Deniz Kaza ve Olaylarını İnceleme Yönetmeliği Taslağı
SİRKÜLER NO: 13.7 / 490-331 = 26/06/2019
İlgi: İMEAK Deniz
Ticaret Odası’nın 25.06.2019 tarih ve 2374-428/2019 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret
Odası’ndan alınan ilgi yazıda;
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ulaşım Emniyeti
İnceleme Merkezi Başkanlığı’nın 14.06.2019 tarihli ve 44722 sayılı yazısına
atfen;
“Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Ulaşım Emniyeti
İnceleme Merkezi Başkanlığı tarafından gönderilen İlgi yazıda; “Deniz Kaza ve
Olaylarını İnceleme Yönetmeliği Taslağı” nın hazırlandığı bildirilmektedir.
Ekte sunulan Yönetmelik Taslağı’nın nihai halinin bir öncekinin
yerini almak üzere yürürlüğe gireceği belirtilmektedir. Bahse konu Taslak
Yönetmeliğin, mevcut olan üzerindeki değişiklik ve eklentileri aşağıda
verilmektedir.
Kapsam kısmında
“yetki alanları” teriminin “karasuları” olarak
değiştirildiği,
“tasarımı veya inşası Türkiye’de yapılan
gemilerin” ibaresinin çıkarıldığı,
“Mekanik olarak tahrik edilmeyen gemilere,
ilkel yapılı ahşap gemilere, özel yatlara, ticari amaçla 12’den fazla yolcu
taşımayan gemilere, uluslararası sefer yapmayan ve boyu 24 metreden küçük
balıkçı gemilerine, gemi niteliği taşımayan deniz araçlarına, hacizli veya
seferine müsaade edilmeyen gemilere, gemi söküm tesislerine giden gemilere,
askeri gemiler ile kamu hizmetlerine tahsisli olup ticari amaçla kullanılmayan
devlet gemilerine, uygulanmaz” ibaresinin eklendiği,
Tanımlar kısmında
AIS, Bakan, Bakanlık, Balıkçı gemisi, Başkan,
Başkanlık, Değerlendirme Heyeti tanımlarının getirildiği,
Ciddi çevre kirliliği tanımının, “21.10.2006
tarih ve 26326 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan Deniz Çevresinin Petrol ve
Diğer Zararlı Maddelerle Kirlenmesinde Acil Durumlarda Müdahale ve Zararların
Tazmini Esaslarına Dair Kanunun Uygulama Yönetmeliğinde belirtilen ve bir deniz
kazası sonrası meydana gelen gemi kaynaklı seviye II kirlilikleri” olarak
değiştirildiği,
Çok ciddi çevre kirliliği tanımının eklendiği,
Deniz kazası tanımları kapsamından “ciddi çevre
kirliliği ihtimalinin ortaya çıkması” ibaresinin kaldırıldığı,
Gemi ve gemiadamı tanımının değiştirildiği,
Kazayla ilgili gerçek bilgilere göre yazılan ve
değerlendirme bölümünü içermeyen “Ön Rapor” tanımının eklendiği,
“Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu (KAİK)
Yönetmeliği” yerine “Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı Yönetmeliği”
nin getirildiği,
Deniz kaza ve olaylarının incelenmesine yönelik
kaza incelemesinde görevlendirilen uzmanların, VDR kayıtlarının yanı sıra yeni
yönetmelikte; AIS ve Gemi Trafik Hizmetleri kayıtlarını da alabilecek ve
çözümletebilecek olmaları,
Kaza incelenmesine karar verilmesi maddesinde mevcut içerik yerine;
“Türkiye’nin karasularında veya uluslararası
sularda Türk bayraklı gemilerde meydana gelen çok ciddi deniz kazalarında,
bildirim alınmasından sonra Başkanın onayıyla kaza incelemesi yapılır.
(2) Kaza bildiriminin alınmasından sonra,
1.
a)
Kazanın olduğu yere bakılmaksızın Türk bayraklı gemilerin karıştığı çok ciddi
deniz kazalarında,
2.
b)
Bayrağına bakılmaksızın Türkiye’nin karasularında meydana gelen çok ciddi deniz
kazalarında,
Başkanın onayıyla ön inceleme başlatılır.
Başlatılan inceleme sonucunda bu yönetmeliğin 11 inci maddesi hükümleri
doğrultusunda yapılacak değerlendirmeye istinaden Başkanın onayıyla kaza
incelemesi yapılabilir.
(3) Kaza bildiriminin alınmasından sonra,
1.
a)
Kazanın olduğu yere bakılmaksızın Türk bayraklı gemilerin dâhil olduğu ciddi
deniz kazalarında veya deniz olaylarında,
2.
b)
Bayrağına bakılmaksızın Türkiye’nin karasularında meydana gelen ciddi deniz
kazaları veya deniz olaylarında,
Başkanın onayı ile ön inceleme başlatılabilir.
Başlatılan inceleme sonucunda bu yönetmeliğin 11’inci maddesi hükümleri
doğrultusunda yapılacak değerlendirmeye istinaden Başkanın onayıyla kaza
incelemesi yapılabilir.”
İbarelerinin eklendiği,
Diğer devletlerle işbirliği maddesinde mevcut içerik yerine;
“Diğer önemli ölçüde ilgili devletlerle
işbirliği halinde yürütülecek kaza araştırma ve inceleme faaliyetleri,
ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler ve IMO Kaza İnceleme Kodu
hükümlerine göre gerçekleştirilir. Bu çerçevede;
(a) Türkiye'nin bayrak devleti olarak önemli
ölçüde ilgili devlet sıfatını haiz olduğu deniz kazalarında, kaza inceleme
yetkisi bayrak devleti adına Başkanlığın sorumluluğundadır. Ancak diğer
önemli ölçüde ilgili devlet ile yapılacak müzakere sonucunda Başkanın onayıyla
kaza incelemesinin diğer önemli ölçüde ilgili devlet ile müşterek olarak veya
diğer önemli ölçüde ilgili devlet tarafından yapılmasına karar verilebilir.
(b) Türkiye'nin kıyı devleti olarak önemli
ölçüde ilgili devlet sıfatını haiz olduğu deniz kazalarında, kaza inceleme
yetkisi esasen bayrak devleti sorumluluğundadır. Ancak bayrak devletinin kaza
incelemesi başlatmaması veya bayrak devleti ile kaza inceleme raporu üzerinde
ciddi görüş ayrılığı yaşanması durumunda yapılacak değerlendirmeye istinaden
Başkanın onayıyla kaza incelemesi yapılmasına karar verilebilir.
(c) Türkiye’nin önemli ölçüde ilgili devlet
sıfatını haiz olduğu diğer deniz kazalarında, bayrak devleti veya kıyı devleti
tarafından kaza incelemesinin başlatılmaması veya diğer önemli ölçüde ilgili
devlet/devletlerle kaza inceleme raporu üzerinde ciddi görüş ayrılığı yaşanması
durumunda, yapılacak değerlendirmeye istinaden Başkanın onayıyla kaza
incelemesi yapılabilir.”
İbarelerinin eklendiği,
Deniz kaza incelemesi taslak raporu maddesine;
1.
f)
Ekler: Gerekli görüldüğü takdirde, fotoğraf, video, ses kaydı, harita,
sertifika, ilgili mevzuat ve diğer bilgi ve belgelerin rapora eklendiği bölümü
içerir.
bendinin,
(2) Ön İnceleme başlatılan deniz kazalarında,
kaza incelemesine devam edilmeyecekse kaza hakkındaki ilk bulgulara göre ön
rapor hazırlanır ve Başkanlığa sunulur.
fıkrasının eklendiği,
Kaza inceleme taslak raporu üzerinde yapılacak
işlemler maddesinin;
1.Fıkrasındaki “Taslak raporun gönderilmesi,
söz konusu devletlerin gerekli gizlilik kurallarına uyacaklarını taahhüt
etmelerine bağlıdır.”
ifadesinin kaldırıldığı
2.Fıkrasındaki “…görüşlerinin alınması
amacıyla ve ilgili tarafça taslak raporun tamamının veya bir bölümünün başka
kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşılmayacağının taahhüt edilmesi şartıyla
ilgili taraflara gönderilebilir.”
İfadesinin “...diğer önemli ölçüde ilgili
devletler tarafından söz konusu raporun tamamı veya belirli bölümlerinin
kamuoyuyla paylaşılmayacağının taahhüt edilmesi şartıyla gönderilir.
Şeklinde değiştirildiği,
Kaza inceleme raporu maddesinin;
1.Fıkrasında “KAİK Yönetmeliği’nin 6’ncı maddesi
gereğince” ibaresinin “Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı 22’nci
maddesi gereğince” şeklinde değiştirildiği,
Mevcut Yönetmeliğin Madde 15 (2), a ve b
bendinin yerine;
“(2) Karara bağlanan deniz kazası inceleme
raporu, Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı Yönetmeliğinin 22’nci
maddesi uyarınca;
1.
a)
Başkanlık internet sitesinde yayımlanarak kamuoyu ve ilgililerle paylaşılır.
2.
b)
Gerekli çeviriler yapılmak suretiyle, diğer önemli ölçüde ilgili devletlere ve
uluslararası kurum ve kuruluşlara en uygun vasıtalar kullanılarak gönderilir.
(3) Yayımlanan ve ilgili taraflarla paylaşılan
deniz kazası inceleme raporlarında yer alan tavsiyelerin uygulanması ile ilgili
gelişmeler makul bir süre içerisinde ilgililer tarafından Başkanlığa
bildirilir.
(4) Raporda yer verilen tavsiyeler, raporu
hazırlayan inceleme grubu tarafından takip edilir. Her tavsiyenin uygulanma
durumuna ait bilgi ve güncellemeler kayıt altına alınır.”
İbarelerinin eklendiği görülmektedir.
Ekte sunulan bahse konu Yönetmelik
Taslağının mevcut Yönetmelik üzerinde değişiklikleri kırmızıyla
işaretlenmiş olup, Taslak Yönetmelik içeriğine ilişkin varsa görüş ve
önerilerinizin değerlendirilerek Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı’na
iletilmek üzere en geç 9 Temmuz 2019 tarihi mesai bitimine kadar Odamıza
(serkan.inal@denizticaretodasi.org.tr)
bildirilmesi hususu,”
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz