Gemilerde Düşük Sülfürlü Yakıt Kullanımı
SİRKÜLER NO: 22.3 / 784-547 = 05/11/2019
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’nın 04.11.2019 tarih ve 3807-765/2019
sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
T.C. Ulaştırma ve
Altyapı Bakanlığı Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürlüğü’nün 24.10.2019
tarih ve 78801 sayılı yazısına atfen;
“Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) Deniz Çevresini Koruma
Komitesi'nin MEPC 280(70) sayılı kararı ile, 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren
gemilerde kükürt içeriği en fazla % 0.5 olan yakıtların kullanımına başlanacağı,
bununla ilgili olarak, 01 Mart 2020 tarihinden itibaren eğer gemide eşdeğer bir
uygulama mevcut değilse, kükürt içeriği % 0.5'i aşan yakıtların gemide yakıt
olarak taşınmasının da yasaklandığı, söz konusu sülfür düzenlemesinin
uygunluğunun, tüm dünyada yoğunlaştırılmış denetimlerle kontrol edileceği
bildirilmektedir.
Söz
konusu kural gereklerinin karşılanmasına yönelik olarak, IMO'nun MEPC 259(68)
sayılı kararı ve ilgili diğer kurallar kapsamında, yetkilendirilmiş klas
kuruluşları gözetiminde gemilere donatımı yapılarak sertifikalandırılan Egzoz
Gazı Temizleme Sistemleri (Scrubber) MARPOL Ek 6 Kural 4 kapsamında eşdeğer
uygulama olarak kabul edileceği, bu eşdeğer uygulama ile ilgili olarak, bazı
ülkelerin egzoz gazı temizleme sistemi yıkama sularının tahliyesinin
sınırlandırılması ile ilgili yerel düzenlemeler de yapabileceğinin göz önüne
alınması gerektiği, uygulamayla ilgili olarak Liman Devleti Denetim
Uzmanlarının; MARPOL Ek 6 Kural 10 ve IMO'nun MEPC 321(74) sayılı 2019 PSC
rehberi ışığında gemide ilk incelemelerini gerçekleştireceği, bu kapsamda;
Uluslararası Hava Kirliliğini Önleme Sertifikası (IAPP), yakıt teslim
belgeleri, yağ kayıt defterleri, makine jurnali, yakıt iskandil değerleri, gemi
uygulama planı ve ilgili diğer kontrolleri yapacakları, bu kontrollerde
"açık gerekçeler" tespit edildiğinde, yakıttaki sülfür uygunluğunu
doğrulamak için yakıt numunelerinin alınıp diğer ayrıntılı kontrollere tabi
tutulacağı belirtilmektedir. Gemilerin planlı seyirlerinde ve gittiği limanlarda,
uyumlu yakıt tedarikinde sıkıntı yaşaması durumunda, uyumlu yakıt temin etmeye
yönelik; planlanan seferin dışına çıkmaya ve gecikmeye sebep olmaksızın, bir
örneği MEPC.320 (74) sayılı kararda bulunan Uygun Yakıt Eksikliği Raporunu
(Fuel Oil Non-Availability Report-FONAR) doldurarak geminin gideceği limana
bildirmeleri ile seyirlerine devam edebilecekleri, bu raporların, MARPOL Ek
6'nın 11.4 sayılı kuralına göre, liman devleti tarafından bayrak devletine ve
IMO'nun Küresel Entegre Gemi Bilgisi Sistemi (GISIS)'ne sunulacağı, sülfür
sınırlaması ile ilgili olarak gemilerin ve denizcilik işletmelerinin; kuralın
uygulama tarihine kadar uygun yakıtı temin etme ve kullanmaya yönelik önlemleri
ile planlarını hazırlaması gerektiği, bu kapsamda, gemi uygulama planının
geliştirilmesine yönelik MEPC.1 / Circ. 878 sayılı rehber kabul edildiği, bu
rehberde; kullanılacak yeni yakıtın risk değerlendirmesinin yapılarak yakıtın
sistemlere olumsuz etkilerinin azaltılması, yakıt sistemi ve sistemin
modifikasyonu, yakıt tanklarının temizliğinin değerlendirilmesi, yakıt tankı
kapasitelerinin sorgulanması, yeni yakıtın kullanımına geçişin planlanması,
dokümantasyon ve raporlama vb. bölümlerinden oluşan "Gemi Uygulama
Planı" hazırlanmasının tavsiye edildiği, "Gemi Uygulama
Planı"nın tavsiye niteliğinde olsa da, planın bulunmaması kurala göre gemiye
detaylı denetim yapılması için "Açık Gerekçe" olarak
değerlendirileceği ifade edilmektedir. Bunların yanında, sülfür sınırlamasına
yönelik olarak IMO'nun MEPC 320(74) sayılı kararı ile "% 0.5 oranındaki
kükürt sınırının tutarlı bir şekilde uygulanması için 2019 rehberinin kabul
edildiği, anılan rehberde, % 0.5 kükürt sınırlı yakıtın makineye ve yakıt
sistemlerine etkisi, yakıt analizi için numune alımı, yakıt uygunluğu
denetimleri, uygunsuz yakıt raporlama sistemi ve ilgili diğer konular hakkında
açıklamalar yapıldığı, söz konusu rehberlerin yanında IMO'nun gemide kullanılan
yakıtın sülfür oranının doğrulanması için, yakıt numunesi alınmasına yönelik
MEPC.1/Circ.864/Rev.1 rehberini de yayımladığı, yakıt numunelerinin belirlenmiş
numune noktalarından alınması, numune noktalarının yerlerinin ve sayısının
belirlenerek doğrulanması tavsiye edilmekte olup, gemilerin klas kuruluşlarının
bilgisi dahilinde gerekli hazırlıkları yapmasının uygun olacağı
bildirilmektedir.
Bu
itibarla, 01.01.2020 tarihinde yürürlüğe girecek yeni gerekler ile ilgili
olarak, gemilerin olası tutulmaları, gecikmeleri ve oluşabilecek maddi
kayıplarının önlenmesi açısından, konuyla ilgili sektörün bahse konu kurallar
ve uygulamalar hakkında bilgi edinmesi ve gerekli hazırlıkları yapmasının büyük
önem arz ettiği belirtilmekte olup, iş ve işlemlerin bu kapsamda yapılması
gerektiği,”
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz