Menu

Duyurular


Boğazlardan Geçen Gemiler - SP-1 Veri Girişleri

SİRKÜLER NO:23.1 / 1003-781 = 28/12/2021


İlgi: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü’nden alınan 28.12.2021 tarihli ve E-25270526-155.01.01-85411 sayılı yazısı.

 

Denizcilik Genel Müdürlüğü’nden alınan ilgi yazıda;


‘’ilgi : 12.11.2021 tarihli ve E-25270526-199-73541 sayılı yazımız.

Bilindiği üzere, Türk Boğazları hem coğrafik ve hem de jeostratejik açıdan çok önemli konumda bulunmakta olup Türk Boğazları’nda deniz emniyetinin tesisi, gerek bölgemizdeki deniz ticaretinin idamesi bakımından gerekse de Türk Boğazları'nın dolayısıyla İstanbul ve Çanakkale illerimizle birlikte Marmara Denizi'nin korunması bakımından oldukça önem arz etmektedir. Bu sebeple, Türk Boğazları'ndan geçen gemilere, bu gemilerin detaylarına ve bu gemilerin taşıdıkları yükün miktarı ve niteliğine ilişkin verilerin kesin ve doğru olması, Türk Boğazları'na ilişkin planlamalara, projeksiyonlara ve deniz trafiğine ilişkin düzenlemelere esas teşkil etmektedir. Bu doğrultuda, Boğazlarımızdan geçiş yapmak için verilen Sefer Planı-1 (SP-1) raporları 15 Temmuz 2021 tarihinden itibaren Liman Yönetimi Bilgi Sistemi (LYBS) üzerinden yapılmaktadır.

Bu kapsamda limanlarımıza gelen gemilerin Liman Çıkış Belgesi başvurusunda uygulanan şekilde SP-1 başvurularında da öncelikle gemi üzerinde bulunan bütün yüklerin "yük bilgileri" kısmına girilmesi, gemi üzerinde tehlikeli yük bulunması durumunda ise tehlikeli yüklerle ilgili bilgilerin ilgili uluslararası standarda uygun olarak (MARPOL, IMDG, IBC, IGC ve IMSBC Kod gibi) ayrıca "tehlikeli yük bilgileri" kısmına girilmesi gerektiği hususunda gerekli hassasiyetin gösterilmesi konusunda ilgi yazımızla ilgili liman başkanlıkları ve diğer kuruluşlar uyarılmıştır.

Ancak halen bazı acenteler tarafından veri girişi hususunda gerekli hassasiyetin gösterilmediği, gemi her iki Boğazımızı geçecekken sadece tek bir Boğazımızın seçildiği veya gemi tek bir Boğazımızı geçecekken iki Boğazın birden seçildiği, yine söz konusu sisteme girilen tehlikeli yük verilerinin bir kısmının sadece "tehlikeli yük bilgileri" kısmına girilip "yük bilgileri" kısmına girilmediği, ayrıca tehlikeli yükün hangi uluslararası sözleşme/kod kapsamında olduğuna ilişkin seçimlerin de hatalı yapıldığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda, aşağıda belirtilen hususların yeniden vurgulanması gerekliliği hasıl olmuştur:

a)Gemi her iki Boğazımızı geçecekse, geçiş sırasına göre "İstanbul>Çanakkale" veya "Çanakkale>İstanbul" seçeneklerinden birinin; gemi sadece tek bir Boğazımızı geçecekse buna ilişkin seçimin yapılması (Örneğin gemi Bandırma'dan kalkıp Mersin'e gidecekse bu geçiş için "İstanbul>Çanakkale" veya "Çanakkale>İstanbul" değil, sadece "Çanakkale’’nin seçilmesi gerekmektedir; gemi Ukrayna'nın bir limanından Portekiz'in bir limanına gidecek ise, bu gemi her iki Boğazımızı da geçeceğinden "İstanbul>Çanakkale'’nin seçilmesi gerekmektedir.),

b)Gemide bulunan toplam yük miktarının, ölçü birimi de doğru olacak bir şekilde öncelikle "Yük Bilgileri" kısmına girilmesi, gemi üzerinde tehlikeli yük bulunması durumunda ise tehlikeli yük ile ilgili bilgilerin ölçü birimi bilgileri de doğru olacak şekilde "Tehlikeli Yük Bilgileri’’ kısmına girilmesi (Örneğin, gemide toplam 60.000 Metrik Ton ham petrol yükü varsa, bu yükün öncelikle "Yük Bilgileri" kısmına girilmesi gerekmektedir. Devamında ise bu yükün tehlikeli yük olması sebebiyle aynı verilerin "Tehlikeli Yük Bilgileri" kısmına da doğru seçimler yapılarak girilmesi gerekmektedir. Sonuç olarak, tehlikeli yük olan bir gemide "Yük Bilgileri" kısmı boş bırakılmamalıdır.),

c)Tehlikeli yük bilgileri girilirken, yükün hangi uluslararası sözleşme / kod kapsamında olduğuna ilişkin seçimin de doğru bir şekilde yapılması (Örneğin 60.000 Metrik Ton ham petrol yükü bilgisi girilecekse bunun için "IMDG Kod"un değil, "Petrol ve Petrol Türevleri"nin seçilerek yapılması gerekmektedir.),

ç)Özellikle konteyner ve ro-ro yüklerinde Yük Bilgileri ve/veya Tehlikeli Yük Bilgileri kısmına veri girişi yapılırken sadece konteyner veya araç adedi değil, toplam yük miktarının metrik ton cinsinden de belirtilmesi (Örneğin, verinin sadece 264 adet araç şeklinde girilmesi değil, 264 adet araç verisinin ilgili sekmeye, 6183 Metrik Ton verisinin de ilgili sekmeye girilmesi gerekmektedir. Yine, gemide 230.000 kilogram paketlenmiş tehlikeli yük olması durumunda, buna ilişkin veri girişinin, ilgili sekmeye kilogram şeklinde 230.000 verisinin girilmesiyle birlikte ilgili diğer sekmeye ise bu yükün kaç konteyner/dorse ile taşındığı bilgisinin adet olarak girilmesi (Örneğin 11 adet) gerekmektedir.).

Bu itibarla, Liman Yönetimi Bilgi Sistemi üzerinden verilen SP-1 raporlarına ilişkin verilerin yukarıda örneklendirilen konulara titizlikle uyularak ve mutlak surette doğru olarak girilmesine yönelik gerekli iş ve işlemlerin ivedilikle yapılması hususu,’’

 

Bildirilmektedir.

Sayın Üyelerimizin bilgilerine rica ederiz.

 

 

 

 

 

Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği

 

  

Emin EMİNOĞLU

Genel Sekreter


 

 

Ek: İlgi Yazı


Dağıtım: Tüm üyelerimiz