Kanada Montreal Limanında Kısmi Grev
SİRKÜLER NO: 23.01 / 284-200 =16/04/2021
İlgi: T.C. Ticaret Bakanlığı Ottava
Ticaret Müşavirliğinin 14.04.2021 tarih ve E-53821287-549.1-00063256015 sayılı
yazısı aşağıda tarafınıza sunulmuştur.
23.02.2021 tarihli ve
E-53821287-549.1-00061745998 sayılı yazı.
Kanada’nın ikinci büyük limanı
Montreal Limanı'nda görev yapan 1.125 işçi 9-21 Ağustos 2020 tarihlerinde greve
gitmiş ve bu nedenle limandaki yükleme, aktarma ve elleçleme işlemlerinde
gecikmeler yaşanmıştı. Kanada'nın doğusunda yer alan eyaletlerin dış ticaret
işlemlerini olumsuz etkileyen söz konusu grevin sona erdirilmesi konusunda
Kanada Kamu İşçileri Sendikası ile Denizcilik İşverenleri Birliği (MEA)
arasındaki görüşmeler neticesinde grev 21 Ağustos 2020 itibariyle son bulmuş ve
23 Ağustos 2020 itibariyle normal çalışma düzenine geçilmiş, MEA ile Montreal
Limanı’nda görev yapan 1.125 liman işçisini temsil eden Kanada Kamu Çalışanları
Birliği (CUPE) adlı sendika arasındaki müzakerelerin takip eden 7 ay boyunca
devam edeceği ve bu süreçte anlaşma sağlanmazsa, işçilerin yeniden greve
gidebilecekleri ifade edilmişti.
Akabinde, Montreal Liman İdaresi
tarafından 17 Şubat 2021 tarihinde bir bildirim (https://www.port-montreal.com/en/the-port-of-montreal/news/news/press-release/major-impacts) yapılmış; Kanada Denizcilik
İşverenleri Birliği (MEA) ile Montreal Limanı’nda görev yapan CUPE 375 adlı
sendikaya bağlı liman işçileri arasındaki müzakere sürecinin mevcut durumda
askıya alındığı, iki taraf arasında daha önce yapılan “grev yapmama” yönündeki
Anlaşmanın süresinin 21 Mart 2021 tarihinde yerel saatle sabah 06:59’da sona
ereceği, mevcut pandemi koşulları sürerken ve Kanada ekonomisi daha önce
görülmemiş türden zorluklarla mücadele etmek zorunda kalmışken, Montreal Liman
İdaresinin, liman işçilerinin yeniden iş bırakma eylemine gitmeyeceğini ve
tarafların hızlı bir şekilde Anlaşma yapacaklarını umut ettiği hususlarına yer
verilmişti.
Bu defa, Montreal Liman İdaresi
tarafından 13 Nisan 2021 tarihinde yapılan açıklamaya göre (https://www.port-montreal.com/en/goods/notices-goods/negociations-en) CUPE adlı sendikaya bağlı liman
işçileri, Kanada Kamu İşçileri Sendikası ile Denizcilik İşverenleri Birliğine
(MEA) 10 Nisan 2021 tarihinde kısmi grev bildiriminde bulunmuştur. Montreal
Limanı, söz konusu bildirime rağmen faaliyetlerini sürdürmeye devam edecek olup
belirli günlerde faaliyetlerine ara verecektir. Buna göre aşağıdaki takvimin
izleneceği açıklanmıştır:
•
13 Nisan 2021 Salı
günü saat 18:00’den itibaren, liman işçileri fazla mesai yapmayacaklardır.
•
17 Nisan 2021
Cumartesi gününden itibaren geçerli olmak üzere; 17 Nisan 2021 Cumartesi günü
saat 07:00 ve 19 Nisan Pazartesi saat 05:59 arasındaki vardiyalar esnasında,
liman işçilerinin liman bölgesindeki kargo elleçleme faaliyetleri tamamen
durdurulacaktır.
•
17 Nisan 2021
Cumartesi gününden itibaren geçerli olmak üzere; 17 Nisan 2021 Cumartesi günü
saat 08:00 ile 19 Nisan 2021 Pazartesi günü saat 07:59 arasında liman işçileri
limanda bulunmayacak ve bu tarihler arasında gemi demirleme faaliyetlerine
tamamen ara verilecektir.
Yukarıda zikredilen durum
nedeniyle Cast, Maisonneuve,
Racine, Viau, Montreal’deki
Logistec terminalleri ve Contrecoeur (kuru yük), CanEst ve Lantic Sugarisimli
terminallerde kargo işlemlerinde gecikmeler yaşanacaktır.
