Hurdaya Ayrılan Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine Dair Yönetmelik
SİRKÜLER NO: 23.1 / 314- 224 = 28/04/2021
İlgi:
28.04.2021 tarih ve 31468/2021 sayılı Resmi
Gazete’de yayınlanan ’’Hurdaya
Ayrılan Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin Teşvikine
Dair Yönetmelik‘’ yazısı aşağıda tarafınıza sunulmuştur.
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı; Ülkemizin deniz ticaret filosunun yenilenmesi, kabatojda ve
uluslararası sularda deniz çevresine zararsız, etkin, güvenli, sürdürülebilir
bir taşımacılığın oluşturulabilmesini desteklemek üzere; ticari yük
taşımacılığında kullanılan gemilerden hurdaya ayrılanların yerine inşa edilecek
yeni gemilere verilecek teşvikin usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Milli Gemi
Sicili veya Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı, 1.000 GT ile 5.000 GT
arası, Bakanlığın resmi internet sitesinde yayımlanan gemi sicili için gemi
cinsleri tanımlamaları listesinde yer alan sıvı dökme yük, katı dökme yük, konteyner,
genel yük (karışık yük) ve özel amaçlı gemiler sınıfındaki ticari yük
taşımacılığında kullanılan 20 yaş ve üzeri gemileri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 10/7/2018
tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 478 inci maddesi ve 490 ıncı
maddesinin dördüncü fıkrasının (b) bendinin (3) numaralı alt bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
b) Boş gemi ağırlığı (Lightship): Geminin geçerli stabilite
kitapçığında yer alan tekne, makine, donanımlar, yedek parçalar ve tüm sabit
cihazların ağırlıklarının metrik ton cinsinden toplamını,
c) Gemi: Tahsis edildiği amaca uygun olarak kendiliğinden hareket
imkanı bulunan, ticari maksatlı yük taşımacılığında kullanılan deniz araçlarını,
ç) Gemi yaşı: Gemi sicilindeki kayıtlı olan inşaa yılı esas
alınarak hesaplanan yaşı,
d) Gros tonilato (GT): Gemi sicilinde kayıtlı gros tonilatosunu,
e) Hurda fiyatı: Londra Metal Borsası (London Metal Exchange-LME)
çelik hurda (LME steel scrap) değerinin %75’i baz alınarak belirlenecek ton
başına döviz cinsinden güncel hurda fiyatını,
f) Hurda gemi: Sökülmek amacıyla gemi söküm bölgesine gelen ve/veya
getirilen bu Yönetmelik kapsamındaki gemiyi,
g) İdare: Denizcilik Genel Müdürlüğünü,
ğ) Klas kuruluşu: Türk Loydu Uygunluk Değerlendirme Hizmetleri
A.Ş.’yi,
h) Mücbir sebep: Doğal afetler, kanuni grev, genel salgın
hastalık, kısmi veya genel seferberlik ilanı ve benzeri sebepleri,
ı) Taahhütname: İdare tarafından, belirli bir formatta tanzim
edilen ve yararlanıcı tarafından imzalanan metni,
i) Temlikname: Bu Yönetmelik kapsamında yararlanıcıya ödenecek
olan hurda teşvik bedelinin devrine ilişkin belgeyi,
j) Yararlanıcı: Hurda teşvikinden faydalanması uygun bulunan
geminin sicil tasdiknamesinde kayıtlı gemi sahibini veya sahiplerini,
k) Yeni gemi: Söz konusu teşvik kapsamında inşa edilecek gemileri,
l) Yüklenici: Yararlanıcı ile aralarında yeni geminin inşası için
sözleşme yapılmış, 28/6/2015 tarihli ve 29400 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tersane, Tekne İmal ve Çekek Yeri Hakkında Yönetmelik kapsamında Bakanlıktan
işletme izin belgesi almış tesisi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Usul ve Esaslar
Genel kurallar
MADDE 5 – (1) Hurda teşvikinden faydalanmak
isteyenler, her yılın Haziran ayı içerisinde bu Yönetmelik kapsamında yer alan
gemi cinsleri için, Ek-1’de yer alan başvuru formu ve 6 ncı maddede yer alan
diğer belgelerle birlikte başvuru yapabilir.
(2) Yapılan hurda teşviki başvurularının, Bakanlık Döner
Sermaye İşletmesi bütçe imkanları doğrultusunda her yıl en fazla beş adet gemi
için, yaşı en büyük olan gemiden başlamak üzere değerlendirmesi yapılır. Kabul
edilen başvurular için İdare tarafından yararlanıcıya, belirlenen toplam teşvik
tutarını içeren Teşvik Uygunluk Belgesi düzenlenir.
(3) İkinci fıkra uyarınca başvurusu kabul edilen yararlanıcının,
Teşvik Uygunluk Belgesi düzenlenme tarihinden itibaren dört ay içerisinde
yüklenici ile yeni geminin inşaasına yönelik sözleşme yaparak İdareye ibraz
etmesi gerekir. Aksi halde Teşvik Uygunluk Belgesi hiçbir işleme gerek
duyulmaksızın iptal edilmiş sayılır.
(4) Yararlanıcı sözleşmeyle birlikte Ek-2’de yer alan taahhütname
ve Ek-3’te yer alan temliknameyi İdareye ibraz eder.
(5) Hurdaya ayrılacak gemi için verilecek teşvik tutarı, geminin
boş ağırlığı ile güncel hurda fiyatının çarpılması suretiyle tespit edilir.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında hurdaya ayrılmak üzere sicilden
terkin edilen gemiler hiçbir şartta tekrar sicile kaydedilmez.
(7) Hurdaya ayrılacak geminin başvuru tarihi itibarıyla son altı
ay yararlanıcının mülkiyetinde olması gerekir.
(8) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden sonra Milli Gemi Sicili veya
Türk Uluslararası Gemi Siciline kayıt olan gemiler, altı ay süreyle sicilde
kaldıktan sonra teşvikten yararlanabilir.
Başvuru şartları
MADDE 6 – (1) Hurda teşvikinden yararlanmak
isteyen gerçek veya tüzel kişiler; başvuru formu ve aşağıdaki belgeler ile
birlikte başvuruda bulunur:
a) Tüzel kişiler açısından şirketi birinci derecede temsil ve
ilzama yetkili kişilere ait noter tasdikli imza sirkülerinin aslı.
b) Gerçek kişilerde noter onaylı imza beyannamesi, ortaklık olması
halinde ise imza beyannamesine ilave olarak tüm ortakların muvafakatının
alındığını gösteren noter onaylı belge.
c) Başvuran kişinin vekil olması halinde, vekil adına açıkça
“Hurdaya Ayrılan Türk Bayraklı Gemilerin Yerlerine Yeni Gemi İnşa Edilmesinin
Teşvikine Dair Yönetmelik kapsamında yapılacak işlemler için İdareye başvuruda
bulunmak, taahhütname, temlikname ve diğer belgeleri imzalamak ve takibini
yapmak” ibaresinin yer aldığı geçerli bir vekaletname.
ç) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen yetkili kişi ve/veya
kişilerin 21/3/2007 tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu
kapsamındaki kaçakçılık suçları ile 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza
Kanununun 79 uncu, 157 nci, 161 inci, 252 nci maddeleri ile 197 ila 212 nci
maddelerinde yer alan suçların bir veya bir kaçına ilişkin olarak son beş yıl
içinde kesinleşmiş cezası bulunmadığına dair adli sicil kaydı belgesi.
d) Gerçek ve tüzel kişilerin vergi dairesine ve Sosyal Güvenlik
Kurumu Başkanlığına borcunun bulunmadığını gösteren borcu yoktur belgeleri.
e) Gemi boş ağırlığının tespiti için hurdaya ayrılacak geminin
teknik kütük dosyasının bulunduğu liman başkanlığından alınacak yazı.
f) Yeni inşa ettirilecek geminin özellikleri ve planlanan inşa
süreci.
(2) Hurdaya ayrılacak geminin Milli Gemi Siciline veya Türk
Uluslararası Gemi Siciline kayıtlı olması gerekir.
(3) Başvuru tarihi itibarıyla hurdaya ayrılacak gemi üzerinde
sabıka kaydı, seferden men, ipotek, haciz veya herhangi bir takyidat olmaması
gerekir.
(4) Hurdaya ayrılacak geminin geçerli Denize Elverişlilik Belgesi
olması gerekir.
Hurdaya ayrılacak gemiye ilişkin hususlar
MADDE 7 – (1) Yeni inşa olunan geminin Milli Gemi
Sicili veya Türk Uluslararası Gemi Siciline kaydının yapılmasından önce hurdaya
ayrılacak geminin sicilden terkin edilerek hurdaya verildiğinin tevsiki yapılır.
(2) Bakanlık tarafından uygun görülen ve gemi geri dönüşüm
konularında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarından mücbir sebep,
kapasite yetersizliği veya sipariş yoğunluğu gibi sebeplere dayalı olarak hurda
teslim işleminin gerçekleştirilemediğinin tevsik olunması veya söz konusu
geminin yurt dışında tutulması halinde, İdare tarafından en fazla üç aya kadar
ilave süre verilir.
(3) Hurda teşviki için başvurusu kabul edilen geminin hurdaya
teslim işlemi sonuçlandırılana kadar siciline satılamaz, devredilemez, başka
bayrak altında faaliyet için kiralanamaz şerhi konulur.
Yeni inşa edilecek gemiye ilişkin hususlar
MADDE 8 – (1) Yeni inşa edilecek geminin, 1.000
GT veya üzerinde ve sıvı dökme yük, katı dökme yük, konteyner, genel yük
(karışık yük) veya özel amaçlı gemiler sınıfındaki ticari yük taşımacılığında
kullanılan gemi cinslerinden olması gerekir.
(2) Yeni inşa edilecek gemi, Teşvik Uygunluk Belgesi düzenlendiği
tarihten itibaren en geç üç yıl içerisinde yapımı tamamlanarak Milli Gemi
Siciline veya Türk Uluslararası Gemi Siciline yararlanıcı tarafından tescil
ettirilir.
(3) Yeni inşa edilecek geminin klas kuruluşu gözetiminde inşa
edilmesi zorunludur.
(4) Yeni inşa edilen geminin Milli Gemi Siciline veya Türk
Uluslararası Gemi Siciline kaydını müteakip en az beş yıl süresince 18/1/2017
tarihli ve 29952 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemiler İçin
Yetkilendirilmiş Kuruluşlar Yönetmeliği uyarınca yetkilendirilmiş bir kuruluş
tarafından düzenlenen klas sertifikalarına sahip olması gerekir.
(5) Yeni geminin Türkiye’de inşa edilmesi ve inşasındaki yerli
katkı oranının işçilik dahil en az %50 olması gerekir.
(6) Teşvik kapsamında yeni inşa edilen gemi Milli Gemi Siciline
veya Türk Uluslararası Gemi Siciline tescil tarihinden itibaren en az beş yıl
süre ile Türk Bayrağı altında işletilir ve bu süre içerisinde siciline,
satılamaz, devredilemez, başka bayrak altında faaliyet için kiralanamaz şerhi
konulur.
Sigorta
MADDE 9 – (1) Yararlanıcı, inşa halindeki gemi
için, inşa süresi ile uyumlu ve teslim tarihine kadar olan süreyi kapsayacak
şekilde, yüklenici ile aralarında imzaladıkları sözleşme tutarına göre
yapılacak geçerli bir sigorta poliçesinin bir suretini İdareye sunar. Bu
sigorta geminin inşası esnasında öngörülebilir her türlü riske karşı gerekli
teminatları bulundurur. Anılan sigorta poliçesi asgari aşağıda belirtilen
teminat alanlarını kapsar:
a) Tüm inşaat rizikoları, bu rizikolardan bir veya birkaçının gerçekleşmesi
sonucu sigortalı gemiye gelecek zarar ve ziyanı, gizli kusur nedeniyle kusurlu
parçanın onarımı ve yenilenmesi masraflarını.
b) Kusurlu çizimden doğan ziyan, hasar ve masrafları.
c) Kızaktan inişi sırasında meydana gelebilecek kazaları.
ç) Donatılmak üzere, havuza götürülüp getirilmesi esnasında
oluşacak hasarları.
d) Deneme seferleri çatışma sorumluluğunu.
(2) Yararlanıcı, yeni geminin denize indirilmesinden itibaren beş
yıl boyunca yıllık olarak 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun
1352 nci maddesinin birinci fıkrasında sıralanan deniz alacaklarını teminat
altına alan bir koruma ve tazmin sigortası veya mali sorumluluk sigortasına
tekabül eden bir sigorta poliçesini bulundurur. Ayrıca, beş yıl boyunca yıllık
olarak tekne ve makine sigortası veya bu sigortalara tekabül eden bir sigortayı
yaptırır. Her yenilemede söz konusu sigorta poliçelerinin birer suretini
İdareye sunar.
(3) Bakanlık tarafından kabul gören ve ilan edilmiş olan kulüp ve
sigortacıların mali sorumluluk poliçeleri dışındaki belgeler kabul edilmez.
(4) Söz konusu sigorta poliçesinde meydana gelecek herhangi bir
değişiklik yararlanıcı tarafından otuz gün içerisinde İdareye yazılı olarak
bildirilir.
(5) Yeni geminin işletilmesinin sebep olduğu zıya veya hasardan Bakanlık
sorumlu tutulamaz.
(6) Bu Yönetmelik kapsamında sigortanın yenilenmesine ilişkin
yazılı veya sözlü bildirim konusunda Bakanlığa herhangi bir hukuki sorumluluk
atfedilemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bütçe ve Ödeme
Hurda teşvik bütçesi
MADDE 10 – (1) Hurda teşviki için sağlanacak
kaynak, Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi bütçesinden karşılanır.
(2) Yeni inşa olunan gemi üzerine, ödeme yapılmadan önce
kullandırılacak teşvik tutarının bir buçuk katı tutarında birinci derece ve
birinci sıradan ipotek konulur.
Ödeme usülü
MADDE 11 – (1) Ödeme yapılacak tarihe ait Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası efektif döviz satış kuru dikkate alınarak Türk Lirası
olarak, yeni inşa olunacak geminin;
a) Yapı halindeki gemilere özgü sicile kaydedilmesinde hurda
teşvik tutarının % 40’ı,
b) Kabuk inşaasının tamamlanmasında hurda teşvik tutarının % 30’u,
c) Tescilinde hurda teşvik tutarının % 30'u,
ödenir.
(2) Yararlanıcı, hurda teşvik tutarı ödemesi için birinci fıkranın
(b) ve (c) bentlerinde yer alan aşamaların bitirilmesini müteakip yerli katkı
oranını da içeren klas kuruluşu raporu ile birlikte geçerli tekne inşa
sigortasını İdareye sunar.
(3) Son taksidin ödenmesinde hurdaya verilecek geminin terkin
edilerek hurdaya ayrılması ve tevsiki gerekmekte olup aksi durumda herhangi bir
ödeme yapılmaz.
(4) Düzenlenen klas raporunun İdare tarafından uygun bulunması
halinde yükleniciye ödeme yapılır.
(5) Bu Yönetmelik kapsamında yapılan ödemeler haricinde, klas
kuruluşu, yüklenici ve yararlanıcı Bakanlıktan ayrıca bir ücret veya sair hak
ve alacak talep edemez.
Yerli katkı oranı
MADDE 12 – (1) Yerli katkı oranı, aşağıdaki formüle uygun olarak klas kuruluşu tarafından tespit edilir:
(2) Nihai ürünü teşkil eden yerli ve ithal girdi maliyetlerinin hesaplanmasında aşağıdaki kalemler dikkate alınır:
a) Kullanılan doğrudan ve dolaylı malzeme giderleri.
b) Doğrudan ve dolaylı işçilik giderleri.
c) Ürünle ilgili genel giderler.
(3) Yurt içinden temin edilen girdilerin ithal olup olmadığı
hakkında, yüklenici tarafından ibraz edilecek fatura ile tevsik olunmak kaydı
ile yüklenicinin beyanı esas alınır ve girdi ithal ise ithal girdi
hesaplamasına dahil edilir.
(4) İthal girdi tutarının hesaplanmasında, ithal girdinin tesise
teslim fiyatı ve teslim tarihindeki Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası efektif
döviz satış kuru dikkate alınır.
(5) Yeni geminin yapımı aşamasında kullanılan tüm girdilere ait
belgeler sicile tescil edildiği tarihten itibaren beş yıl süresince muhafaza
edilir. İdarenin talep etmesi durumunda bu belgeler İdareye sunulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İdari Yaptırımlar, Denetim ve Son Hükümler
İdari yaptırımlar ve denetim
MADDE 13 – (1) Teşvikten yararlanma öncesinde,
sırasında veya sonrasında bu Yönetmelik hükümlerine aykırı davranılması
halinde, yararlanıcı için ödenen teşvik tutarı, ödeme tarihinden itibaren
4/12/1984 tarihli ve 3095 sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin
Kanunun 1 inci maddesi hükmü uyarınca hesaplanacak faiziyle birlikte rızaen,
bunun mümkün olmaması halinde; gemi ipoteği 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı
İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre tahsil edilir.
(2) 7 nci maddenin ikinci fıkrası uyarınca verilen ilave süreye
rağmen söz konusu edimin ifa edilmemesi halinde birinci fıkra hükmüne göre
işlem yapılır.
(3) Teşvikten yararlanma öncesinde, sırasında veya sonrasında
gerçeğe aykırı ve yanıltıcı beyanda bulunan, belge tanzim eden, bunları
kullanan gerçek veya tüzel kişiler hakkında 5237 sayılı Kanunun ilgili
hükümleri tatbik olunur.
(4) Yeni inşa edilen geminin sicil kaydından itibaren beş yıllık
süre içerisinde Türk bayrağı altında işletilmesini engelleyecek şekilde
kiralanması, satılması, devir veya temlik olunması halinde birinci fıkra
hükmüne göre işlem yapılır.
(5) 9 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen sigorta
belgelerinin yenilenmesini müteakip otuz gün içerisinde İdareye bildirilmemesi
durumunda yeni inşa edilen geminin Denize Elverişlilik Belgesi askıya alınır.
(6) İdare yükleniciyi, hurdaya ayrılacak ve yeni inşa edilecek
gemiyi her zaman denetleme yetkisine sahiptir. Bakanlık, denetim yapmak üzere
merkez teşkilatı veya liman başkanlıklarından denizcilik uzmanı ve denizcilik
sörvey mühendisi kadrolarında bulunan personel veya sıralı amirleri arasından
gerektiği kadar personeli görevlendirir.
Yürürlük
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ulaştırma
ve Altyapı Bakanı yürütür.
Denilmektedir.
Sayın
Üyelerimizin bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz