İMEAK DTO Ağustos 2022 AB Bülteni
SİRKÜLER NO: 23.1 / 499-351 = 09/08/2022
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 09.08.2022 tarih
ve 2573/569/2022 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi yazıda;
‘’Avrupa’da denizcilik sektöründe enerji
verimliliği uygulamaları ve deniz çevresinin korunması konularında meydana
gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler
bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.
1- 2030
yılında “Fit for 55”: Avrupa Parlamentosu Daha İddialı Bir Emisyon Ticareti
Sistemi Talep Ediyor.
Avrupa
Parlamentosu Üyeleri (Members of the European Parliament-MEPs), sektörlerin
emisyonlarını daha da azaltmaya ve düşük karbonlu teknolojilere yatırım yapmaya
teşvik etmek için Emisyon Ticareti Sistemi’nde (Emissions Trading System-ETS)
reform yapılması ve kapsamının genişletilmesi gerektiğini ifade etmektedir. Bu
kapsamda;
*
2024 yılından itibaren ticari binalar ve karayolu taşımacılığı için yeni bir
ETS’nin (ETS II) uygulanacağı,
*
Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (Carbon Border Adjustment Mechanism-CBAM)
kapsamındaki sektörlerdeki ücretsiz tahsisatların 2027 yılından itibaren
aşamalı olarak azaltılacağı ve 2032 yılında kaldırılacağı,
*
2030 yılı sera gazı azaltım hedefinin %61’den %63’e artırıldığı,
*
Elde edilecek gelirlerin Avrupa Birliği (AB) ve üye ülkelerdeki iklim eylemleri
için kullanılacağı belirtilmektedir.
Avrupa
Parlamentosu’nun AB Emisyon Ticareti Sistemi’nin revizyonuna ilişkin tutumu,
439 lehte, 157 aleyhte ve 32 çekimser oyla 22 Haziran 2022 tarihinde kabul
edilmiştir. Söz konusu oylama, 7 Haziran 2022 tarihinde Genel Kurulda yapılan
değerlendirmelerin ardından yapılmıştır.
Parlamento
Üyeleri, sera gazı (Green House Gases-GHG) emisyonlarının fiyatlandırılmasının,
ekonomik aktörlere emisyonlarını azaltma ve düşük karbon teknolojilerine
yatırım yapma konusunda bir teşvik sağladığından, ETS’nin Avrupa iklim
politikasının merkezinde olduğuna ve emisyonlarda önemli düşüşleri
tetiklediğini düşünmektedir.
ETS I Aracılığıyla
Sektörlerin Dekarbonizasyonu Hızlandırılıyor
Avrupa
Parlamentosu, Avrupa Komisyonu’nun ETS sektörlerindeki emisyonları azaltma
konusundaki genel hedefini, 2005 yılına kıyasla 2030 yılına kadar %61’den %63’e
çıkarmak istemektedir. Bunun, 2025 yılının sonuna kadar ödeneklerin yıllık
azaltımının %4,4’e, 2026 yılından itibaren %4,5’e ve 2029 yılından itibaren
%4,6’ya yükseltilmesiyle AB çapında kullanılan tahsisat miktarındaki tek
seferlik ilave kesintiler yoluyla elde edilmesi planlanmaktadır.
Parlamento,
iyi performans gösterenler ile yeniliği teşvik eden ve sektörlerdeki en verimli
kurulumları ilave ücretsiz tahsisatlarla ödüllendirmek için bir ödül-ceza
sistemi getirmek istemektedir. Enerji denetimlerinde yapılan tavsiyeleri
uygulamayan, enerji sistemlerini belgelendirmeyen veya kurulumları için bir
dekarbonizasyon planı oluşturmayanların, ücretsiz tahsisatlarının bir kısmını
hatta tamamını kaybetmesi planlanmaktadır.
Parlamento
tarafından birkaç kez talep edildiği gibi, ETS’nin artık deniz taşımacılığını
da kapsayacak şekilde genişletileceği belirtilmektedir. Avrupa Parlamentosu
üyeleri, 2024 itibarıyla Avrupa içi seferlerden kaynaklanan emisyonların
%100’ünü ve 2024 itibarıyla 2026 yılının sonuna kadar AB’ye gelen ve AB’den
yapılan AB dışı seferlerden kaynaklanan emisyonların %50’sini kapsama
alınmasını istemektedir. 2027 yılından itibaren, tüm seferlerden kaynaklanan
emisyon kapsamının, belirli koşullara bağlı olarak %50’ye düşürülebileceği, AB
üyesi olmayan ülkeler için olası istisnalar ile %100 kapsama alınması gerektiği
ifade edilmektedir. MEPs ayrıca metan, azot oksitler gibi CO2 dışındaki sera gazı
emisyonlarının da dahil edilmesini istemektedir. Tahsisatlardan elde edilen
gelirlerin %75’i, enerji açısından verimli ve çevreci bir AB denizcilik
sektörüne geçişi desteklemek için bir Okyanus Fonuna (Ocean Fund) aktarılacağı
belirtilmektedir. Ayrıca Parlamento 2026 yılından itibaren evsel atıkların
yakılmasını ETS’ye dahil etmek istemektedir.
CBAM
(Carbon Border Adjustment Mechanism) Sektörleri İçin Ücretsiz Tahsisatlar 2032
Yılına Kadar Kaldırılıyor
CBAM
kapsamındaki ETS sektörlerindeki ücretsiz tahsisatların, 2027 yılından itibaren
aşamalı olarak kaldırılması ve Parlamentonun CBAM’ın tam olarak uygulanmasını
istediğinde 2032 yılında yani Komisyon tarafından öngörülenden üç yıl önce
tamamen devre dışı bırakılması talep edilmektedir. Ücretsiz tahsisatların
2027’de %93’e, 2028’de %84’e, 2029’da %69’a, 2030’da %50’ye, 2031’de %25’e ve
2032’de %0’a düşürülmesi gerektiği belirtilmektedir.
Ticari
Binalar ve Ulaşım İçin Yeni ETS II Sistemi
Ticari
karayolu taşımacılığı ve binalara yönelik yakıt düzenlemesi için ayrı yeni bir
emisyon ticaret sistemi, Komisyon tarafından önerilen tarihten bir yıl önce, 1
Ocak 2024 tarihinde oluşturulması planlanmaktadır.
Vatandaşların
ilave enerji maliyetleriyle karşılaşmalarını önlemek için, konut binaları ve
özel ulaşımın 2029 yılından önce yeni ETS’ye dahil edilmemesi ve Komisyon
tarafından kapsamlı bir değerlendirmeye tabi tutulmaması, ardından Konsey ve
Parlamento tarafından üzerinde anlaşmaya varılacak yeni bir yasama önerisine
tabi tutulması önerilmektedir. Ayrıca Parlamento üyeleri, ETS II’deki
tahsisatların ortalama fiyatının 2030 yılından önce bu tavanı aşması halinde,
Piyasa İstikrar Rezervi’nden (Market Stability Reserve) 10 milyon tutarında
tahsisatın piyasaya verilmesi için 50 Euro’luk bir fiyat tavanı eklemeyi
önermektedir.
ETS
II kapsamında 150 milyon Euro tahsisatın açık artırmasından elde edilen
gelirlerin, düşük gelirli ailelerin zorluklarını ele almak için Sosyal İklim
Fonu’na sunulacağı belirtilmektedir.
Yeni
Teknolojiler İçin Destek ve Dayanışma Hedefleniyor
ETS
ile enerji ve kaynak tasarrufuna ve kirliliğin azaltılmasına katkıda bulunan
teknolojilere destek yoluyla yeşil geçişe yardımcı olmak için kullanılacak
gelir oluşturulacağı bilinmektedir. Parlamento, ETS piyasasında açık artırma
satışları gelirinden ayrılan bir payın, genel bir gelir olarak AB bütçesini
finanse etmek için kaynak şeklinde kullanılmasını istemektedir. AB ve üye
ülkelerin, tüm ETS (I ve II) gelirlerini iklim eylemine veya yeşil dönüşüm
sürecinden etkilenen çalışanların becerilerinin geliştirilmesine ve
yenilenmesine harcamaları uygun görülmektedir.
Parlamento,
ekonomik gücü daha düşük olan üye ülkelerde enerji verimliliğini artırmak ve
enerji sistemlerini geliştirmek için Komisyonun Modernizasyon Fonu önerisini
desteklemektedir. Ayrıca söz konusu fonun, finansman için uygun olmayan, düşük
büyüme hızına sahip sınır bölgelerindeki sınır ötesi projeleri finanse
edebileceği belirtilmektedir. Ayrıca Parlamento, 2050 yılına kadar nötr iklim
hedefine ulaşmak için yasal çerçevede bağlayıcı hedefler ve tüm fosil yakıtları
aşamalı olarak kullanımdan kaldıracak önlemleri benimseyen üye devletlerin hak
sahibi olması gerektiği konusunda ısrarcı davranmaktadır. Ayrıca, Modernizasyon
Fonu’na erişimin “Hukukun Üstünlüğü”ne (Rule of Law) bağlı kalınması şartının
da sağlanması gerektiği belirtilmektedir.
Ayrıca
Parlamento tarafından, ETS sektörlerinin dekarbonizasyonu sürecinde önemli
ölçüde katkıda bulunan teknolojilerdeki yeniliği destekleyen İnovasyon Fonu’nun
(İklim Yatırım Fonu) ölçeğinin önemli ölçüde artırıldığı ifade edilmektedir.
Oylamadan
sonra, raportör Sayın Peter LIESE; “Bugün
iklim için büyük bir gün. 1990 yılından bugüne kadar yılda dört kat daha fazla
sera gazı emisyonunu azaltacağız. İklim değişikliğinin olumsuz etkilerinin
azaltımına yönelik yatırım yapan herkes desteklenecek ama çevreyi kirletmeye
devam etmek isteyenler zorluklarla karşılaşacak. Çalışmalara devam edeceğiz,
dünyamızı ve gelecek kuşakları kurtarmak için ne gerekiyorsa yapacağız.” açıklamasında
bulunmuştur. (Kaynak: Avrupa Parlamentosu Resmi İnternet Sayfası)
2- Avrupalı
Armatörler ve Yakıt Tedarikçileri Ortaklık Yaparak FuelEU Maritime’da
Değişiklikler Öneriyor.
Avrupa
Topluluğu Armatörler Birliği (European Community Shipowners’
Associations-ECSA), Avrupa Atık Bazlı ve Gelişmiş Biyoyakıtlar Derneği
(European Waste-based&Advanced Biofuels Association-EWABA), eYakıt Birliği
(eFuel Alliance), Gelişmiş Biyoyakıt Koalisyonu (Advanced Biofuels Coalition)
ve GoodFuels tarafından, Avrupa Komisyonunun “FuelEU Maritime” teklifini
armatörlerin ve yakıt tedarikçilerinin birlikte yeni sistemde kilit bir rol
oynamasını sağlamak için Avrupa Parlamentosu ve Konseyi’ne değişiklik çağrısında
bulunmuştur. Regülasyonun amaçlarına ulaşmasına yönelik olarak söz konusu
dernekler, Avrupa limanlarındaki yakıt tedarikçilerinin gemilere yeterli
miktarlarda uyumlu yakıtların ikmal edilmesini sağlamak için Üye Devletlere
zorunluluklar getirilmesini talep etmiştir.
Ayrıca
ECSA, EWABA, eFuel Alliance, Advanced Biofuels Coalition ve GoodFuels
tarafından FuelEU Maritime teklifindeki daha iddialı hedefleri
desteklemektedir. Avrupa Komisyonu’nun önerdiği FuelEU Maritime yönetmeliği,
denizcilik sektöründe temiz ve çevreci yakıtların alımını teşvik etmede önem
arz etmektedir. Bununla birlikte, Komisyonun önerisi mevcut haliyle hedeflerin
gerisinde kalmakta olup Avrupa Birliği’nin denizcilikle ilgili iddialı iklim
hedeflerini karşılayamama durumu söz konusu olmaktadır.
Bahse
konu organizasyonlar, denizcilik sektörünün enerji dönüşümünü kolaylaştırmak
için AB Emisyon Ticaret Sistemi (Emissions Trading Systems-ETS) ve FuelEU
Maritime kapsamında elde edilen gelirlerin tahsis edilmesini ve karbon
sözleşmeleri yoluyla, konvansiyonel yakıtlar ile sürdürülebilir ve
ölçeklenebilir alternatif yakıtlar arasındaki fiyat farkının kapatılmasının
sağlanmasını desteklemektedir.
ECSA
Genel Sekreteri Sayın Sotiris RAPTIS; “Mevcut
FuelEU önerisi, yakıt tedarikçilerinin sorumluluklarını ve Avrupa’da daha temiz
ve güvenli yakıtların nasıl bulunacağını ele almıyor. FuelEU Maritime’ın düşük
ve sıfır karbonlu yakıtların mümkün olan en kısa sürede ticari olarak
kullanılabilir hale gelmesini sağlamak için hem armatörlere, hem de yakıt
tedarikçilerine hitap etmesi gerektiğini düşünüyoruz. İklim hedeflerimize
ulaşmak için denizcilik sektörü ile akaryakıt tedarikçileri arasındaki
işbirliği çok önemlidir. Yakıt tedarikçisi ortaklarımızın bu diyaloga
katılımını büyük bir memnuniyetle karşılıyoruz.” açıklamasında
bulunmuştur.
eFuel
Alliance Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Monika GRIEFAHN ise; “Fosil yakıtlara dayalı olmayan teknolojilere
yatırım yapmak için daha güçlü teşvikler yaratmaya yönelik önerilen hedefler
yükseltilmelidir.” açıklamasında bulunmuştur.
UPM
Gelişmiş Biyoyakıt Koalisyonu Başkanı ve Halkla İlişkiler Direktörü Sayın Marko
JANHUNEN; “AB kurumları, taşımacılıktan
kaynaklanan emisyonları azaltmayı hedefleyen politikalarda yeterli kararlılığı
sağlamalıdır. Bugünün politika kararları, firmaların yatırım kararlarıyla nasıl
ilerleyebileceğini belirlediğinden, harekete geçme zamanı geldi. Daha yüksek
hedef seviyesi ile sektör, biyorafinerilere yatırım yapma ve denizcilik sektörü
için sürdürülebilir yakıtlar geliştirme konusunda kesinliğe sahip olacaktır.
Denizcilik sektöründe gelişmiş biyoyakıtlara artan ilgiyi memnuniyetle
karşılıyoruz.” ifadelerini kullanmıştır.
EWABA
Genel Sekreteri Sayın Angel Alvarez ALBERDI; “Atık
bazlı ve gelişmiş biyodizel, herhangi bir makine veya yakıt altyapısı
gereksinimi olmaksızın bugün gemilerde %15 ile %100 arasında değişen oranlarda
karışımlarda kullanılmaktadır. EWABA, FuelEU Maritime, AB denizcilik sektörünün
hızlı ve verimli bir şekilde dekarbonizasyonu için yönetmelik teklifinin
teknolojik açıdan tarafsızlığı ve kapsayıcı doğal yapısının gerekli olduğunu
düşünmektedir. Deniz taşımacılığının gelecekte büyük ölçüde likit yakıt
kullanımına bağlı olacağı göz önüne alındığında, sektörümüz, fosil yakıtları
mümkün olduğunca hızlı, verimli ve ekonomik bir şekilde yenilenebilir
yakıtlarla değiştirmek için denizcilik sektörü ile olan işbirliğini daha da
güçlendirmeyi amaçlamaktadır.” açıklamasında bulunmuştur.
GoodFuels
Halkla İlişkiler Başkanı Sayın Rianne de VRIES; “Oluşturulacak
politika denizcilik sektörünün dekarbonizasyonu için itici güç olacağından
FuelEU Maritime önerisi GoodFuels tarafından memnuniyetle karşılanıyor. Ancak
hedefler yeterince iddialı değil. Politikalarla teşvik sağlanan Hollanda’da,
atık bazlı ve gelişmiş deniz biyoyakıtları, yakıt karışımında çok önemli bir
rol oynamaktadır. 2020 yılında deniz biyoyakıtlarının kullanımıyla 800KT CO²eq azaltıldı. FuelEU hedefleri asgari bir çaba oluşturmamalı, sektörü
daha da büyümeye teşvik etmelidir. Sektörümüz aksiyon almaya hazırdır. Harekete
geçerek iklim değişikliğinin etkileri tersine çevrilebilir.” ifadelerini
kullanmıştır. (Kaynak: ECSA)
3-Paris
MOU Kapsamında, 01.01.2022-28.07.2022 Tarihleri Arasındaki Türk Bayraklı Gemi
Tutulmaları.
01.01.2022–28.07.2022
tarihleri arasında Paris Memorandumu (Paris MOU) üye limanlarında Türk Bayraklı
gemilere yönelik 120 denetim gerçekleştirilmiş ve anılan tarihe kadar söz
konusu denetimlerde İtalya’nın Piombino, Augusta ve Savona Limanları ile
Almanya’nın Bremen Limanı ve Yunanistan’ın Aspropirgos Limanı’nda toplam 5 adet
Türk Bayraklı gemi tutulmuştur. Türk Bayraklı gemi tutulmalarına ilişkin
detaylı bilgiler Odamız web sayfasında (https://bit.ly/3OzOhVQ) yer almaktadır.’’
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz