Menu

Duyurular


Kanada Montreal Limanında Kısmi Grev

SİRKÜLER NO: 23.01 / 284-200 =16/04/2021 


İlgi: T.C. Ticaret Bakanlığı Ottava Ticaret Müşavirliğinin 14.04.2021 tarih ve E-53821287-549.1-00063256015 sayılı yazısı aşağıda tarafınıza sunulmuştur.

 

 

23.02.2021 tarihli ve E-53821287-549.1-00061745998 sayılı yazı.

Kanada’nın ikinci büyük limanı Montreal Limanı'nda görev yapan 1.125 işçi 9-21 Ağustos 2020 tarihlerinde greve gitmiş ve bu nedenle limandaki yükleme, aktarma ve elleçleme işlemlerinde gecikmeler yaşanmıştı. Kanada'nın doğusunda yer alan eyaletlerin dış ticaret işlemlerini olumsuz etkileyen söz konusu grevin sona erdirilmesi konusunda Kanada Kamu İşçileri Sendikası ile Denizcilik İşverenleri Birliği (MEA) arasındaki görüşmeler neticesinde grev 21 Ağustos 2020 itibariyle son bulmuş ve 23 Ağustos 2020 itibariyle normal çalışma düzenine geçilmiş, MEA ile Montreal Limanı’nda görev yapan 1.125 liman işçisini temsil eden Kanada Kamu Çalışanları Birliği (CUPE) adlı sendika arasındaki müzakerelerin takip eden 7 ay boyunca devam edeceği ve bu süreçte anlaşma sağlanmazsa, işçilerin yeniden greve gidebilecekleri ifade edilmişti.

Akabinde, Montreal Liman İdaresi tarafından 17 Şubat 2021 tarihinde bir bildirim (https://www.port-montreal.com/en/the-port-of-montreal/news/news/press-release/major-impacts) yapılmış; Kanada Denizcilik İşverenleri Birliği (MEA) ile Montreal Limanı’nda görev yapan CUPE 375 adlı sendikaya bağlı liman işçileri arasındaki müzakere sürecinin mevcut durumda askıya alındığı, iki taraf arasında daha önce yapılan “grev yapmama” yönündeki Anlaşmanın süresinin 21 Mart 2021 tarihinde yerel saatle sabah 06:59’da sona ereceği, mevcut pandemi koşulları sürerken ve Kanada ekonomisi daha önce görülmemiş türden zorluklarla mücadele etmek zorunda kalmışken, Montreal Liman İdaresinin, liman işçilerinin yeniden iş bırakma eylemine gitmeyeceğini ve tarafların hızlı bir şekilde Anlaşma yapacaklarını umut ettiği hususlarına yer verilmişti.

Bu defa, Montreal Liman İdaresi tarafından 13 Nisan 2021 tarihinde yapılan açıklamaya göre (https://www.port-montreal.com/en/goods/notices-goods/negociations-en) CUPE adlı sendikaya bağlı liman işçileri, Kanada Kamu İşçileri Sendikası ile Denizcilik İşverenleri Birliğine (MEA) 10 Nisan 2021 tarihinde kısmi grev bildiriminde bulunmuştur. Montreal Limanı, söz konusu bildirime rağmen faaliyetlerini sürdürmeye devam edecek olup belirli günlerde faaliyetlerine ara verecektir. Buna göre aşağıdaki takvimin izleneceği açıklanmıştır:

      •          13 Nisan 2021 Salı günü saat 18:00’den itibaren, liman işçileri fazla mesai yapmayacaklardır.

                   17 Nisan 2021 Cumartesi gününden itibaren geçerli olmak üzere; 17 Nisan 2021 Cumartesi günü saat 07:00 ve 19 Nisan Pazartesi saat 05:59 arasındaki vardiyalar esnasında, liman işçilerinin liman bölgesindeki kargo elleçleme faaliyetleri tamamen durdurulacaktır.

                   17 Nisan 2021 Cumartesi gününden itibaren geçerli olmak üzere; 17 Nisan 2021 Cumartesi günü saat 08:00 ile 19 Nisan 2021 Pazartesi günü saat 07:59 arasında liman işçileri limanda bulunmayacak ve bu tarihler arasında gemi demirleme faaliyetlerine tamamen ara verilecektir.

Yukarıda zikredilen durum nedeniyle Cast, Maisonneuve, Racine, Viau, Montreal’deki Logistec terminalleri ve Contrecoeur (kuru yük), CanEst ve Lantic Sugarisimli terminallerde kargo işlemlerinde gecikmeler yaşanacaktır.

Diğer taraftan, söz konusu yavaşlamaya sebebiyet veren değişikliklerden etkilenmeyecek olan hizmet ve birimler ise sıvı yük elleçleme hizmeti; Oceanex hizmeti (Bickerdike Terminali) ile tohum terminali (Viterra) şeklinde sıralanmaktadır:

Konuya ilişkin olarak Montreal Liman İdaresi Başkanı ve CEO’su Martin Imbleau tarafından yapılan açıklamada ise;

                   her yıl yaklaşık 100 milyar USD değerinde mal ticaretinin Montreal Limanı üzerinden geçtiğini, bunun günlük 275 milyon USD’lik ticaret hacmi anlamına geldiğini, Montreal Limanı’nın Montreal şehrinin yanısıra Kanada’nın doğusundaki ekonomik faaliyetlere doğrudan tesir ettiğini, liman üzerinden ticarete konu ürünlerin örneğin Montreal Metropolitan Bölgesinde (Greater Montreal Area) konut inşaat sektöründe faaliyette bulunan şirketler, Quebec Eyaleti’nin merkezindeki imalat sanayi üreticileri, Ontario Eyaleti’ndeki otomotiv üretim tesisleri için kritik önem taşıdığını,

    •         Montreal Limanı’nın deniz taşımacılığında 2021 yılının ilk çeyreğinde pandemi nedeniyle vuku bulan belirsizlik kaynaklı yaşadığı sorunlardan olumsuz etkilendiğini, liman işçileri ile yaşanan uyuşmazlığın limanın operasyonlarını ayrıca olumsuz etkilediğini, 2021 yılı Mart ayında Montreal Limanı’nın iş hacminin %11 daraldığını, sorunların artması durumunda liman kapasitesinin %30 oranında düşebileceğini, Montreal Limanı’nın iş hacmine yönelik verilerin tarihte ilk kez ABD’nin doğu kıyılarındaki (East Coast) limanların gerisinde kaldığını,

   •         global ticaretin %90’ının karbon gazı salınımı bakımından en etkin yöntem olan denizyolu taşımacılığı ile yapıldığını, ekonomik faaliyetler açısından stratejik olarak tanımlanan limanların yasal çerçevesinin Kanada Deniz Kanunu ile düzenlendiğini, pandemi başladıktan sonra devletlerin arz tedarik zinciri bakımından önem arz eden belirli hizmetleri ve çalışanlarını temel ve öncelikli hizmetler kategorisinde kabul etmeye başladığını, Montreal Limanı’ndan Newfoundlands yapılan tahıl ve deniz taşımacılığı gibi hizmetlerin Kanadalı resmi kuruluşlar tarafından temel hizmetler kategorisinde kabul edildiğini, ekonominin işleyebilmesi ve girdi arz tedariği açısından gemilerin temel ihtiyaç olduğunu, Montreal Limanı’nda çalışanlarla yaşanan anlaşmazlığın limanın güvenilirliğini etkilediğini, yukarıda bahsedilen kısmi çalışma takviminin Quebec and Ontario Eyaletlerindeki müşteriler için gecikmeler ve ilave maliyetler doğuracağını, kamusal nitelik taşıyan hizmetlerin yarı zamanlı çalışma ile ifa edilemeyeceğini ancak Montreal Limanı’nın varlık sebebi olarak hizmet sunduğu ve binlerce çalışanın istihdam edildiği endüstriler için bu yöntemin uygulanacağını, mevcut anlaşmazlık nedeniyle Montreal Limanı’nın operasyonlarının kısmen erişilebilir hale geleceğini ve kapasitesinin düşeceğini, söz konusu uygulamadan etkilenme potansiyeli olan ihracatçı, ithalatçı ve sanayi kolları göz önünde bulundurarak, tarafların, limanın kamuya sunduğu  hizmetin stratejik yönünü kabul ederek bir  an evvel uzlaşıya varmasını umut ettiğini

ifade etmiştir.

             Bu çerçevede, Montreal Limanı üzerinden Kanada ile ticaret yapan firmalarımızın limandaki iş ve işlemlerdeki bahse konu gecikmeleri dikkate almasında fayda olduğu düşünülmekte olup keyfiyetin özel sektör kuruluşları, ilgili İhracatçı Birlikleri ve Ticaret Odalarına iletilmesinde fayda görülmektedir.

 

Denilmektedir.

 

Sayın Üyelerimizin bilgilerine rica ederiz.

 

 

 

 

Saygılarımızla,

Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği

 

 

Emin EMİNOĞLU

Genel Sekreter

 

 

 

 

Ek: İlgi Yazı

Dağıtım: Tüm üyelerimiz