklinde
sıralanmıştır.
Ayrıca
inceleme, Brexit’in AB üyesi devletlerin bayrağını taşıyan gemilerinde görev
yapacak kaptan ve zabitlerin mevcudiyeti üzerindeki etkisinin bir analizini de
içeriyor. Genel olarak inceleme, 2014 yılından bu yana AB denizcilik işgücü
piyasasında belirli bir istikrarın hâkim olduğunu ve işgücü piyasasının,
denizcilik sektöründen ayrılan çalışanların yerine kariyerine yeni başlayacak
kişilere cazip gelmeye devam edebileceğini ifade ediyor. AB üye ülkeleri,
Avrupa Komisyonu ve Avrupa Parlamentosunda politika oluşturmak üzere söz konusu
incelemeden istifade etmişlerdir. Buna ilave olarak, Avrupa Birliği’ndeki gemi
sahipleri ve işletmeciler de gemilerinde personel istihdam etmek için mevcut
olan insan gücü hakkında farkındalık edinmek üzere söz konusu incelemeden
yararlanabilecektir. Bu hizmetler için piyasa ihtiyaçlarını değerlendirmeyi
kolaylaştırdığından incelemede yer alan bilgilerin AB’deki denizcilik eğitim ve
öğretim kurumları için de faydalı olabileceği belirtiliyor. Diğer yandan,
araştırmacılar, denizciler ve bağlı oldukları kuruluşlara yönelik değerli
veriler ve analizler de bahse konu incelemede yer alıyor. (Kaynak: EMSA Resmi
İnternet Sayfası)
10. Paris MOU Kapsamında, 01.01.2022-28.09.2022 Tarihleri Arasındaki Türk Bayraklı Gemi Tutulmaları.
01.01.2022–28.09.2022
tarihleri arasında Paris Memorandumu (Paris MOU) üye limanlarında Türk Bayraklı
gemilere yönelik 152 denetim gerçekleştirilmiş ve anılan tarihe kadar söz
konusu denetimlerde İtalya’nın Augusta ve Savona Limanları ile Almanya’nın
Bremen ve Wilhelmshaven Limanları, Yunanistan’ın Aspropirgos Limanı ile
Romanya’nın Köstence Limanı’nda toplam 6 adet Türk Bayraklı gemi tutulmuştur.
Türk Bayraklı gemi tutulmalarına ilişkin detaylı bilgiler Odamız web sayfasında
(https://bit.ly/3OzOhVQ)
yer almaktadır.’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz