İMEAK DTO Aralık 2024 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 835-517 = 11/12/2024
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 11.12.2024 tarih ve 2696/888/2024 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
‘’Avrupa'da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1. EMSA
Alternatif Yakıtlar ve Enerji Çözümleri Çalıştayı Düzenledi
EMSA,
26-27 Kasım 2024 tarihlerinde Lizbon'daki genel merkezinde deniz taşımacılığı
ve limanlar için alternatif yakıtlar ve enerji çözümleri üzerine bir çalıştay
düzenledi.
Çalıştayda,
alternatif yakıtların güvenliğine ilişkin üç önemli rapor ele alındı:
biyoyakıtlarla güvenli yakıt ikmali, denizyolu taşımacılığı için bir yakıt
olarak amonyağın güvenilirliği ve yakın zamanda yayımlanmış gemilerde
hidrojenin yakıt olarak kullanımının güvenilirliğini araştıran çalışmalar da
göz önünde bulundurularak; hidrojenin güvenilirliği.
Ayrıca,
hidrojen, biyoyakıtlar, amonyak ve rüzgar destekli tahrik sistemleri üzerine
daha önce yayımlanan çalışmaların ardından, deniz taşımacılığında sentetik
yakıtların potansiyeli üzerine de yeni bir çalışma sunuldu.
Çalıştayda,
nükleer enerjinin potansiyel bir güç kaynağı olarak olası kullanımları
kapsamında değerlendirilen mevcut kavram ve projelere ilişkin değerlendirmeler
de gerçekleştirildi.
Denizcilik
sektörünün devam etmekte olan dekarbonizasyon sürecinde; Avrupa Komisyonu'nu,
ulusal idareleri ve sanayi kuruluşlarını desteklemek için raporlar ve analizler
hazırlandı.
FuelEU
Maritime
Çalıştayın
ikinci gününde ise, FuelEU Maritime regülasyonuna uyum süreci, deniz
yakıtlarının sertifikasyonu ve emisyon faktörleri konusunda değerlendirmeler
yapıldı ve EMSA uzmanları tarafından FuelEU Maritime düzenlemesine ilişkin
güncel uygulamalar hakkında bilgi verildi.
(Kaynak:
EMSA)
2. Hong
Kong Denizcilik Haftası Etkinliğinin Sekizincisi Düzenlendi
Hong Kong
Denizcilik Haftası (Hong Kong Maritime Week-HKMW 2024) etkinlikleri "Daha
Yeşil Bir Geleceğe Yolculuk" teması altında 17-23 Kasım 2024 tarihleri
arasında Hong Kong'ta gerçekleştirildi. Dünyanın dört bir yanından yaklaşık
14.500 sektör profesyonelinin katılım sağladığı HKMW kapsamında düzenlenen ve
öne çıkan etkinler arasında; 18 Kasım 2024 tarihinde gerçekleştirilen Hong Kong
Küresel Deniz Ticareti Zirvesi (Hong Kong Global Maritime Trade Summit) ve
ardından 18-19 Kasım tarihlerinde düzenlenen Asya Lojistik, Denizcilik ve
Havacılık Konferansı (Asian Logistics, Maritime and Aviation Conference-ALMAC)
yer alıyor.
HKMW 2024
sırasında ilk kez gerçekleştirilen Küresel Deniz Ticareti Zirvesi, uluslararası
denizcilik sektörünün karşılaştığı zorluklarla mücadele edilebilmesi için
geliştirilecek çözüm önerilerini değerlendirmek üzere; üst düzey sektör
temsilcilerini, politika yapıcıları, önde gelen uluslararası kuruluşların
temsilcilerini ve dünyanın dört bir yanındaki denizcilik alt sektörlerinden
çeşitli uzmanları bir araya getirdi.
'Tedarik
Zincirlerinin Geleceğini Şekillendirmek: Dayanıklılık ve Sürdürülebilirlik'
teması altında düzenlenen ALMAC, denizcilik, lojistik, havacılık ve tedarik
zinciri yönetimi sektörlerinden uzmanları ve uygulayıcıları bir araya getirerek
önemli iş birlikleri ve yeni iş fırsatları geliştirilmesi için bir platform
görevi gördü.
Küresel
Deniz Ticareti Zirvesi
HKMW
kapsamında düzenlenen Küresel Deniz Ticareti Zirvesinde, Uluslararası Deniz
Ticaret Odası (International Chamber of Shipping-ICS), Hong Kong Hükümeti
Ulaştırma ve Lojistik Bürosu, Hong Kong Armatörler Birliği ve Hong Kong
Denizcilik ve Liman Kurulunun iş birliğiyle; bakanlar ve üst düzey politika
yapıcılar, Avrupa Komisyonu ve uluslararası örgütler de dahil olmak üzere 28
ülkeden yaklaşık 300 delegeyi denizcilik değer zincirindeki şirketlerin üst
düzey yetkilileriyle bir araya getirdi.
Küresel
ticarete odaklanan Zirvede, artan siyasi gerginlikler, korumacılığın
yaygınlaşması ve giderek öngörülemez ve yıkıcı hale gelen küresel manzara dahil
olmak üzere deniz ticaretinin karşı karşıya olduğu pek çok zorlukla ilgili
değerlendirmelerde bulunuldu.
Zirvenin
açılışını yapan ICS Başkanı Emanuele Grimaldi: "Dünya COVID salgınından
kurtulurken, küresel deniz taşımacılığı sistemi, uzun süredir uygulanan serbest
ticaret politikalarına ve uluslararası deniz ticareti düzenlemeleri çerçevesine
yönelik tehditler de dahil olmak üzere giderek daha değişken bir jeopolitik
ortam nedeniyle ciddi zorluklarla karşı karşıyadır. Jeopolitik gerginliklerin
artan baskısı, değişen politik dinamikler ve geleneksel normlara yönelik
tehditler belirsizlik iklimi yaratmaktadır. İklim değişikliği ile mücadele
konusundaki acil ihtiyaç, gıda güvenliğini, enerji tedariğini ve küresel
ekonomiye yönelik riskleri radarımıza sokmaktadır." açıklamalarını
kaydetti.
Başkanın
konuşmasının ardından söz alan Uluslararası Denizcilik Örgütü (International
Maritime Organization-IMO) Genel Sekreteri Arsenio Dominguez de iş birliğinin
ve küresel düzenlemelerin önemini yineleyerek: "Risk ve aksaklıklara
yalnızca ortak çalışarak ve etkileşim kurarak çözüm bulabiliriz. Burada tutarlı
küresel düzenlemelere olan ihtiyacı vurgulamaktayım. Denizcilik doğası gereği
küresel ve tek taraflıdır, bölgesel kurallar, üzerinde anlaşmaya varılan
düzenleyici çerçeveyi baltalayabilir." ifadelerinde bulundu.
Dominguez,
IMO 2023 Sera Gazı Stratejisi ve uluslararası deniz taşımacılığının 2050 yılına
kadar net sıfır emisyona ulaşması konusundaki net hedefleri hakkında: "Üye
devletler bu hedefe ulaşma konusunda güçlü bir şekilde kararlılıklarını
sürdürüyorlar. Halihazırda bir GHG yakıt standardı ve 2050 yılı sonuna kadar
sonuçlandırılacak bir fiyatlandırma mekanizması oluşturulması gibi orta vadeli
önlemler geliştirmekteyiz." ifadelerini sözlerine ekledi.
Açılış
konuşmalarının ardından başlayan yüksek profilli Zirve, 'risk ve dayanıklılık'
teması altında Eski BBC Bilim Editörü ve London School of Economics Profesörü
David Shukman moderatörlüğünde gerçekleşti.
Tedarik
zinciri çeşitlendirmesi ve pazar fırsatları; sürdürülebilirlik ve yeşil enerji
ile inovasyon ve teknoloji olmak üzere, üç ana trend etrafında yapılan
değerlendirmelerde; hızla değişen küresel manzara ve mevcut koşullarda uzun
vadeli iş geliştirmenin yolları tartışıldı.
Bu
kapsamda sürdürülebilirliğin, operasyonlarını geleceğe hazırlamayı hedefleyen
işletmeler için odak noktası haline geldiği; yapay zeka, büyük veri, robotik
gibi yenilikçi teknolojiler ve dijitalleşmenin ise; küresel değer zincirlerinin
verimliliğini artırmak için kayda değer çözümler sunduğu yönünde olumlu
değerlendirmeler dile getirildi.
Zirveye
katılan çoğu katılımcı, 19 Kasım 2023'te Yemenli isyancılar tarafından esir
alınmalarının üzerinden neredeyse bir yıl geçen Galaxy Leader mürettebatının
içinde bulunduğu zor durumu krizin yıldönümünde tekrar dile getirdi.
Sanayiciler de nüfuz sahibi devletlere bu konudaki yardım talepleri konusunda
çağrılarda bulundu.
Zirvenin
kapanışı, Dünya Ticaret Örgütü (World Trade Organization-WTO) Genel Müdür
Yardımcısı Johanna Hill ve David Shukman'ın karşılıklı değerlendirmelerde
bulundukları bir oturumla gerçekleştirildi. Hill'in: "Sektörümüz;
uluslararası doğası, küresel ticarette oynadığı kritik rol ve topluma sunduğu
hizmet bakımından yaptığı işlerle büyük gurur duyuyor. Küresel ticarette deniz
taşımacılığını yaptığımız işin ayrılmaz bir parçası olarak görüyoruz ve bugün
bu yüzden buradayız. Özgür ve açık bir ticaret sistemine verilen desteği büyük
memnuniyetle karşılıyorum." sözleriyle başlayan oturum kritik içgörüler ve
değerlendirmelerle tamamlandı.
(Kaynak:
ICS)
3. BIMCO'dan
Değişime Destek: Gemi Geri Dönüşüm İttifakı
Baltık ve
Uluslararası Denizcilik Konseyi (Baltic and International Maritime Council-
BIMCO), denizcilik sektöründeki güvenli ve çevreye duyarlı uygulamaları
hızlandırmak amacıyla bir Gemi Geri Dönüşüm İttifakı kurdu. Girişim, Gemilerin
Güvenli ve Çevreye Duyarlı Geri Dönüşümüne İlişkin Hong Kong Uluslararası
Sözleşmesi'nin (Hong Kong International Convention for the Safe and
Environmentally Sound Recycling of Ships-HKC) küresel olarak uygulanmasını
kolaylaştırmayı hedefliyor.
HKC
Haziran 2025'te yürürlüğe girecek ve bununla birlikte önümüzdeki 10 yıl içinde
15.000'den fazla geminin geri dönüştürüleceği öngörülüyor. Bu da Hindistan,
Bangladeş ve Pakistan gibi geri dönüşümde başı çeken ülkelerde mevzuat
gereklilikleriyle uyumlu geri dönüşüm tesislerine duyulan acil ihtiyacı gözler
önüne seriyor.
BIMCO
Genel Sekreteri David Loosley konuya ilişkin yaptığı açıklamasında: "Şu an
gemi geri dönüşüm sektörünün yalnızca bir kısmı yürürlüğe girecek olan HKC
standartları için uyum sağlamaya çalışıyor. Gemilerimizin toplum ve çevre için
güvenli bir şekilde geri dönüştürülmesini sağlamak için tüm paydaşların
katılımını sağlamamız ve hız kazanmamız gerekiyor. Gemi Geri Dönüşüm İttifakı
tüm paydaşları bir araya getirecek, kanun düzenleyicilere tavsiyelerde
bulunacak ve kamuoyunda farkındalık yaratacak.
Bu
kapsamda Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime
Organization-IMO) ve Basel Konvansiyonu Sekretaryası da (Secretariat of the
Basel Convention-BC) dahil olmak üzere uluslararası kuruluşlarla irtibat
kurularak bu sözleşmeler arasındaki etkileşimin yasal boyutlarını netleştirmek
önem arz etmektedir. Bu sayede gemi geri dönüşüm sürecinde atık yönetimi
konusunda BC gerekliliklerinin uygulanmasını desteklemek mümkün
olacaktır." ifadelerine yer verdi.
İttifakın
Başkanı Dr. Nikos Mikelis ise yeni girişimle ilgili: "Gemi Geri Dönüşüm
İttifakı gibi bir girişimin hayata geçirilmesinin tam zamanıdır. Üyelerimiz
arasında gemi geri dönüşüm derneklerinin temsilcileri, bireysel gemi geri
dönüşüm tesisleri, nakit alıcılar, finans kuruluşları ve armatörler
bulunmaktadır.
Kurucu
üyelerimiz arasında BIMCO, Bangladeş Gemi Söküm ve Geri Dönüşüm Derneği
(BSBRA), Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği (GEMİSANDER), GMS, Pakistan
Gemi Söküm ve Geri Dönüşüm Derneği (PSBRA), Hindistan Gemi Geri Dönüşüm
Sanayicileri Derneği (SRIA), Uluslararası Gemi Geri Dönüşüm Birliği (ISRA),
Wirana ve Bansal Group yer alıyor.
Uluslararası
gemi geri dönüşüm endüstrisinin görüşlerini formüle edip temsil edebilecek ve
bunu ilgili tüm diğer paydaşlarla ilişkilendirebilecek bir ittifaka ihtiyaç
vardı. Bu girişimimizle gemi geri dönüşüm endüstrisinin karşılaştığı zorlukları
etkin bir şekilde ele alabileceğimize ve süreçte daha hızlı ilerleme
kaydedebileceğimize inanıyoruz." açıklamalarını kaydetti.
(Kaynak:
BIMCO)
4. ICS'ten
Galaxy Leader'ın Kaçırılmasının Birinci Yıldönümüne ilişkin Açıklama
19 Kasım
2023 tarihinde mürettebatıyla birlikte esir alınan Galaxy Leader gemisinin
kaçırılmasının birinci yıl dönümü olması nedeniyle, Uluslararası Deniz Ticaret
Odası (International Chamber of Shipping-ICS) Genel Sekreteri Guy Platten, Hong
Kong Denizcilik Haftası etkinlikleri sırasında yaptığı konuşmada şu
açıklamaları kaydetti: "Bir yıl geçmesine rağmen Galaxy Leader
mürettebatının hala tutsak olması akıl almaz bir durumdur. Bu masum
denizcilerin ve ailelerinin hayatları tamamen kendi kontrolleri dışında,
jeopolitik çatışmalar yüzünden geri dönülemez bir şekilde değiştirilmiştir.
Bazıları
yaklaşık iki yıldır denizde olan denizciler; aileleri, arkadaşları ve
yakınlarıyla yalnızca sınırlı bir temas kurarak ve iradeleri dışında
tutuldular. Bu durum vicdanları yaralamaktadır ve buna izin verilmemelidir. Bu
denizcileri ve etkilenen tüm tarafları düşünmek mecburiyetindeyiz. ICS olarak,
insanlığın galip gelmesi ve tutuklu bulunan denizcilerin derhal serbest
bırakılmaları çağrımıza devam ediyoruz."
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz