İMEAK DTO Aralık 2025 IMO Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 785-535 = 12/12/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 12.12.2025 tarih ve 2735/929/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization-IMO) tarafından yayımlanan güncel gelişmeler, haberler ve duyurular derlenerek bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Fransa, Yasa Dışı Denizcilik Faaliyetleriyle Mücadelede “Cidde Değişikliği”ni İmzaladı
Fransa, Batı Hint Okyanusu ve Aden Körfezi’nde
korsanlık, gemilere yönelik silahlı soygun ve diğer yasa dışı denizcilik
faaliyetleriyle mücadeleye yönelik bölgesel bir çerçeve olan Djibouti Code of
Conduct – Jeddah Amendment (DCoC-JA) metnini imzalayarak girişime katılan
19’uncu İmza Devleti oldu. İmza belgesi, Fransa’nın IMO nezdindeki Daimi
Temsilcisi Büyükelçi Marine de Carné de Trécesson de Coëtlogon tarafından IMO
Dış Hukuk ve Dış İlişkiler Bölümü Direktörü Dorota Lost-Sieminska’ya sunuldu.
Bu katılım, bölgesel deniz güvenliğini güçlendirmek, bilgi paylaşımını artırmak
ve gemi-liman güvenliği ile insan kaçakçılığına karşı kapasite geliştirme
faaliyetlerini destekleme yönünde önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
Cidde Değişikliği, 2009’da korsanlıkla mücadele
amacıyla kabul edilen Djibouti Code of Conduct temel alınarak 2017’de
genişletilmiş; kapsamını IUU balıkçılık, silah ve uyuşturucu kaçakçılığı, yasa
dışı vahşi hayat ticareti, ham petrol hırsızlığı, insan kaçakçılığı ve toksik
atıkların yasa dışı boşaltımı gibi alanlara genişleten bir bölgesel güvenlik
mimarisi oluşturmuştur. IMO, DCoC-JA uygulamalarının güçlendirilmesi için İmza
Devletleri, ortak kuruluşlar ve bağışçı ülkelerle birlikte teknik yardım ve kapasite
geliştirme desteği sağlamayı sürdürmektedir. Bu kapsamda İmza Devletleri,
ulusal deniz güvenliği komiteleri, risk değerlendirme kayıtları ve IMO’nun
“whole-of-government approach” yaklaşımı doğrultusunda geliştirilen ulusal
stratejiler üzerinden koordineli şekilde çalışmaktadır.
İmza Devletleri, 12-14 Kasım tarihlerinde
Mauritius’ta düzenlenecek 8. Yüksek Düzey Toplantı kapsamında deniz suçlarının
önlenmesi, bilgi paylaşımı ile denizde operasyonel koordinasyon ve iş birliği
konularını ele alacaklardır. Genişletilmiş DCoC-JA’ya katılan 19 ülke
şunlardır: Bahreyn, Komorlar, Cibuti, Etiyopya, Fransa, Ürdün, Kenya,
Madagaskar, Maldivler, Mauritius, Mozambik, Umman, Suudi Arabistan, Seyşeller,
Somali, Güney Afrika, Birleşik Arap Emirlikleri, Tanzanya Birleşik Cumhuriyeti
ve Yemen. (Kaynak: IMO Web Sitesi)
2. Seyşeller, Bölgesel Deniz Güvenliği Tatbikatlarıyla Operasyonel Hazırlığını Güçlendiriyor
Seyşeller, ulusal denizcilik idareleri ve
ilgili kurumların katılımıyla gerçekleştirdiği beş günlük eğitim programı
kapsamında, deniz alanında ortaya çıkabilecek güvenlik tehditlerine karşı
operasyonel hazırlığını önemli ölçüde artırdı. 3–7 Kasım 2025 tarihlerinde
Victoria’da düzenlenen “Ulusal Tatbikatlar ve Eğitimler Atölyesi”, Seychelles
Maritime Safety Authority (SMSA) ev sahipliğinde ve ilgili kamu otoritelerinin
katılımıyla gerçekleştirildi. Atölyeye ulaştırma, dışişleri, ulusal bilgi
paylaşım koordinasyon merkezi, deniz polisi, liman idaresi, sahil güvenlik ve
balıkçılık otoritesi gibi kritik kurumların temsilcilerinden oluşan 20 kişilik
bir uzman heyeti katıldı. Açılışta konuşan SMSA İcra Kurulu Başkanı Kaptan
Daniel Adam, liman tesisleri güvenlik planlarının sadece hazırlanmasının değil,
düzenli olarak test edilmesinin deniz güvenliği açısından hayati öneme sahip
olduğunu vurguladı.
Program boyunca katılımcılar, APEC Deniz
Güvenliği Tatbikat ve Eğitimler El Kitabı temel alınarak deniz güvenliği
tatbikatlarının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesine yönelik
kapsamlı bir eğitim aldı. Bu çalışmalar, ulusal denizcilik idarelerinin kriz
durumlarında koordinasyon kapasitesini güçlendirmeyi, liman tesislerinin
Güvenlik Seviyesi değişimlerine daha etkin uyum sağlamasını ve ulusal deniz
güvenliği çerçevesinin uluslararası standartlarla uyumunu artırmayı hedefledi.
Söz konusu faaliyet, Hint Okyanusu’nun batısında deniz güvenliğini ve kurumsal
dayanıklılığı güçlendirmeye yönelik bölgesel çalışmaların ayrılmaz bir parçası
olup, Afrika Entegre Denizcilik Stratejisi 2050 ile uyumlu olarak
yürütülmektedir. Etkinlik, IMO tarafından Avrupa Birliği finansmanı ile
yürütülen "Liman Güvenliği ve Seyir Güvenliği Projesi" kapsamında
organize edilmiştir. (Kaynak: IMO Web Sitesi)
3. Batı Afrika’da Deniz Ortamında Dispersan Kullanımı Çalıştayı Gerçekleştirildi
Batı Afrika bölgesindeki kıyıdaş devletler,
gemi kaynaklı petrol kirliliği olaylarında denizde dispersan kullanımına
ilişkin operasyonel uyum, sınır ötesi koordinasyon ve müdahale kapasitesinin
güçlendirilmesi amacıyla 28–31 Ekim tarihlerinde Dakar’da bir araya geldi. Kabo
Verde, Gine-Bissau, Gine, Gambiya, Moritanya ve Senegal’den yetkili kurum
temsilcileri ile sektör paydaşlarından toplam 31 katılımcı, artan deniz
ticareti ve petrol taşımacılığı faaliyetlerinin bölgesel ölçekte oluşturduğu
kirlilik risklerini değerlendirerek ulusal politika uyumlaştırması ve ortak
müdahale yaklaşımlarına yönelik görüş alışverişinde bulundu. Bölgenin aynı
deniz alanını paylaşması ve sınır aşan kirlilik tehdidinin giderek artması,
dispersan uygulamalarına ilişkin tutarlı ve çevresel açıdan güvenli yöntemlerin
belirlenmesini gerekli kılmaktadır.
Çalıştay kapsamında, Kasım 2024’teki önceki
bölgesel toplantıda sunulan öneriler doğrultusunda, dispersan uygulamalarına
ilişkin ulusal rehberlerin uyumlaştırılması, bölgesel yardım mekanizmalarının
oluşturulması ve müdahale sırasında operasyonel koordinasyonun geliştirilmesi
konularında ilk adım atıldı. Katılımcılar, OPRC 1990 Sözleşmesi ile Abidjan
Sözleşmesi çerçevesinde, petrol kirliliğine hazırlık, müdahale ve iş birliği
süreçlerinde uyumlu hareket etme ve 2026 yılı içerisinde ortak bir bölgesel yardım
taslağı hazırlama taahhüdünde bulundu. Bu yaklaşım, özellikle kıyı şeridinin
korunması, çevresel zararın azaltılması ve müdahalede doğru tekniklerin
uygulanması açısından önem taşıyor.
Etkinlik, Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün
Entegre Teknik İş Birliği Programı (ITCP) kapsamında, Batı, Orta ve Güney
Afrika için yürütülen GI WACAF girişimi çerçevesinde düzenlendi ve IMO’nun
Afrika’daki Küçük Ada Devletleri (SIDS) ile En Az Gelişmiş Ülkeler’e (LDC)
yönelik kapasite geliştirme desteğinin bir parçasını oluşturdu. Katılımcılara,
denizde petrol kirliliğine müdahalede dispersan kullanımının çevresel etkileri,
operasyonel gereklilikleri ve koordineli bir müdahale zincirindeki rolü
hakkında bilgi sağlayan IMO “Dispersan Kullanım Rehberi” referans kaynak olarak
sunuldu. (Kaynak: IMO Web Sitesi)
4. Vietnam, Denizcilikte Karbonsuzlaşma İçin Ulusal Eylem Planı Hazırlıklarını Başlatıyor
Vietnam, denizcilik sektöründe karbonsuzlaşmayı
hızlandırmak amacıyla bir Ulusal Eylem Planı (UEP) geliştirme sürecini
başlatmaktadır. Bu süreç, “SMART-C GHG Projesi” aracılığıyla desteklenmektedir.
Başlangıç çalıştayı 23-24 Ekim tarihleri arasında Vietnam’ın başkenti Hanoi’de
gerçekleştirilmiş olup, ülkedeki denizcilik sektörünün 2023 IMO GHG Stratejisi
ile uyumlu hâle gelmesi için kilit ulusal paydaşları bir araya getirmiştir.
SMART-C GHG Projesi, IMO tarafından yürütülmekte ve Kore Cumhuriyeti Okyanuslar
ve Balıkçılık Bakanlığı tarafından fonlanmaktadır. Proje etkinliği, Vietnam
Maritime Administration (VIMAWA) ev sahipliğinde gerçekleştirilmiş ve teknik
katkılar için World Maritime University (WMU) ile işbirliği yapılmıştır. Açılış
konuşmasında VIMAWA Müdür Yardımcısı Sayın Hoang Hong Giang, daha güçlü ulusal
veri toplama sistemlerine, kurumlararası koordinasyonun artırılmasına ve
politikaların 2023 IMO GHG Stratejisi ile tutarlı hâle getirilmesine vurgu
yapmıştır.
Çalıştay oturumlarında UEP çerçeveleri, sera
gazı (GHG) veri toplama metodolojileri ve küresel hedeflerle politikaların
uyumu ele alınmıştır. WMU Denizcilik Araştırmaları Direktörü Prof. Aykut İ.
Ölçer, emisyon verilerinin yönetimi ve UEP hazırlanması hususunda en iyi
uygulamaları yönetmiştir. Bu özel oturumlar kapsamında VIMAWA, Vietnam
Register, liman idareleri, gemi işletmeleri ve eğitim kurumları temsilcileri
yer almış; mevcut uygulamalar incelenmiş, veri açıkları belirlenmiş ve
düzenleyici zorluklar müzakere edilmiştir. Çalıştay, Vietnam’ın düşük ve sıfır
karbonlu deniz taşımacılığına geçişini yönlendirecek stratejik bir araç olarak
UEP’yi ilerletme yönünde ortak bir taahhütle sona ermiştir. Katılımcılar,
SMART-C GHG Projesi kapsamında öncelikli eylemleri ve kapasite geliştirme
ihtiyaçlarını tanımlamıştır. İlerleyen süreçte IMO ve VIMAWA, teknik
değerlendirmeler ve taslak politika önlemlerinin hazırlanması aşamalarında
işbirliğini sürdüreceklerdir; bu sayede UEP’nin etkin ve sürdürülebilir şekilde
uygulanması desteklenecektir. (Kaynak: IMO Web Sitesi)’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz
