Ocak 2021 İstihbarat Raporu
SİRKÜLER NO: 23.1 / 25-22 = 13/01/2021
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 12.01.2021 tarih
ve 203/32/2021 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Uluslararası
Deniz Ticaret Odası (ICS) tarafından gönderilen 6 Ocak 2021 tarih ve MC(21)02
sayılı yazıda Ocak 2021 Aylık İstihbarat Raporuna yer verilmektedir. Bahse konu
raporun üç odak bölgedeki (Batı Afrika, Hint Okyanusu'nun Batısı ve Güney Doğu
Asya) ticari gemilere yönelik saldırıları ve bu bölgelerdeki farklı tehdit
unsurlarına yönelik değerlendirmeleri içerdiği belirtilmektedir.
Raporda,
diğer sektörlere benzer şekilde denizcilik sektöründeki tüm operasyonlarda
teknolojiye olan bağımlılığın arttığı ve kurulan ağların gözetimsiz ya da uygun
nitelikte siber güvenlik protokolleri olmaksızın kullanıma sunulduğu ifade
edilmektedir. Bu durumun, geçen yıl sektörü hedefleyen siber saldırıların
artmasıyla birçok şirket için operasyonlara yönelik güvenlik açıkları
yarattığı, pandemi sürecinde şirketlerin genellikle uzaktan erişim
faaliyetlerine dayalı operasyonlar yürütmek zorunda kalmasının ilave açıklar
oluşturduğu belirtilmektedir.
Siber
güvenlik ihlallerinin denizcilik sektörü için gerçek tehdit olduğu, şirketlerin
yüksek olasılıkla saldırıya maruz kalma riskleri ve yüksek maliyetlerle karşı
karşıya kaldıkları ve kaçakçılık ve yük hırsızlığı gibi geleneksel tehditlerin
yanı sıra, fidye yazılımı, casusluk ve siber destekli dolandırıcılık gibi
sektöre özgü olmayan tehlikelerin de ortaya çıktığı bildirilmektedir. Olası herhangi
bir siber saldırının, yürütülen operasyonları ve haberleşmeyi etkilemesinin
yanı sıra, özel veya hassas müşterilerin, iş ortaklarının, şirket ve
çalışanların verilerinin çalınmasına ve fidye istenmesine, itibar kaybına,
artan sigorta maliyetlerine yol açabildiği ifade edilmektedir.
Uluslararası
Denizcilik Örgütü'nün (IMO) 2021 yılından itibaren tüm gemilerin Safety
Management System (SMS)-Emniyetli Yönetim Sistemlerinin siber risklere karşı
güvenlik tedbirlerini de içermesi zorunluluğu getirdiği, bahse konu tedbirlerin
iyi bir başlangıç olsa da liman ve gemiler arasındaki otomasyonun artışı, bilgi
ağlarının karmaşıklığı ve veri hacmindeki artışın mevcut düzenlemeleri
karşılamadığı, durumun ilave siber güvenlik eğitimleri, standardizasyon ve
prosedürlerin uygulanmasını gerektirdiği belirtilmektedir. Tehdit aktörlerinin
yöntemleri daha sofistike hale geldikçe, siber olayların mali ve itibari
zararlarının arttığı, fidye istenecek yazılım saldırılarının 2021 yılında da
başlıca tehditler arasında yer alacağının muhtemel görüldüğü ifade
edilmektedir. Bu tür siber saldırılarla, yasal kullanıcının yazılımlara erişimi
engellenmekte, sistemin yeniden erişilebilir olması için kripto para biriminde
fidye istendiği bildirilmektedir.
Bunun
yanı sıra; 1-31 Aralık 2020 tarihleri arasında Batı Afrika bölgesinde gemilere
yönelik 18 deniz haydutluğu vakası rapor edildiği, vakaların beşinde deniz
haydutlarının gemiye çıkmayı başardığı, sekizinde gemiye saldırı düzenlendiği
bildirilmektedir. Nijer Deltası güney ve doğusunda faaliyet gösteren deniz
haydutlarının, Gine Körfezi'ndeki en önemli tehdit olmaya devam ettikleri, tüm
gemileri hedef alabilecekleri, ancak küçük tonajlı dökme yük gemileri, ürün
tankerleri, genel yük ve açık deniz ikmal gemileri ile balıkçı gemileri gibi düşük
süratli ve alçak bordalı gemilere gerçekleştirilen saldırıların başarılı olma
olasılığının daha yüksek olduğu ifade edilmektedir.
Batı
Hint Okyanusunda 1-31 Aralık 2020 tarihleri arasında dört olayın meydana
geldiği, vakaların birinde genel yük gemisine ateş açıldığı, ikisinde gemilerin
patlayıcı tarafından hasar gördüğü, bir saldırının Suudi Deniz Kuvvetleri
tarafından engellendiği, son olarak da ham petrol tankerinde bir limpet
mayınının tespit edildiğinin rapor edildiği, Somali ve Aden Körfezinde deniz
haydutluğu tehdidinin halen devam ettiği, deniz haydutlarının genel olarak ana
gemi desteği olmadan küçük teknelerle Somali kıyılarından 500 deniz mili açığa
kadar faaliyet gösterdikleri belirtilmektedir.
Güneydoğu
Asya'da 1-31 Aralık 2020 tarihleri arasında Endonezya'da limanda dökme yük
gemisine gerçekleştirilen bir silahlı soygun vakası rapor edildiği, Singapur
Boğazında herhangi bir vakanın yaşanmaması konusunda, deniz haydutlarının
girişimlerini zora sokacak kuzeydoğu muson yağmur sezonunun etkisinin
olabileceğinin düşünüldüğü, hava tahminlerine göre söz konusu sürecin Ocak
sonu/Şubat başında sona ereceğinin belirtildiği, bölgede Endonezya, Singapur ve
Malezya sınırlarının Singapur Boğazında kesişmesi dolayısıyla yetki alanları
konusundaki güçlüklerin deniz haydutlarının kaçma imkanlarını kolaylaştırdığı
ifade edilmektedir.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz