Menu

Duyurular


Gemi Acenteleri Yönetmeliği Değişikliği

SİRKÜLER NO: 11.2 / 0131-101 = 05/03/2012


Sayın Üyemiz,


Bildiğiniz üzere Gemi Acenteleri Yönetmeliği Değişikliği bugünkü Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girdiği bu sabah 11.2/0122-92 sayılı sirkülerimiz ile sizlere duyurulmuştur.


Yayınlanan bu yönetmelik ile 02.06.2011 tarih ve 27952 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yönetmelik yürürlükten kalkmıştır.


02.06.2011 tarihinde yayınlanan yönetmelik değişikliğindeki bazı maddelerin, gemi acentelerinin iş ve işlemlerini verimli bir şekilde yürütmelerine engel olacağı düşüncesi ile ilgili otoritelerle temasa geçilmiş ve görüşlerimiz paylaşılarak taslak değişikliklerin hazırlıkları yapılmıştır.


Alınan taslak yönetmelik değişiklikleri, sektörümüzün muhtelif kurum ve kuruluşları ile bir araya gelinerek ortak görüşler çıkartılmış ve bu görüşler çerçevesinde hazırlanan karşı görüşlerimiz Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’ na sunulmuş ve sonuç olarak bugünkü halini almıştır.


5 Mart 2012 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren ancak geçerlilik tarihi 2 Mart 2012 olan söz konusu Gemi Acenteleri Yönetmeliğindeki değişikliklerin önemli kısımlarını aşağıda bilgilerinize sunarız.


1. Yönetmeliğin tanımlar kısmına “Bölge” tanımı eklenmiş ve Yetki belgesi başlıklı 5. Maddesinde belirtilen; acentelerin “yetki belgesinin bulunduğu il sınırlarında faaliyette bulunacakları” hükmü, “Bölge sınırıolarak değiştirilmiştir. Diğer bir deyiş ile gemi acentelerinin şube açma zorunluluğu “İl “ bazından “Bölge” bazına çevrilmiştir. Yetki belgelerinin geçerli olduğu bölgeler dört grupta mütalaa edilmiş olup aşağıdaki şekildedir.

a) Birinci Bölge: Hopa Liman Başkanlığı idari sınırlarından başlayarak Bartın Liman Başkanlığı idari sınırları dahil olmak üzere bu iki liman başkanlığı arasındaki limanları kapsar.

b) İkinci Bölge: Zonguldak Liman Başkanlığı idari sınırlarından başlayarak Ayvalık Liman Başkanlığı idari sınırları ile Gökçeada, Bozcaada, İğneada, Şile ve Karasu Liman Başkanlıkları dahil olmak üzere tüm Marmara Bölgesi limanlarını kapsar.

c) Üçüncü Bölge: Dikili Liman Başkanlığı idari sınırlarından başlayarak Fethiye Liman Başkanlığı idari sınırları dahil olmak üzere bu iki liman başkanlığı arasındaki diğer tüm limanları kapsar.

ç) Dördüncü Bölge: Kaş Liman Başkanlığı idari sınırlarından başlayarak İskenderun Liman Başkanlığı idari sınırları dahil olmak üzere bu iki liman başkanlığı arasındaki tüm Akdeniz Bölgesi limanlarını kapsar.

Şubeler, ihtiyaç duymaları halinde yetkilendirildikleri bölge sınırları içerisinde “irtibat bürosu” açarak faaliyet gösterebileceklerdir.

Ayrıca bu maddenin 3. Fıkrasında;

(3) Yetki belgeleri belirlenen bölge sınırları içerisinde geçerlidir. Acenteler, ihtiyaç duymaları halinde yetkilendirildiği bölge sınırları içerisinde irtibat bürosu açarak faaliyet gösterebilirler. Yetkilendirilen acenteler, yetkilendirildikleri bölge dışında faaliyette bulunmak istemeleri halinde şube yetki belgesi almak zorundadırlar. Ancak, turizm amacıyla limanlarımızı ziyaret eden kurvaziyer gemilerin Türkiye sınırları dışında herhangi bir limana uğramaması kaydıyla aynı sefer kapsamında farklı bölgelerde birden fazla limana uğraması halinde ilk limandaki acente, diğer limanlardaki acentelik işlemlerini de yapabilir.

Demek suretiyle yolcu gemileri acenteliği yapan şirketlere, maddedeki şartları taşımaları kaydıyla şube açmadan da faaliyetlerini sürdürme imkanı sağlanmıştır.


2. Yönetmeliğin “Sorumluluk” başlığı altındaki 11. Maddesine; maddenin 1. Fıkrasının (a) bendinde bir önceki halinde “uluslar arası mevzuata uymak” şeklinde geçen ifade “ulusal ve uluslar arası mevzuata uymak” şeklinde değiştirilmiştir.

3. Aynı madde (Md. 11) ve fıkraya aşağıdaki (ı) bendi ilave edilmiştir.

(ı) Koruyucu acentenin talep ettiği verilen acentelik hizmetleri ile ilgili bilgi ve belgeleri paylaşmak


4. Aynı maddenin (Md.11) 2. Fıkrasından tali acentelerin, “ verilen acentelik hizmetlerinde kendi kaşe, başlıklı kağıt, fatura ve makbuzunu kullanır” cümlesi çıkartılmıştır. Bunun yerine, “Tali acentenin sorumluluğu merkez acentenin verdiği vekaletname ile sınırlıdır “ cümlesinden sonra gelmek üzere “İdarece talep edilmesi halinde yetkilendirmeye ilişkin belgenin ibrazı zorunludur” cümlesi eklenmiştir.

5. Yönetmeliğin “Yasaklar” başlıklı 12. Maddesi 3. Fıkrası (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilerek gemi acentesi personeline, tali acente veya koruyucu acente olarak yetkilendirildikleri takdirde, görev yaptıkları gemi acenteleri dışında başka bir acente adına hareket etme serbestisi getirmiştir. Maddenin tamamı aşağıdaki şekildedir.

b) Tali acente veya koruyucu acente olarak yetkilendirilmedikçe görev yaptıkları gemi acenteleri dışında başka bir acente adına hareket edemezler, işlem yapamazlar.


6. Yönetmeliğin “Faaliyetten Men” başlıklı 14. Maddesine; “yazılı savunmaları da alınmak suretiyle ihlalin türüne bağlı olarak” cümlesi eklenmiştir. Maddenin yeni hali aşağıdaki gibidir:

MADDE 14 – (1) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentleri hükümlerine aykırı hareket ettiği tespit edilen acentelerin faaliyetleri yazılı savunmaları da alınmak suretiyle ihlalin türüne bağlı olarak beş ila otuz gün süre ile durdurulur.


7. Aynı maddeye (Md.14) 4. Fıkra eklenerek gemi acentelerine yönetmelik hükümlerine uymamaları halinde para cezası getirilmiştir. Eklenen fıkra aşağıdaki gibidir:

(4) İdare, bu Yönetmelikte belirtilen sorumluluklardan herhangi birini ihlal eden acentelere ihlalin nev’ine göre 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi kapsamında idari para cezası uygulayabilir. Bu ihlallerin nevi ile uygulanacak ceza miktarları, aynı bendin hükümlerinde belirlenen üst sınırları aşmamak üzere Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca belirlenir.

655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki gibidir.

b) Hangi hallerde uygulanacağını ve miktarını açıkça belirtmek şartıyla; 7 nci maddede yer alan hizmet birimi beşbin Türk Lirasına kadar, 8 inci ve 11 inci maddelerde yer alan hizmet birimleri ikiyüzellibin Türk Lirasına kadar, 12 nci maddede yer alan hizmet birimi beşyüzbin Türk Lirasına kadar, 9 uncu ve 10 uncu maddelerde yer alan hizmet birimleri ise beş milyon Türk Lirasına kadar idari para cezası uygulaması öngörmek ve ihlal edenlere belirlenen miktarda idari para cezası karar tutanağı düzenlemek veya düzenletmekle görevli ve yetkilidirler.

Maddede sözü geçen hizmet birimleri aşağıdadır:

Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü (MADDE 7)

Demiryolu Düzenleme Genel Müdürlüğü (MADDE 8)

Deniz ve İç sular Düzenleme Genel Müdürlüğü (MADDE 9)

Tehlikeli Mal ve Kombine Taşımacılık Düzenleme Genel Müdürlüğü (MADDE 10)

Deniz Ticareti Genel Müdürlüğü (MADDE 11)

Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü (MADDE 12)


         Yönetmeliğin 14. Maddesi 4. Fıkrasının taslak yönetmelikten çıkartılması için yapılan karşıt görüşlerimiz maalesef kabul görmemiş ancak belirsizliklerin ortadan kaldırılması amacı ile teklif edilen ve para cezalarının fiillerle orantılı olması önceden bilinmesi gerektiği düşüncemiz olumlu karşılanmış ve maddeye “Bu ihlallerin nevi ile uygulanacak ceza miktarları, aynı bendin hükümlerinde belirlenen üst sınırları aşmamak üzere Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığınca belirlenir.” Cümlesi eklenmiştir.

Sayın Üyelerimizin bilgilerine sunarız.


Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği


Recep Düzgit

Genel Sekreter



Bilgi için: İMEAK Deniz Ticaret Odası

Dağıtım: Tüm üyelerimiz