Diğer taraftan, söz konusu
yavaşlamaya sebebiyet veren değişikliklerden etkilenmeyecek olan hizmet ve
birimler ise sıvı yük elleçleme hizmeti; Oceanex hizmeti (Bickerdike Terminali)
ile tohum terminali (Viterra) şeklinde sıralanmaktadır:
Konuya ilişkin olarak Montreal
Liman İdaresi Başkanı ve CEO’su Martin Imbleau tarafından yapılan açıklamada
ise;
•
her yıl yaklaşık 100
milyar USD değerinde mal ticaretinin Montreal Limanı üzerinden geçtiğini, bunun
günlük 275 milyon USD’lik ticaret hacmi anlamına geldiğini, Montreal Limanı’nın
Montreal şehrinin yanısıra Kanada’nın doğusundaki ekonomik faaliyetlere doğrudan
tesir ettiğini, liman üzerinden ticarete konu ürünlerin örneğin Montreal
Metropolitan Bölgesinde (Greater Montreal Area) konut inşaat sektöründe faaliyette bulunan şirketler, Quebec Eyaleti’nin merkezindeki imalat
sanayi üreticileri, Ontario Eyaleti’ndeki
otomotiv üretim tesisleri için kritik önem taşıdığını,
•
Montreal Limanı’nın
deniz taşımacılığında 2021 yılının ilk çeyreğinde pandemi nedeniyle vuku bulan
belirsizlik kaynaklı yaşadığı sorunlardan olumsuz etkilendiğini, liman işçileri
ile yaşanan uyuşmazlığın limanın operasyonlarını ayrıca olumsuz etkilediğini,
2021 yılı Mart ayında Montreal Limanı’nın iş hacminin %11 daraldığını,
sorunların artması durumunda liman kapasitesinin %30 oranında düşebileceğini,
Montreal Limanı’nın iş hacmine yönelik verilerin tarihte ilk kez ABD’nin doğu
kıyılarındaki (East Coast) limanların gerisinde kaldığını,
•
global ticaretin
%90’ının karbon gazı salınımı bakımından en etkin yöntem olan denizyolu
taşımacılığı ile yapıldığını, ekonomik faaliyetler açısından stratejik olarak
tanımlanan limanların yasal çerçevesinin Kanada Deniz Kanunu ile
düzenlendiğini, pandemi başladıktan sonra devletlerin arz tedarik zinciri
bakımından önem arz eden belirli hizmetleri ve çalışanlarını temel ve öncelikli
hizmetler kategorisinde kabul etmeye başladığını, Montreal Limanı’ndan Newfoundlands yapılan tahıl ve deniz
taşımacılığı gibi hizmetlerin Kanadalı resmi kuruluşlar tarafından temel
hizmetler kategorisinde kabul edildiğini, ekonominin işleyebilmesi ve girdi arz
tedariği açısından gemilerin temel ihtiyaç olduğunu, Montreal Limanı’nda
çalışanlarla yaşanan anlaşmazlığın limanın güvenilirliğini etkilediğini,
yukarıda bahsedilen kısmi çalışma takviminin Quebec and Ontario Eyaletlerindeki
müşteriler için gecikmeler ve ilave maliyetler doğuracağını, kamusal nitelik
taşıyan hizmetlerin yarı zamanlı çalışma ile ifa edilemeyeceğini ancak Montreal Limanı’nın varlık sebebi olarak
hizmet sunduğu ve binlerce çalışanın istihdam edildiği endüstriler için bu
yöntemin uygulanacağını, mevcut anlaşmazlık nedeniyle Montreal Limanı’nın
operasyonlarının kısmen erişilebilir hale geleceğini ve kapasitesinin
düşeceğini, söz konusu uygulamadan etkilenme potansiyeli olan ihracatçı,
ithalatçı ve sanayi kolları göz önünde bulundurarak, tarafların, limanın kamuya
sunduğu hizmetin stratejik yönünü kabul
ederek bir an evvel uzlaşıya varmasını
umut ettiğini
ifade etmiştir.
Bu çerçevede, Montreal Limanı
üzerinden Kanada ile ticaret yapan firmalarımızın limandaki iş ve işlemlerdeki
bahse konu gecikmeleri dikkate almasında fayda olduğu düşünülmekte olup
keyfiyetin özel sektör kuruluşları, ilgili İhracatçı Birlikleri ve Ticaret
Odalarına iletilmesinde fayda görülmektedir.
Denilmektedir.
Sayın Üyelerimizin bilgilerine
rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz