Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Yönetmeliği
SİRKÜLER NO: 13.4 / 611-426 = 16/08/2019
Sayın üyemiz;
15.08.2019 tarih ve 30859 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan, 1426 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile;
08.10.1998 tarihli ve 98/11860 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan “Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni Tüzüğü” nün
yürürlükten kaldırılmasına ve Ek’te yer alan “Türk Boğazları Deniz Trafik Düzeni
Yönetmeliği”nin yürürlüğe konulmasına, 20.07.1936
tarihinde imzalanan Montrö Boğazlar Sözleşmesi, 4922 sayılı Denizde Can ve Mal
Koruma Hakkındaki Kanunun 6’ncı maddesi, 618 sayılı Limanlar Kanununun 2’nci
maddesi ve 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 474 ve 479’ncu maddeleri gereğince karar verilmiştir.
Bahse Konu Yönetmelik’te yer alan
değişiklikler ve karşılaştırma tablosu özetle;
1- Dayanak olarak madde 2 eklenmiştir.
Madde 2- (1) Bu Yönetmelik, 20/7/1936 tarihinde imzalanan Montrö
Boğazlar Sözleşmesi, 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı Limanlar Kanununun 2 nci
maddesi, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Halikındaki
Kanunun 6 ncı maddesi ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 474 üncü ve 479 uncu maddelerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
2. Madde
7.(5) Marmara raporu (Marrap) eklenmiştir.
Madde 7. (5) Marmara Raporu (MARRAP): TBGTH alanını kullanarak Marmara
Denizi'ndeki limanlar arasında seyir yapan veya Marmara Denizi'nde bir limandan
kalkıp Boğaz geçişi yapacak olan aktif katılımcı gemiler, TBGTH alanına giriş
yaptıkları sektöre VHF ile MARRAP vereceklerdir.
3. Madde
24 (2) ile Ek-2 (2)’ nin (A) bendi ile İstanbul Boğazı Güney Girişi Demirleme
yerleri (Yenikapı) bölgesine gelen ve buradan örneğin Haydarpaşa limanına
yanaşacak olan gemiler için Kılavuz Kaptan alma zorunluluğu getirilmiş olup
diğer gemiler muaf tutulmuştur. İstanbul Liman yönetmeliği ile uyumlu hale
getirilmiştir.
Madde 24 (2) Bu Yönetmeliğin
ekinde yer alan Ek-2 (2)'nin (A) bendinde ve Ek-2 (4)'de belirtilen demir
yerlerine kılavuz kaptanla demirlenir ve kalkılır.
EK-2 (2)
(2) İstanbul Boğazı Güney Girişi Demirleme Yerleri;
A- Kıyı tesislerine yanaşacak gemilerin demirleme sahası; aşağıdaki
koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır. Bu demir yerine kılavuz kaptanla
demirlenir ve kalkılır.
EK-2 (4)
(4) Çanakkale Boğazı İçi Demirleme Yeri;
H- Karanlık Liman Demirleme Yeri; Boğaz geçişi yapan tüm gemiler için acil
durumda demirleme ile askeri gemiler için demirleme sahası, aşağıdaki
koordinatların oluşturduğu deniz alanıdır. Askeri gemiler hariç bu demir yerine
kılavuz kaptanla demirlenir ve kalkılır. (Çanakkale Liman Başkanlığı 1 No'lu
Demirleme Sahası)
4. Madde
28 (2) ile Boğazlarda Klavuzluk ve Römorkörlük hizmetleri Kıyı Emniyeti Genel
Müdürlüğü’ tarafından verilebilir denmektedir.
Madde 28.(2) Türk Boğazlarında
kılavuzluk ve römorkörcülük hizmetleri, Bakanlık adına Kıyı Emniyeti Genel
Müdürlüğü tarafından verilir. Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü bu yetkisini
devredemez.
5. Madde
33 (2) ile Hava çekimi İstanbul Boğazı ve Çanakkale boğaz geçişleri
sınırlandırılmıştır.
Madde
33. (2) Hava çekimi 58 metre ve daha yüksek olan gemiler İstanbul
Boğazı'ndan, hava çekimi 70 metre ve daha yüksek olan gemiler Çanakkale
Boğazı'ndan geçmeyecektir.
Madde
33. (3) İstanbul Boğazı için hava çekimi 54 metre ile 58 metre
arasında olan gemilere, Çanakkale Boğazı için 66 metre ile 70 metre arasında
olan gemilere, rotalarını korumaları için Bakanlığın/idarenin gerekli gördüğü
sayıda ve güçte römorkör eşlik edecektir.
Madde
33. (4) Üçüncü fıkrada
belirtilen gemilerin azami hava çekimi, tanınmış bir klas kuruluşu veya geminin
klas kuruluşu tarafından yetkilendirilecek bir firma tarafından tespit edilip
belgelendirilecek ve geçiş öncesi Liman Başkanlığı ile TBGTH Merkezine yazılı
olarak bilgi verilecektir. Seyir emniyeti ile can, mal, deniz ve çevre
güvenliği gözetilerek, söz konusu gemilerin Türk Boğazlarından emniyetli
geçişine ilişkin ilave geçiş şartları tespit edilerek ilgili Liman Başkanlığı
tarafından acentesine bildirilir.
6. Eklerde
belirtilen Trafik ayrım düzeni koordinatları genelinde minör farklılıklar
bulunmakta olup Armatör ve Acenteliğini yağmış olduğunuz gemilerle paylaşılması
önem arz teşkil etmektedir.
Sayın Üyelerimizin
bilgilerine rica ederiz.
Saygılarımızla,
Vapur
Donatanları ve Acenteleri Derneği
Emin
EMİNOĞLU
Genel
Sekreter
Dağıtım: Tüm
üyelerimiz