Çin'e yönelik ABD Ticaret Temsilciliği Eylemlerine ilişkin ICS Duyurusu
SİRKÜLER NO: 23.1 / 270-177 = 24/04/2025
İlgi:
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 24.04.2025 tarih ve 974/332/2025 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi yazıda;
‘’Uluslararası Deniz Ticaret Odası (ICS) tarafından Odamıza gönderilen 22.04.2025 tarihli yazıda;
17 Nisan 2025 tarihinde Çin'in denizcilik, lojistik ve gemi inşa sektörlerindeki nüfuzuna ilişkin kamuya açık olarak yapılan oturumu takiben Amerika Birleşik Devletleri (ABD) Ticaret Temsilciliği (USTR) tarafından alınması öngörülen tedbirlerin yayımlandığı bildirilmektedir.
Şubat ayında sunulan USTR görüşlerine göre tadil edilen eylem planı çerçevesinde alınması planlanan tedbirler küresel deniz taşımacılığı ve ABD ihracatına engel teşkil etmeyecek şekilde düzenlenecek olup, bu aşamada 17 Nisan-18 Mayıs arasında görüşler toplanacağı ve 19 Mayıs'ta kamuya açık görüşme oturumu ile konunun karara bağlanacağı belirtilmektedir.
Eylem Planı ile bu kapsamda;
- İlk 180 gün içerisinde hiçbir ücret tarifesi uygulanmayacak ve ilk tarife ücretleri 14 Ekim 2025 tarihi itibarıyla tahsil edilecek,
- Ücretler iki aşamada uygulanacak ve ilk düzenleme süreci 180 gün sonra başlayacaktır.
Buna göre;
- Daha önce liman uğrağı başına önerilen sabit ücretlerin yerine, yeni bildirilen ücretlerin Çin'e ait ve Çin tarafından işletilen gemilere, Çin yapımı gemilere ve yabancı yapımı araç taşıyan gemilere, ABD'ye düzenlenen sefer başına net tonaj veya boşaltılan konteyner sayısına göre hesaplanacağı ve hangisi daha yüksekse, sonraki yıllarda kademeli olarak artırılacağı,
- Çin'in sahip olduğu ve işlettiği gemiler için 14 Ekim 2025 tarihinden itibaren net ton başına 50 dolar ücret uygulanacağı ve bu ücretin 17 Nisan 2028 tarihine kadar net ton başına 140 dolara kadar artacağı,
- ABD limanlarına uğrayan Çin yapımı gemiler için 14 Ekim 2025 tarihinden itibaren net ton başına 18 dolar veya boşaltılan konteyner başına 120 dolar ücret uygulanacağı ve bu ücretin 17 Nisan 2028 tarihine kadar net ton başına 33 dolara veya boşaltılan konteyner başına 250 dolara kadar artırılacağı,
- Ücretlerin belirli bir gemiye takvim yılı başına en fazla 5 kez uygulanacağı,
- Ücretlerin daha önce önerildiği gibi kümülatif olmayacağı ancak ABD'ye sefer başına yalnızca bir kez uygulanacağı,
- Ücretlerin daha önce önerildiği gibi filo yapısına göre uygulanmayacağı,
- Ücretlerin Çin tersanelerinde inşa edilen gemilerin olası siparişlerine göre uygulanmayacağı,
- ABD yapımı bir geminin siparişinin kanıtlanması üzerine, eşdeğer ABD yapımı olmayan bir gemi üzerindeki ücretlerin veya kısıtlamaların üç yıla kadar askıya alınacağı,
- Muafiyetler bağlamında, kısa deniz taşımacılığında (Büyük Göller veya Karayipler Bölgesi taşımacılığı; ABD topraklarına ve ABD topraklarından taşımacılık dahil) çalışan Çin yapımı gemilere, ABD'ye boş veya balastlı olarak gelen gemilere; kapasitesi 4.000 TEU veya altında olan ve kapasitesi 55.000 DWT veya daha az olan gemiler ile bireysel dökme kapasitesi 80.000 DWT veya daha az olan gemilere ücretlerin uygulanmayacağı,
- 3 yıl sonra başlayacak ikinci aşamada ise yabancı gemilerle sıvılaştırılmış doğal gazın (LNG) taşınmasına yönelik sınırlı kısıtlamalar 22 yıl boyunca kademeli olarak artırılacağı, belirtilmektedir.
USTR tarafından Çin'de üretilen belirli
gemi-kara vinçleri ve kargo elleçleme ekipmanları için ek tarifeler önerilmiş
olup, söz konusu ek tarifelere ilişkin görüşler 17 Nisan-18 Mayıs 2025
tarihleri arasında toplanacak, süreci takiben 19 Mayıs 2025 tarihinde bir
kamuya açık görüşme oturumu gerçekleştirileceği bildirildiği,’’
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz