İMEAK DTO Aralık 2025 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 784-534 = 12/12/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 12.12.2025 tarih ve 2737/930/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Avrupa'da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. Avrupa Temiz Yakıt Arzına Giden Uzun Yolda İlk “STIP” Adımını Attı
Avrupa Birliği, Sürdürülebilir Ulaştırma
Yatırım Planı (STIP) ile denizcilik ve havacılıkta yenilenebilir ve düşük
karbonlu yakıt kullanımını hızlandırmayı hedefliyor. Plan, Emisyon Ticaret
Sistemi (EU ETS) gelirlerinin temiz yakıt yatırımlarına yönlendirilmesini
öngörüyor ve 2027 yılı sonuna kadar 3 milyar avronun mobilize edilmesini
planlıyor. AB Komisyonu’na göre, yalnızca denizcilik sektörü 2035 yılına kadar
yaklaşık 50 milyar avro yatırım gereksinimine sahip ve toplamda enerji dönüşümü
için 100 milyar avroluk bir finansman ihtiyacı bulunuyor.
STIP, FuelEU Maritime (FEUM) hedefleriyle
uyumlu olarak 2035’e kadar sera gazı emisyon yoğunluğunu %14,5, 2050’ye kadar
ise %80 oranında azaltmayı amaçlıyor. Bu hedefe ulaşmak için Sürdürülebilir
Deniz Yakıtları (SMF), elektrifikasyon çözümleri (OPS) ve e-yakıt üretimi temel
rol üstlenecek. Plan kapsamında InvestEU, Horizon Europe, Yenilik Fonu ve
Avrupa Hidrojen Bankası gibi AB araçları aracılığıyla sektörün dönüşümüne
doğrudan destek sağlanacak.
Sektör temsilcileri, planı olumlu bir başlangıç
olarak değerlendirirken, uygulama düzeyinde somut adımların eksikliğine dikkat
çekiyor. Yeşil yakıtların konvansiyonel yakıtlardan ortalama dört kat daha
pahalı olması, finansal sürdürülebilirlik ve tedarik zinciri güvenliği
açısından önemli bir engel oluşturuyor. Bu nedenle AB ETS kapsamında biriken
gelirlerin doğrudan temiz yakıt maliyet farkını kapatacak şekilde kullanılması
yönünde çağrılar sürüyor.
STIP, Avrupa’nın 2050 Net Sıfır hedefi
doğrultusunda denizcilik sektöründe enerji dönüşümünü destekleyen ilk
koordineli finansman stratejisi olarak görülüyor. Ancak planın başarısı,
bağlayıcı ulusal hedeflerin belirlenmesi, liman altyapısının uyumlaştırılması
ve kamu-özel sektör yatırımlarının ölçeklenmesi gibi unsurların hayata
geçirilmesine bağlı. Kısacası, AB temiz yakıt arzına giden yolda ilk adımını
attı; ancak bu sürecin başarıya ulaşması uzun vadeli kararlılık ve koordineli
uygulama gerektiriyor. (Kaynak: Lloyd’s List Web Sitesi)
2. IBIA ve INTERCARGO’dan Denizcilikte Karbonsuzlaşma ve Emniyet İçin Stratejik İş Birliği
Uluslararası Bunker Endüstrisi Birliği (IBIA)
ile Uluslararası Kuru Yük Armatörleri Birliği (INTERCARGO), deniz
taşımacılığında karbonsuzlaşma, yakıt emniyeti ve operasyonel güvenlik
alanlarında iş birliğini güçlendirmek amacıyla karşılıklı üyelik anlaşması
imzaladı. Bu ortaklık, iki kuruluşun deniz taşımacılığının sürdürülebilir
enerji dönüşümüne yönelik ortak vizyonunu resmileştirmekte ve sektörün çevresel
hedeflerine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.
İş birliği kapsamında IBIA ve INTERCARGO,
birbirlerinin teknik çalışma gruplarına, uzmanlık alanlarına ve politika
ağlarına karşılıklı erişim elde edecek. Taraflar, Uluslararası Denizcilik
Örgütü (IMO), Avrupa Komisyonu (DG MOVE) ve EMSA gibi uluslararası
platformlarda daha etkin koordinasyon sağlayarak yakıt kalitesi, emisyon
azaltımı ve sürdürülebilir deniz yakıtları konularında ortak politikalar
geliştirecek.
Bu anlaşma, armatörler ile yakıt tedarik
zinciri arasında teknik ve operasyonel diyaloğu güçlendirmeyi, güvenli bunker
operasyonlarının yaygınlaştırılmasını ve düşük ile sıfır karbonlu yakıtlara
geçiş sürecinin hızlandırılmasını hedefliyor. İş birliği aynı zamanda bilgi
paylaşımını artırarak, denizcilik sektöründe iyi uygulamaların (best practices)
yaygınlaştırılmasına katkı sağlayacak.
IBIA İcra Direktörü Alexander Prokopakis ve
INTERCARGO Teknik Komitesi Başkanı Dimitris Monioudis, açıklamalarında iş
birliğinin denizcilikte güvenli ve sürdürülebilir yakıt dönüşümü için kritik
bir adım olduğunu vurguladı. Her iki kuruluş, IMO Net Zero 2050 Stratejisi ve
AB’nin FuelEU Maritime düzenlemeleriyle uyumlu şekilde, sektörün enerji
dönüşümünü destekleyecek sürekli bir iş birliği sürecine bağlı kalacaklarını
teyit etti. (Kaynak: IBIA Web Sitesi)
3. Avrupa Parlamentosu’ndan COP30 Öncesi İklim Liderliği Çağrısı
Avrupa Parlamentosu, Brezilya’nın Belém
kentinde düzenlenen COP30 öncesinde kabul ettiği karar metniyle, Avrupa
Birliği’nin küresel iklim diplomasisinde lider rolünü sürdürmesi gerektiğini
vurguladı. Parlamento, küresel ısınmanın 1,5 °C ile sınırlandırılması, iklim
nötrlüğüne ulaşmak için uluslararası iş birliğinin güçlendirilmesi ve fosil
yakıtlara yönelik tüm sübvansiyonların aşamalı olarak kaldırılması yönünde
çağrıda bulundu. Bu çerçevede, enerji arz güvenliği, ekonomik rekabetçilik ve
çevresel sürdürülebilirlik arasında dengeli bir “adil geçiş modeli”
benimsenmesi gerektiği ifade edildi.
AB’nin stratejik vizyonu, yalnızca karasal
sektörlerde değil, aynı zamanda deniz taşımacılığı ve liman operasyonlarında da
düşük karbonlu dönüşümü hızlandırmayı hedefledi. Parlamento, FuelEU Maritime ve
Fit for 55 düzenlemeleriyle uyumlu biçimde, denizcilik sektöründe alternatif
yakıt altyapısının yaygınlaştırılması, enerji verimliliğinin artırılması ve
sıfır emisyonlu gemi teknolojilerinin teşvik edilmesi yönünde politika
çağrısında bulundu.
Milletvekilleri, gelişmekte olan ülkelerdeki
enerji geçişinin desteklenmesi amacıyla uluslararası iklim finansmanının
artırılması gerektiğini belirtti. Avrupa Parlamentosu, finansman
prosedürlerinin sadeleştirilmesi, adil mali yük paylaşımı ilkesi çerçevesinde
tüm ülkelerin katkı sunması ve mavi ekonomi odaklı iklim projelerine erişimin
kolaylaştırılması gerektiğini vurguladı. Bu yaklaşım, deniz taşımacılığı,
balıkçılık ve kıyı altyapılarında iklim dayanıklılığının artırılmasını
amaçladı.
Sonuç olarak, Avrupa Parlamentosu’nun COP30
öncesi aldığı karar; AB’nin Yeşil Mutabakat, FuelEU Maritime ve IMO Net Zero
2050 hedefleriyle tam uyumlu, bütüncül bir “mavi ekonomi dönüşümü” vizyonu
ortaya koydu. Bu yaklaşım, Avrupa’nın küresel iklim müzakerelerinde liderliğini
pekiştirirken, denizcilik sektörünü sürdürülebilir büyüme ve enerji güvenliği
ekseninde yeniden şekillendirecek stratejik bir yön çizdi. (Kaynak: European
Parliament Web Sitesi)
4. Karbon Yakalama Teknolojisiyle Donatılmış Yeni Nesil Dökme Yük Gemisi Konsepti Geliştiriliyor
Yeni nesil dökme yük gemisi konsepti,
karbondioksit (CO²) emisyonlarının yakalanması ve deniz ortamında güvenli
biçimde bertaraf edilmesi esasına dayanıyor. Amerika merkezli bir çevre
teknolojileri girişimi ile Avrupa merkezli bir deniz mühendisliği firmasının iş
birliğiyle geliştirilen sistem, gemi egzoz gazlarından karbondioksiti
ayrıştırarak bunu bikarbonata dönüştürüyor. Elde edilen bikarbonat çözeltisi,
çevreye zarar vermeden denize deşarj ediliyor ve bu sayede karbonun doğal
döngüye kalıcı şekilde dahil edilmesi hedefleniyor.
Yeni gemi konseptinde, egzoz gazının kireçtaşı
(limestone) ve deniz suyu ile tepkimeye girdiği özel bir reaktör sistemi
bulunuyor. Bu reaksiyon sonucunda oluşan bikarbonatça zengin tuzlu su denize
verilirken, arındırılmış egzoz gazı atmosfere salınıyor. Proje kapsamında
reaktör entegrasyonu, sistem optimizasyonu ve sınıflandırma çalışmaları
yürütülüyor. Deniz suyu akış dinamiklerinin sistem performansını doğrudan
etkilediği belirtilirken, teknik ayrıntılar fikri mülkiyet hakları nedeniyle
gizli tutuluyor.
Proje yetkilileri, deniz taşımacılığının karbon
giderimi için doğal bir uygulama alanı olduğunu vurguluyor. Gemilerin deniz
suyu ile çevrili olması, karbon yakalama sürecinin verimli şekilde
yürütülmesine olanak tanıyor. Bu nedenle söz konusu iş birliği, bilimsel
temelli bir teknolojinin denizcilik sektörüne uygulanabilir hale gelmesini
sağlıyor. Aynı zamanda bu teknoloji, gemilerin konvansiyonel yakıtları
kullanmaya devam ederken sera gazı emisyonlarını azaltmasına imkân tanıyor.
Denizcilik sektöründe karbon yakalama
sistemlerine (carbon capture systems) yönelik ilgi artıyor. Bazı operatörler
karbon yakalama ve depolama (CCS) sistemlerini kimyasal tankerlerde denemeye
başlamış durumda. Bu sistemlerde yakalanan CO² limanlarda tahliye edilerek
bertaraf ediliyor. Öte yandan, Avrupa merkezli mühendislik ekipleri SOx
yıkayıcı teknolojileriyle hibrit sistemler geliştiriyor. Diğer girişimler ise
egzoz gazlarını kalsiyum hidroksit üzerinden geçirerek CO²’yi kireçtaşına
dönüştüren yöntemler üzerinde çalışıyor. IMO ise karbon yakalama
teknolojilerinin güvenli şekilde konuşlandırılmasına ve emisyon azaltım
hedeflerine entegrasyonuna yönelik küresel düzenleyici çerçevenin oluşturulması
için çalışmalarını sürdürüyor. (Kaynak: TradeWinds Web Sitesi)
5. Malezya’da Petrol Sızıntısına Müdahale Konusunda Beş Günlük Çalıştay Gerçekleştirildi
Malezya Doğal Kaynaklar ve Çevresel
Sürdürülebilirlik Bakanlığı (NRES) koordinasyonunda ve ITOPF (International
Tanker Owners Pollution Federation) teknik desteğiyle, petrol sızıntılarına
müdahale kapasitesinin artırılması amacıyla beş günlük bir çalıştay düzenlendi.
Etkinlik, deniz çevresinin korunması, kirlilikle mücadele planlaması ve kıyı
ekosistemlerinin sürdürülebilirliğinin sağlanması konularında bölgesel kurum ve
uzmanların katılımıyla gerçekleştirildi.
Çalıştay süresince katılımcılar, uluslararası
iyi uygulama örnekleri, Olay Komuta Sistemi (ICS) prensipleri ve Avrupa Birliği
Deniz Stratejisi Çerçeve Direktifi ile uyumlu müdahale yaklaşımları hakkında
bilgilendirildi. Ayrıca, deniz kirliliği izleme yöntemleri, hava gözetimi
teknikleri, kıyı temizlik operasyonları ve acil müdahale koordinasyonu
konularında uygulamalı oturumlar gerçekleştirildi. ITOPF uzmanları, önceki
deniz kirliliği olaylarından elde edilen deneyimleri paylaşarak, çevresel etki
değerlendirmesi ve ekosistem rehabilitasyonu konularında rehberlik sağladı.
Çalıştaya; Malezya Çevre Dairesi (DOE), Malezya
Denizcilik Dairesi (MARDEP), Malezya Deniz Uygulama Ajansı (MMEA), Malezya
Meteoroloji Dairesi (MetMalaysia), Sivil Savunma Gücü (APM), Balıkçılık Dairesi
(DOF), Harita ve Kadastro Dairesi (JUPEM) ve ITOPF temsilcileri katıldı.
Etkinlik, deniz kirliliğine müdahale kapasitesinin güçlendirilmesi,
uluslararası iş birliğinin geliştirilmesi ve deniz çevresinin korunması yönünde
önemli bir adım olarak değerlendirildi. (Kaynak: ITOPF Web Sitesi)’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz
