Panama Kanalı Geçiş Ücretlerinin Düzenlenmesi Teklifi
SİRKÜLER NO: 23.1 / 505-343 = 01/07/2019
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 27.06.2019 tarih
ve 2465-436/2019 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Uluslararası Deniz Ticaret
Odası (ICS)'nın 19.06.2019 tarih ve CAN(19)01 sayılı yazısına atfen;
“Panama Kanalı İdaresi (Panama Canal
Authority – ACP)’nin 1 Ekim 2017 tarihinde oluşturulan Panama Kanal Geçiş
Ücretleri sisteminde geçiş ücretlerine ilişkin değişiklik teklifi yayımladığı,
son değişikliğin 2017 yılının Ekim ayında uygulamaya konulduğu, ekte sunulan
değişiklik teklifinin nihai şekliyle kabul görmesi halinde 1 Ocak 2020 yılında
uygulanmaya başlayabileceğinin beklendiği bildirilmektedir.
Panama Kanalı Geçiş
Ücretleri düzenleme teklifinde;
Konteyner Gemilerinde,
Yüklü konteyner
gemilerinin Panama Kanalı geçişlerinde, Panama Kanalı İdaresi (ACP), konteyner
gemilerinin dönüş seferlerini teşvik etmek için bağlılık programında bazı
düzenlemeye gidilmesi teklifinde bulunduğunu,
2015 yılında sadece
konteyner gemileri için uygulamaya konan ”bağlılık programı” kapsamında Haziran
2016 yılında yeni kanal geçiş havuzlarının hizmete girmesiyle, yüklü halde
kanaldan geçiş yaptıkları ancak dönüş seferlerinde (kısmi yüklü, düşük değerli
yük taşıyan) ise Süveyş Kanalını ya da Ümit burnunu kullandıklarının görüldüğü,
dönüş seferlerinde de Panama Kanalı’nın kullanımı teşvik etmek maksadıyla (28
gün içerisinde kanaldan geri dönüş ve diğer gerekliliklere bağlı olarak) 2017
yılından itibaren yüklü konteyner başına 10-15 Amerikan Doları oranında
indirime gidildiği, bu teklif programında ise mevcut teşviklerin yanı sıra
belirlenen yeni kategoriler kapsamında ek teşvikler sunulacağı
belirtilmektedir.
Yeni 1A Kategorisi: 12
aylık periyotta kanaldan geçiş yaparken toplamda 2 milyon TEU taşıma kapasitesi
üzerine çıkan gemilerin Panama Kanalı geçişlerinde tam hacimde 3.5 Amerikan
Doları miktarında ek teşvik uygulanacağı,
Yeni “Bağlılık Ek
(Loyalty Plus)” Kategorisi: 3 milyon TEU üzerine çıkıldığında ise mevcut ana
oranda (Loyalty Program) 5 Amerikan Doları teşvik indirimi sağlanacağı,
Güverte üzeri konteyner taşıyan yük gemileri: ACP yeni geçiş ücreti
düzenleme teklifinde gemideki konteynerlere farklı oranlarda tarife
belirlemektedir. Mevcut sistemde her konteyner için yaklaşık 90 Amerikan Doları
ücret alındığı, yeni teklif düzenlemesinde soğutuculu konteynerler için 110 USD
, kuruyük konteyner 100 USD, boş konteyner için ise önceden 90 Amerikan Doları
olan ücretin teklif düzenlemesinde 60 USD’ye indirildiği görülmektedir.
Araba Taşıyıcı Gemiler
Araba taşıyıcı
gemilerinin Panama Kanalı geçiş ücretleri yapısında küçük bir değişikliğe
gidildiği, rampaları olmasına rağmen genel yük gemisi gibi işletildikleri, bu
tür gemilerin geçiş ücretlerinin genel yük gemilerine uygulanan orana göre düzenleneceği,
böylelikle Panama havuzları ya da Neopanamax havuzlarını kullanacak olan Ro-Ro
ve Araç Taşıyıcı gemilerin birbirinden ayrılmasının amaçlandığı, buna göre teklifte
Neopanamax havuzlarının tarifesinde %10 artış, Panamax havuzlarında büyük
gemiler için % 5, daha küçük tonajdaki gemiler için % 15 artış öngörüldüğü
belirtilmektedir.
Kuru Yük Gemileri
Panama Kanalı
Neopanamax havuzlarından geçiş yapan demir madeni taşıyan kuru yük gemilerinin
geçiş ücretlerinde %16, balastlı geçişte %18 artış getirilmesinin önerildiği
bildirilmektedir.
Yakıt Tankerleri ve Kimyasal Tankerler
Bu segmentte yakıt
tankerleri için yük taşıma kapasitesi bazlı Panamax havuzlarından geçişte %10,
Neopanamax havuzlarından geçişte ise % 8 geçiş oranında artış ile buna ilaveten metreküp cinsinden %12 lik oranda
gemideki mevcut taşınan yük miktarına göre artışın ekleneceği, balastlı
gemilerde ise yine %12 oranında artış, yüklü ve balast kondisyonunda panamax kimyasal tankerlerde %8 oranında artış öngörülmektedir.
LNG ve LPG Tankerleri
ACP, 2017 yılındaki
artışın ardından bu segmentteki gemilerin geçişi ücretlerine yönelik yine bir
artış teklifinde bulunduğu, bu segmentte, piyasa koşullarında %10 oranında
artış olması beklenirken, refakat römorkörleri ve diğer denizcilik hizmetleri
de dikkate alınarak LNG gemileri için boş veya dolu olduğuna bakılmaksızın %8
oranında artış öngörülmektedir.
LPG Tankerleri için
Panamax havuzlarından geçişte boş ve dolu olduğuna bakılmaksızın %8, Neopanamax
havuzlarında %15 oranında artış teklif edilmektedir.
Yolcu gemileri
Mevcut sistemde yolcu
gemilerinin ücretlendirilmesinin yanaşılan limana göre değerlendirildiği, bu
değerlendirme teklifinde yolcu gemilerinin taşıyabileceği yolcu kapasitesine
göre ücretlendirilme yapılmasının öngörüldüğü, böylelikle mevcut sistemde yolcu
gemilerinin ücretlendirilmesine yönelik %10 oranında artış dikkate
alınmaktadır.
Küçük gemiler (yatlar dahil)
Yatları da içeren
küçük gemilerin geçiş ücretlendirmesinde %30-%100 oranında bir artış öngörüldüğü,
Bu kapsamda, misal
olarak 55 feet (yaklaşık 17 m) boyunda bir teknenin ödeyeceği ücretin 1500-2000
USD arasında olacağı, bu ücretin pilot masraflarını kapsamadığı, pilot
masraflarıyla birlikte yaklaşık 3400 USD’yi bulacağı, böylelikle ortalama olarak
küçük gemiler arasında belirlenecek olan ücretlerin 3200 ile 4500 USD arasında değerlendirilebileceği
belirtilmektedir.
Ekte detayları ile
sunulan Konteyner, Ro-Ro, Dökme Yük, Tanker, Kimyasal, LPG, LNG, Yolcu ve küçük
gemilerin Panama Kanalı geçiş ücretlerinin düzenlenmesine yönelik teklifin
gözden geçirilerek varsa görüş ve önerilerin ICS’ e bildirilmek üzere en
geç 2 Temmuz 2019 tarihi mesai bitimine kadar Odamıza
(serkan.inal@denizticaretodasi.org.tr) iletilmesi hususu,”
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Ek 2: Panama Kanalı Geçiş Ücretleri Teklif Kitapçığı
Ek 3: Panama Kanalı İdaresi Sunumu
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz