2020 Yılı Kasım Ayı Deniz Haydutluğu İstihbarat Raporu
SİRKÜLER NO: 23.1 / 901-725 = 02/12/2020
İlgi: İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan 01.12.2020 tarih
ve 3259/1342/2020 sayılı yazısı.
İMEAK Deniz Ticaret Odası’ndan alınan ilgi
yazıda;
Uluslararası
Deniz Ticaret Odası (ICS) tarafından gönderilen 5 Kasım 2020 tarih ve MC(20)69
sayılı yazıda Kasım 2020 Aylık İstihbarat Raporuna yer verilmektedir. Bahse
konu raporun, geçtiğimiz ay içinde üç odak bölgedeki (Batı Afrika, Hint
Okyanusu'nun batı kısmı ve Güney Doğu Asya) ticari gemilere yönelik saldırıları
ve bu bölgelerdeki farklı tehdit unsurlarına yönelik değerlendirmeleri içerdiği
belirtilmektedir.
Rapor içeriğinde özetle;
Gine Körfezi'nde tüm gemi tiplerine yönelik sık sık
gerçekleştirilen saldırıların, hem denizcilik şirketleri, hem de gemi insanları
için büyük bir sorun olmaya devam ettiği, son aylarda kıyıdan oldukça açıkta
gerçekleştirilen saldırılarda gemi personelinin kaçırılması vakalarının sorunu
ön plana çıkardığına vurgu yapılmaktadır. Ayrıca, tehdit seviyesinin bölgeden
bölgeye değişiklik gösterdiği, ticari gemilere personelin rehin alınması
amacıyla gerçekleştirilen saldırıların Nijerya kıyılarında yoğunlaştığı, buna
karşılık komşu ülkelerde daha az sıklıkla görüldüğü bildirilmektedir.
Aynı zamanda bölgede Covid-19'un yayılmasını engellemeye yönelik
alınması gereken tedbirlerin ekonomik etkisi nedeniyle, bölgedeki deniz
kuvvetleri ve diğer denizcilik acentelerinin yakın gelecekte ek finansman
almasının olası görünmediği, çoğu hükümetin başta sağlık sektörü ve genel
ekonomik iyileşme olmak üzere iç meselelere öncelik vermesinin muhtemel olduğu
ifade edilmektedir. Bu şekilde tüm gemi tiplerine yönelik gemi personelinin
kaçırılması ile sonuçlanan saldırı tehdidinin gelecek 1-2 yıl içerisinde
artabileceğine vurgu yapılmaktadır.
Uluslararası Denizcilik Bürosunun (International Maritime Bureau-
IMB) 2020 yılının ilk dokuz ayını içeren raporunda, gemi personelinin kaçırılmasına
ilişkin vakaların 2019 yılının aynı periyoduna göre %40 oranında arttığı,
gemilere yönelik gerçekleştirilen 14 saldırıda 80 gemi personelinin kaçırıldığı
bildirilmektedir. Sadece 1-31 Ekim 2020 tarihli arasında Batı Afrika bölgesinde
gemilere yönelik 10 saldırı rapor edildiği, vakaların altısında deniz
haydutlarının gemiye çıkmayı başardığı, diğerlerinde ise saldırı girişimlerinin
başarısız olduğu belirtilmektedir.
Nijer Deltası güney ve doğusunda faaliyet gösteren deniz
haydutlarının, Gine Körfezi'ndeki en önemli tehdit olmaya devam ettikleri, tüm
gemileri hedef alabilecekleri, ancak küçük tonajlı dökme yük gemileri, ürün
tankerleri, genel yük ve açık deniz ikmal gemileri ile balıkçı gemileri gibi
düşük süratli ve alçak bordalı gemilere gerçekleştirilen saldırıların başarılı
olma olasılığının daha yüksek olduğu ifade edilmektedir.
Batı Hint Okyanusunda 1-31 Ekim 2020 tarihleri arasında üç şüpheli
olay meydana geldiği, vakaların birinde gemi yakınında şüpheli bir patlama,
diğerinde gemiye olası deniz haydutlarınca yaklaşılması, bir diğerinde ise
Kızıldeniz'in kuzeyinde yüzer bir patlayıcı düzenek görüldüğünün rapor edildiği
bildirilmektedir.
Güneydoğu Asya bölgesinde ise 1-31 Ekim 2020 tarihleri arasında 7
vakanın rapor edildiği, saldırıların tümünde deniz haydutlarının gemiye
çıkabilmekte başarılı olduğu, son 1 yıl içerisinde Malaka Boğazı'nda 9,
Singapur Boğazı'nda ise 49 deniz haydutluğu vakası yaşandığı, saldırıların
büyük bir çoğunluğunun dökme yük gemilerini ve tankerleri hedef aldığı ve %
76'sının seyir halindeki gemilere düzenlendiği belirtilmektedir.
Giderek artan personel kaçırılma sayısına vurgu yapılmakta olan
raporda, giderek artan farkındalığın da olumlu sonuçlar verdiği, gemilerin
hazırlıklı olmasına yönelik yılın başında Gine Körfezi ve Batı Afrika Kıyıları
Açıklarında Korsanlık ve Deniz Haydutluğunu Önlemek için En İyi Yönetim
Uygulamaları Rehberinin (BMP West Africa) yayımlandığı, bölgede seyir yapan
gemilerin Gine Körfezi Denizcilik Bilgi Ağına (Marine Domain Awareness for
Trade – Gulf of Guinea / MDAT-GoG ) rapor verilmesinin önemine değinilmektedir.
Hem bölgesel hem de yerel düzeyde iyileştirmelerin devam ettiği, Nijerya'da
deniz haydutluğu ile mücadele kapsamında yürütülen Deep Blue projesinin,
Nijerya Donanması ile ülkenin denizcilik idaresi arasında iyi bir
koordinasyonun gerçekleşmesine katkı sağladığı,
Belirtilmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm üyelerimiz